Tantárgy adatlapja
Gyermeki alkotások elemzése, értelmezése. A gyermek képi kifejezésének, közlésének tárgyalkotó tevékenysége produktumainak és ezek fejlődésének az ismerete. Az ehhez kapcsolódó különböző médiumok, komplexebb kifejezésmódok inspiratív gyakorlása az anyagszerűség és stílusegység keretein belül. Algoritmus és metódus; papír, textil, természetes anyagok alakítási lehetőségei színben, formában, síkban, térben, szerkezetben.
Firka – mozgás – motorika – ábrázolás – élmény komplex rendszere. Kellogg rajzfejlődési szakaszolásai. Sémák szerepe, sématörés. Kisgyermekkori művészeti élmény. Gyermekrajzok esztétikuma. Ábrázolás és személyiség. Alkotói típusok: Löwenfeld, Read, Irwing A. Taylor ...stb. típusai. A félév során gyűjtött óvodai gyermekrajzok elemzése a megismert szempontok alapján.
A 3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak, ISBN):
Kötelező irodalom:
BÁLVÁNYOS Huba, SÁNTA László, Vizuális megismerés, kommunikáció, Budapest, Balassi, 1997. ISBN 963-506-160-9
KÁRPÁTI Andrea, Firkák, formák, figurák, Budapest, Dialóg Campus, 2001. ISBN 963-9123-36-6
ARNHEIM , Rudolf, A vizuális élmény, Budapest, Gondolat, 1979. ISBN 963-280-141-5
MÉREI Ferenc, V. BINÉT Ágnes, Gyermeklélektan, Budapest, Medicina, 1999. ISBN 963-242-598-7