Az egyes fejezetek az ír irodalom nagyjainak (mint W.B. Yeats, James Joyce, Elizabeth Bowen, Flann O’Brien, Kate O’Brien, Samuel Beckett, Roddy Doyle és Brian Friel) verseiben, regényeiben és drámáiban vizsgálja a csönd szerepét.
Michael McAteer W.B. Yeatsről készült fejezete különösen izgalmas lehet a magyar olvasók számára, hiszen az 1848-as forradalomról készült How Ferencz Renyi Kept Silent (Hogyan hallgatott Rényi Ferenc) című korai művét elemzi benne. A csönd témaköre a modern ír irodalomban négy megközelítésben jelenik meg: 1) A csönd pszichológiája, 2) A csönd etikája, 3) A csönd helyei, 4) A csönd szellemei.
A fejezetek több nemzet irodalmáraitól származnak; Írországból, Észak-Írországból, Angliából, Franciaországból, Németországból, Szerbiából és hazánkból. A közreműködők között van Dr. Pellérdi Márta, az Angol-Amerikai Intézet oktatója, kinek művében Ivan Turgenyev a csönd motívumának George Moore novellistára tett hatását vitatja meg.
Nem minden előzmény nélkül való ez a szerkesztett kötet. 2014 júniusában McAteer professzor egy két napos konferenciát szervezett a Sophianumban, hogy egy új irányt mutasson az Angol Nyelvű Irodalmak és Kultúrák Tanszéke Ír Tanulmányok és Modern Kultúra specializációjában. A konferencia fő támogatói az Írországi Nagykövetség és az Irish-Hungarian Business Circle (Ír-Magyar Kereskedelmi Kör) voltak. A programok között volt a Silence (ír-német koprodukció, 2012) című film vetítése a Toldi moziban, melyet a dublini székhelyű Irish Film Institute and Culture (Ír Film és Kulturintézet) szponzorált. Egy különleges zenei előadás is helyet kapott a programban Rákóczy Anna fuvolistának köszönhetően. A szervezésben Dr. McAteer mellett Tátrai Kriszta segédkezett a Dékáni Hivatal részéről, illetve Zsuzsanna Balázs, Bálázs Béri, Katalin Tekán, Ágnes Koncz, Krisztina Koncz, Dorottya Lányi és Angéla Sallai hallgatók.