Tantárgy adatlapja
A szeminárium a „Vallás a római korban” főkollégiumhoz kapcsolódóan a római vallási élet különböző aspektusainak mélyebb megismerését hivatott feldolgozni. A hallgatók a szeminárium alatt elsősorban a római vallás tárgyi emlékeivel, régészeti lenyomatával (feliratok, szentélyek, votív felajánlások, istenszobrok stb.) ismerkedhetnek meg. Részletes elemzés alá kerülnek a különböző istenségekhez köthető szentélytípusok, a római istenek ikonográfiája, ezek változása, a római vallásosság megnyilvánulási formái különböző közösségeknél, társadalmi csoportoknál. Több konkrét birodalmi és pannoniai esettanulmány segítségével próbáljuk körbejárni a római vallásosság provinciális megnyilvánulását, illetve ezek fő sajátosságát. Kiemelt szerepet kap a római mágia szerepének megismerése, illetve a hivatalos vallással való kapcsolatrendszerének feltérképezése.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Rubina Raja ? Jörg Rüpke (ed.): A Companion to the Archaeology of Religion in the Ancient World. Blackwell, Oxford, 2015. (520 ps.) ISBN 9781444350005
Bartus Dávid: Bronzistenek. Római kori figurális bronzplasztika Brigetióban. Acta Archaeologica Brigetionensia 8. Komárom, 2015. ISBN 9786155588037; ISSN 1587-5040
Angelo Brelich: Aquincum vallásos élete. in: Laureae Aquincenses I. Dissertationes Pannonicae. ser.2. no. 11. Budapest, 1938.
Tóth István: Pannoniai vallástörténet. Pécsi Tudományegyetem, Ókortörténeti Tanszék - L'Harmattan, Pécs?Budapest, 2015. ISBN 9789632362991
Ajánlott irodalom:
Micea Eliade: A szent és a profán. Budapest, 2009. (218 ps.) ISBN 9789630787864
Fritz Graf: A mágia a görög-római világban. Gondolat Kiadó, Budapest 2009. (pp. 87-127) ISBN 978963 6930158
Szabó Ádám: Pannoniciani augures. A szervezett vallási élet principátuskori vezetői. in: Specimina Nova Pécs, 2006. ISSN 1788-0890
Hahn István (szerk.): Róma istenei. Gondolat Könyvkiadó, Budapest, 1975. (250 ps.) ISBN 9632801563
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Tájékozott a régészet általános ismeretanyagában, ismeri annak módszertanát, legfontosabb szakkifejezéseit és szakirodalmát. Tájékozott a régészet különböző természettudományos módszereiben, és ismeri azok felhasználási lehetőségeit.
Ismeri a régészeti felderítés és feltárás módszertanát.
Tájékozott legalább két régészeti szakterület speciális ismeretanyagában, ismeri annak legfontosabb problémaköreit, módszertanát, szakkifejezéseit és szakirodalmát. Történeti korok esetében ismeri az alapvető írásos forrásokat.
Ismeri a tudományos közlés formai és tartalmi követelményeit.
Általános tájékozottság néhány más tudományterület szakmai problémáiról.
Tájékozottság legalább két problémakör speciális ismeretanyagában, azok legfontosabb problémaköreinek ismerete
b) képességei
Képes az ismeretek önálló elsajátítására és rendszerezésére.
Képes a szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzésére és feldolgozására.
Képes az információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatására, átgondolására.
Képes a feltárt és dokumentált régészeti források és lelőhelyek tudományos igényű feldolgozására és közlésére.
Képes megoldási javaslatokat adni a régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére, hatékonyan alkalmazza a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikákat.
Képes felhasználni a régészet rokon tudományterületeinek eredményeit.
A szakirodalomból szerzett információk kritikus elemzése, feldolgozása
Az információk, érvek és elemzések különböző szempontok szerinti bemutatása, átgondolása.
A régészeti kutatás során felmerülő problémák értelmezésére megoldási javaslatok tétele, a tanulmányai során elsajátított problémamegoldó technikák hatékony alkalmazása.
c) attitűdje
Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.
Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.
Törekszik a régészet rokon tudományterületeivel való együttműködésre.
Törekszik általános és szaknyelvi tudásának fejlesztésére.
Minőség- és felelősségtudattal rendelkezik, törekszik együttműködő, kommunikációs és problémamegoldó készségeinek fejlesztésére.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget érez Magyarország és a világ kulturális örökségének megőrzéséért.
Hatékonyan együttműködik a régészet területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi szakmai közösségekkel.
Felelősséget vállal magyar és idegen nyelvű szövegeiért, tudatában van azok lehetséges következményeinek.