Tantárgy adatlapja
A vizuális műveltség pedagógiájának alapjai, módszertani és szervezési gyakorlatának elméleti háttere. Az irányítás nélküli gyermekrajzok közvetítő szerepe az óvodai és iskolai nevelésben. A gyermekrajzok elemzése, alkalmazásának lehetőségei; pszichológiai, fejlődéslélektani párhuzamok. Látás és gondolkodás kapcsolata. Képzetek. Ábrázolás és személyiség. Alkotói típusok. Rajzfejlődési szakaszolások. Családrajzok elemzésének alapjai. Térformálás és agyagmunkák szerepe óvodáskorban , a gyermek fejlődésében Kellogg és Golomb kutatásai, fejlesztési kísérletei. Plasztikai gyakorlatok, az agyag térformálási lehetőségei.
Komplex tárgytervezés és kivitelezés csoportmunkában: Más óvodai foglalkozásokhoz (pl.:Matematika, ének-zene stb) kötelezően kapcsolódó témájú társasjáték megtervezése, plasztikai (bábuk), és grafikai-dekoratív munka (tábla) elkészítése foglalkozástervezettel kollokviumi feltétel.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Bálványos H.:-Sánta L.: Vizuális megismerés, kommunikáció Balassi Kiadó Bp., 1997.
Kárpáti Andrea: Firkák, formák, figurák Dialóg Kiadó Bp., 2001.
Kondacs Mihályné Podmaniczky Mária : Vizuális nevelés az óvodában Szerzői Kiadás Szarvas 1994.
Gerő Zsuzsa : Gyermekrajzok esztétikuma Akadémiai Kiadó Bp. 1974.
Vass Zoltán : A rajzvizsgálat pszichológiai alapjai , Flaccus Kiadó Bp. 2003.