Tantárgy adatlapja
Az előadássorozat célja bevezetni a hallgatókat a spanyol „aranykor” és az angol „hosszú” reneszánsz irodalmába, olyan módon hogy a hallgatók képesek legyenek a korszakokhoz tartozó irodalmi műveket történetiségükben szemlélni. A történeti szemlélet magában foglalja, hogy az előadássorozat elhelyezi az adott műveket a korszak releváns kérdés- és problémaköreiben, az adott műfaji hagyományok, valamint az általuk támasztott elvárási horizontok tekintetében. Az egyes előadások egy-egy, a korszakokhoz tartozó irodalmi művet világítanak meg sokrétű megközelítésben, amely megközelítések magukba foglalnak irodalomtörténet, befogadástörténeti, textológiai, tematikus, irodalomelméleti megfontolásokat. Az előadás során a hallgatók megismerkednek például Lope de Vega, Tirso de Molina, Cervantes, William Shakespeare, Thomas More, John Milton bizonyos műveivel, megtanulják hogyan lehetséges ezeket a műveket egyszerre történeti szövegként, másfelől a ma olvasójához szóló irodalmi művekként értékelni.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Cervantes, Don Quijote (Minimum a következő fejezetek: Bevezetés, I/1., 2., 5., 6., 8., 9., 47., 48. fejezet és II/ 2., 3., 4., 5., 58., 59., 67., 73., 74. fejezet – lehetőség szerint az utolsó kiadásból: Bp., Európa, 2005.)
ISBN 9630778378
Lope de Vega, A kertész kutyája = Klasszikus spanyol drámák. Bármelyik kiadás, (pl. Bp., Európa, 1986. ISBN 9630737159)
Tirso de Molina, A sevillai szédelgő és a kővendég = Klasszikus spanyol drámák. Bármelyik kiadás, (pl. Európa, Budapest, 1986. ISBN 9630737159)
Thomas More, Utópia. Ford., előszóval és jegyz. Kardos Tibor, Bp., Európa, 1989. ISBN 9630746824
John Milton, Az elv
eszett Paradicsom. (I. könyv) Ford. Jánosy István és Jánosházy György, utószó Szenczi Miklós, Jegyz. Jánosházy György és Szenczi Miklós, Bp., Európa, 1987. ISBN 9630742195
Általában javasolható a Világirodalmi Lexikon (1-19. kötet, főszerk. KIRÁLY István, Bp., Akadémiai, 1984-1996. ISBN 9799639100571) használata
Világirodalom, szerk., PÁL József, Bp., Akadémiai, 2008. ISBN 976 963 05 8596 5
SZENCZI Miklós, SZOBOTKA Tibor, KATONA Anna, Az angol irodalom története, Bp., Gondolat, 1972 (nincs ISBN)
Az angol irodalom története 2-3-4. kötet, főszerk. Bényei Tamás, Kállay Géza, Bp., Kijárat, 2021. ISBN 9786155160790; 9786155160806
Reid Barbour, Literature and Religious Culture in Seventeenth-Century England, Cambridge, Cambridge University Press, 2002. ISBN 9780511483448
George Parfitt, English Poetry of the Seventeenth Century, London: Longman, 1985. ISBN 9781317896685
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a modern irodalom- és nyelvtudomány alapjait, tudományos módszereit az irodalomtörténet-írás, a korszakolás, a szövegfeldolgozás, valamint a nyelvi elemzés terén.
Ismeri az irodalmi művek értelmezésének többféle tudományos eljárását, az irodalmi műnemek és a legfontosabb műfajok leírására és értelmezésére használt fogalmakat.
Ismeri az európai irodalom- és művelődéstörténet, valamint a magyar irodalom történetének nagy korszakait, fontos alkotásait.
b) képességei
Képes magát szakszerűen kifejezni, szóban és írásban, valamint szaktárgyi, szakmódszertani kompetenciáit adaptív és kreatív módon alkalmazni.
Rendelkezik az egyéni, a közösségi sajátosságokhoz igazodó, a megértő műélvezetet, valamint a közösségi interpretációt, a szóbeli és az írásbeli nyelvi fejlesztést, az anyanyelvi, illetve irodalmi ismeretbővítést támogató szakmódszertani felkészültséggel.
c) attitűdje
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséget vállal szövegeiért, tudatában van azok nyelvtudományi, illetve irodalomtudom&aacu
te;nyi kontextusukból következő lehetséges szakmai értékeléseinek és etikai következményeinek.
Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel a nyelvtudomány és az irodalomtudomány területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.