Tantárgy adatlapja
Gyermeki alkotások elemzése, értelmezése. A gyermek képi kifejezésének, közlésének tárgyalkotó tevékenysége produktumainak és ezek fejlődésének az ismerete. Az ehhez kapcsolódó különböző médiumok, komplexebb kifejezésmódok inspiratív gyakorlása az anyagszerűség és stílusegység keretein belül. Algoritmus és metódus; papír, textil, természetes anyagok alakítási lehetőségei színben, formában, síkban, térben, szerkezetben.
Firka – mozgás – motorika – ábrázolás – élmény komplex rendszere. Kellogg rajzfejlődési szakaszolásai. Sémák szerepe, sématörés. Kisgyermekkori művészeti élmény. Gyermekrajzok esztétikuma. Ábrázolás és személyiség. Alkotói típusok: Löwenfeld, Read, Irwing A. Taylor ...stb. típusai. A félév során gyűjtött óvodai gyermekrajzok elemzése a megismert szempontok alapján.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
BÁLVÁNYOS Huba, SÁNTA László, Vizuális megismerés, kommunikáció, Budapest, Balassi, 1997. ISBN 963-506-160-9
KÁRPÁTI Andrea, Firkák, formák, figurák, Budapest, Dialóg Campus, 2001. ISBN 963-9123-36-6
ARNHEIM, Rudolf, A vizuális élmény, Budapest, Gondolat, 1979. ISBN 963-280-141-5
MÉREI Ferenc, V. BINÉT Ágnes, Gyermeklélektan, Budapest, Medicina, 1999. ISBN 963-242-598-7
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Rendelkezik a 3–7 éves gyermek harmonikus és komplex személyiség-kibontakoztatását, teljes körű egészségfejlesztését megalapozó és elősegítő szaktudományos és módszertani ismeretekkel.
Ismeri az óvodás gyermek megismerésének módszereit.
Tisztában van a művészeteknek az óvodás gyermek személyiségfejlődésében betöltött szerepével és hatásrendszerével.
Ismeri a 3–7 éves gyermek személyiségének kibontakoztatásához, az életkori sajátosságoknak és az egyéni fejlődési ütemnek megfelelő differenciált stratégiákat és módszereket, ezek kiválasztásának és alkalmazásának szempontjait, lehetőségeit.
b) képességei
Megfigyeli, feltérképezi és rögzíti a 3–7 éves gyermek személyiségének, képességstruktúrájának sajátosságait és a gyermeket körülvevő családi közeg szociokulturális meghatározóit, képes az óvodás gyermek fejlődésének nyomon követésére.
c) attitűdje
Nyitott a szimbolikus önkifejezési formák irányába, művészeti tevékenységekben szívesen vesz részt.
d) autonómiája és felelőssége
Felelősséggel tartozik az óvodás korú gyermek személyiségének sokoldalú, harmonikus kibontakoztatásáért, az egészséges fejlődéshez és fejlesztéshez szükséges személyi, tárgyi környezet megteremtéséért.
Óvodapedagógiai, szakmai tevékenységén túl felelősséget vállal saját intézménye küldetéséért és a hazai óvodaügy nemzetközileg is elismert értékeinek megőrzéséért.