"A föld nem tud futni"

2024.03.07.

Műhelytanácskozás és könyvbemutató

Karunk Társadalomtörténeti Kutatócsoportja 2024. március 4-én két rendezvény is tartott. A korai délutáni órákban műhelytanácskozást tartottak, amely beszámolóját Ö. Kovács József kutatócsoportvezető tollából az alábbiakban olvashatják:

Összefoglaló a PPKE BTK Társadalomtörténeti Kutatócsoportjának műhelytanácskozásáról (2024. március 4.)

Kosztolányi Tímea (PhD-hallgató): Miről álmodik a nyomor? Rászorulók önközlései és a balsors ábrázolása panaszlevelekben (19301950). A kutatás témája olyan hétköznapi, gyakran tömör közléssel bíró források vizsgálatának lehetősége, amelyek rövidségük és szokványosságuk ellenére betekintést nyújtanak szerzőik gondolatiságába és társadalmi megkötöttségébe. Az előadó a Népjóléti Minisztérium és különböző települések elöljáróságának levéltári irataiban található panaszokat és kérelmeket vizsgálta, amelyekben a helyi rászoruló lakosok valamilyen juttatásért vagy segélyért keresték meg a hivatalokat. A dokumentumok tárgyköre 1930–1950. A kutatás kérdése, hogy a kérelmek szerzői hogyan definiálták önmagukat a hatóságok előtt, és milyen eszközökkel próbáltak érvényt szerezni segélykérelmüknek. Mivel a kérelmezők megpróbálták saját élethelyzetüket az elbírálók feltételezett elvárásaihoz igazítani, ezért az adott szociálpolitikai rendszerhez történő alkalmazkodási stratégiák is megismerhetővé válhatnak.

A vizsgált források közös tanúsága az, hogy a szociális támogatások igazolásának egyik legszokványosabb módja a rossz egészségi állapotra való hivatkozás volt. Mind az I. és II. világháború után a hadirokkantság gyakori indok, amely az egyén részéről méltányolhatóvá teszi a segélykérelmet. Azonban az 1930-as évek forrásaiban a leromlott egészség mellett ugyanolyan hangsúlyos érvként jelenik meg a politikai-társadalmi megbízhatóság. Az 1945. utáni kérelmek szerzői azonban gyakran csak a testi nyomorúságaikat érezték alkalmasnak kérelmük alátámasztására. Az általánossá vált nélkülözés és a szegénység felszámolására tett propagandisztikus üzenetek nem csökkentették a szegénységtudatot, hanem inkább valós helyzetük elhallgatására kényszerítették a rászorulókat. Betegségüket végső jogforrásként használták fel nyomoruk enyhítésére, de a fizikai valóság mögött sokszor az eltitkolt, elfojtott társadalmi szenvedésük is kirajzolódik.

Kurucz Barnabás (PhD-hallgató)  A történeti rekonstrukció és a források vétójoga – az 1920-as évek kutatásáról c. előadásában arra kereste a választ, hogy az 1920-as évek társadalombiztosításának vizsgálatakor milyen tényezők nevezhetők meg a szociális jogok szélesítése és szűkítése kapcsán, s ezek milyen fogalomkészlettel írhatóak le és illeszthetőek be történetfilozófiai háttértől mentes elemzésbe.  Ennek érdekében egy olyan szociológiai iskolát választott elemzési eszköznek, amelyet nem bűvölt el a történelem karizmatikus látványa, nem reményeket vagy félelmeket hivatott kimutatni az események tömegében. Előadásának sokkal profánabb, de annál ambiciózusabb célja volt. Egyes jelenségek esetén láthatóvá tenni azokat a funkció-összefüggéseket, amik elsődleges módon befolyásolták az eseményeket. Ahogy azt elmondta, a források hozzásegíthetnek ahhoz, hogy az elmélet ne váljon önjáróvá. Ebben segítségére voltak a korszak törvényeinek indoklásai, a felsőházi naplók, valamint beszédek és a kor szakembereinek cikkei, felszólalásai. Ezek vizsgálata alapján elmondta, hogy több funkcióösszefüggés alakította a társadalombiztosítást, tehát a szociális jogok bővítését vagy annak elmaradását. A mezőgazdasági népesség funkcionálisan kevésbé volt fontos, mert humán erőforrás túlkínálatban volt, valamint termelékenysége is elmaradt az ipari rétegekétől. Mindemellett a kormányzat a ’20 évek elején a Nagyatádi-féle földreform révén rendezettnek vélte a mezőgazdasági népesség helyzetét, majd csak az évtized végén merült fel kormányzati körökben újra a kérdés. Ekkor – ahogy az az előadásból kiderült – törvénytervezeten is dolgoztak a népjóléti minisztériumban. Egy másik fontos tényezőt is említett előadásában, mégpedig az adatalapú döntéshozatal korlátozottságát, hiszen csak Budapesten álltak rendelkezésre a megfelelő adatfelvételek, így elsősorban a fővárosi szegénység volt fókuszban. A harmincas évekre országos lefedettség alakult ki, ennek köszönhetően pedig világosabb kép rajzolódott ki a vidéki társadalomról is.

Radák Kálmán (PhD-hallgató) az uradalmi cselédség történetével foglalkozott. A 30-as évekbeli falukutatás, a földművelő népesség viszonyainak boncolása az előadó véleménye szerint egyfajta divat volt. A korabeli szociográfusok az agrárproletariátus minden rétegéről hosszabb-rövidebb tanulmányt készítettek, de az uradalmi cselédségről nem vagy nagyon kevés írás született. A tényleges megismerésüktől gyakran még az értelmiségnek az a rétege is idegenkedett, akiknek ez volt hivatásuk. Nemcsak a kutatók nem rendelkeztek az uradalmi cselédségről, valós információkról, hanem a korabeli agrártársadalom sem.

 Az uradalmak világa már jobban magához láncolta cselédeit, világított rá az előadó. Az uradalmi cselédsorban lévők — mint az előadásában láthattuk —a gazdaságok legdrágább munkaerői voltak. Felügyeletükre vagy gondozásukra a munkaadó nagy élő és holt leltári értékeit bízta, ezért egész munkaerejüket lekötötte, állandóságukat, zavartalan családi életüket többé-kevésbé igyekezett biztosítani. A cselédségnek nemcsak kereseti viszonyaik, életkörülményeik, hanem világnézetük és természetük is más volt, mint az uradalomba kerülő vándormunkásoké: a falubeli aratóké, napszámosoké, az idegenből toborzott summásoké.

Az uradalmi cseléd és munkaadójának viszonyát maga a mezőgazdasági munka természete szabta meg. A termelésnek sokkal közvetlenebb részese volt, érdeke gazdája érdekével sok tekintetben egybe esett, a közöttük levő összhang is másképp alakult, mint például az ipari munkában. A gazdasági cselédek szociális ellátásába, javadalmazásába az előszállási uradalom életvilágain keresztül nyújtott betekintést. Bemutatta a cselédek fizetésként kapott konvenciójának pénzbeli értékét, és összehasonlítást végzett – az 1935-ös adatok alapján – a cselédség és a munkásság bérének vásárlóértékéről. Kitért az uradalmi cselédség vagyoni helyzetének kérdéskörére is.

Urbán Márta (PhD-hallgató): Az egyházi ingatlanok sorsa Egerben 1945 után. A Líceum államosítása c. előadásában azzal foglalkozott, hogy a „földreform’’ rendelet értelmében az egri egyházmegye, mint a Líceum épületének fenntartója elvesztette a jövedelmét, így az épület fenntartását az ott működő intézmények (a nagy múlttal rendelkező jogakadémia, tanítóképző, nyomda, könyvtár, múzeum és a felsőkereskedelmi fiúiskola) között arányosan kellett elosztani. 1945 és 1948 között megreformálták a jogász képzést, és 1947-ban a főiskolát egyetemi rangra szerették volna emelni, ezért közgazdaságtudományi kart szándékoztak felállítani, sikertelenül. 1948. június 16-án az országgyűlés elfogadta az egyházi iskolák államosítására vonatkozó törvényt, így a Líceum épületének használatát meg kellett osztani. Az egyházi és a világi képviselők megállapodtak arról, hogy közösen használják a lépcsőházat, de külön villanyórát szereltek fel, és mindenki a saját tüzelőanyagát használta.

Előadásában kiemelte a könyvtár és a múzeum anomáliákkal járó kérdéskörét. Ezekre az intézményekre az iskolák államosítási törvénye nem vonatkozott, mégis lezárták ezeket a helyiségeket. A könyvtár teljes állománya 1954. október 30-ig zárolva volt, így azok a kutatók, akik a második világháború után jelentkeztek, az érsekségtől elutasítást kaptak. Egy idő után ennek kedvezőtlen visszhangja miatt is szükségessé vált a helyzet változtatása.

Az előadásban a jogakadémia további sorsáról is beszélt. 1946-ban négy intézetet létesítettek, közigazgatási, gazdaságjogi és kereskedelmi, szövetkezetpolitikai és a szociográfiai intézetet. A Szociográfiai Intézet a magyar vidék, főleg Magyarország északi részének dolgozó parasztságát és a bányamunkásság életét tanulmányozta. Szociográfiai adatgyűjtést végeztek számos Heves és Borsod megyei településen. 1949-től az épület falai között az Állami Pedagógiai Főiskola működött, a jogászképzést pedig jogutód nélkül felszámolták, a hallgatók átjelentkeztek más városok képzéseire. Többségében Pécsre, így a háttérintézetek működése is megszűnt.

 

Kimmel Máté (PhD-hallgató) a tanyakérdésről folytatott politikai diskurzust mutatta be, amely az agrárius körök kezdeményezésére indult meg 20. század elején. A korabeli problémafelvetés szerint a tanyavilág viszonyai mellett lehetetlen volt a professzionális földművelési módszerek elterjesztése, illetve az Alföld társadalmi és kulturális viszonyainak átalakítása. A megoldást tanyaközpontok és az ottani (oktatási, vallási, közigazgatási stb.) intézmények kiépítésében látták. A trianoni döntés után a tanyairodalom a kérdés nemzeti-etnikai jelentőségének hangsúlyozásával sürgette az átfogó állami beavatkozást. A fősodrú koncepciók továbbra is a tanyaközpontok felépítését kívánták. Mások egyenesen a tanyavilág falvakba szervezésére törekedtek volna. A kommunista párt és az 1949-ben létrehozott Tanyai Tanács az utóbbi mellett foglalt állást, mivel a tanyavilág eltűnését a kollektivizálás előfeltételének tartották. A községesítést azonban az iparosítás költségei miatt leállították. Az 1960-as évektől a diskurzus résztvevői már a tanyák lassú, de „szükségszerű” eltűnésében bíztak. A gyors felszámolást a háztáji gazdaságok nélkülözhetetlensége, illetve az építőipari kapacitás hiányosságai tették lehetetlenné. A fentmaradó tanyák lakosságának problémáit viszont legfeljebb a helyi és lakossági forrásokból lehetett kezelni, mivel mindez továbbra sem volt prioritás az állami beruházáspolitikában. A mindvégig elmaradottnak leírt tanyasi gazdaság és társadalom átalakítását előbb kiemelt nemzeti, utóbb a „szocialista” társadalmi és gazdasági viszonyok megteremtésének szempontjából fontos üggyé emelte a diskurzus, ösztönözve és legitimálva a kormányzatok hathatósabb beavatkozását.

Constantinovits Kinga (PhD-hallgató) Az ausztrál-magyar közösség identitást megőrző startégiái c. előadásában az ausztráliai magyar diaszpóra létrejöttét és jelenlegi identitáskonstrukcióját kutatja. Kutatási kérdései a következőek voltak: Hogyan épült ki a magyar diaszpóra Ausztráliában? Milyen identitást megőrző stratégiákat alkalmaz az ausztrál-magyar közösség? A kutatása két idősíkon halad: a történelmi múlt feltárásához levéltári kutatást folytat az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában, ahol ügynökjelentéseket tár fel. A jelen idősíkjának megértéséhez az oral history, interjúztatás módszerével dolgozik, az interjúkat nyelvileg is elemezte a SketchEngine nevezetű programmal.

Kutatásának fontos eredménye eddig, hogy a magyar közösség megtartásában, az identitás megőrzésében azok a kinti magyar szervezetek nyújtanak segítséget, melyeknél a magyar nyelvnek és kultúrának nélkülözhetetlen szerepe van. Az 1956-os forradalom emléke a diaszpóra kollektív identitásának részévé vált, amit a levéltári források alapján magyar államhatóságok próbáltak bomlasztással és ügynökök útján megakadályozni.

A műhelytanácskozás után bemutatásra került "A föld nem tud futni". - Rendszerváltás vidéken című kötet, amely eseményt Birher Nándor, karunk dékánja nyitott meg. A Rendszerváltás Történetét Kutató Intézet és a Nemzeti Emlékezet Bizottsága által gondozott, Ö. Kovács József és Schlett András által szerkesztett kötet kiadói ajánlása így hangzik:

"A közelmúltbeli történések, folyamatok, egyéni és kollektív cselekvésformák kutatói leírása azért is vált ki vitákat, mert az folyton egymással versengő emlékezeti formákba ütközik. A lokális-regionális vidéki életvilágokat kutató szerzők a választott térben és időszakban keresték a választ arra, hogy a kortársak vajon milyen múltbeli tapasz-talatok, milyen akkori jövőhorizontok és természetesen milyen valósághorizontok mentén reagáltak a történeti fordulatokra. Bár egy emberöltő múlt el a történelemfordító rendszerváltás óta, sokszor még mindig a régi világ fogalmaival értelmezzük a történéseket. Ez a könyv segít minket, hogy kiszabadulva a szómágia bűvöletéből, tisztábban értelmezhessük az ország és főleg a mostoha sorssal megvert vidék világát. A kötet olyan makacs és hamis mítoszokat rombol, amelyeket eddig természetesnek kellett venni, akármilyen vitában is. Nem az a cél, hogy egy negatív szemléletvilágot alkosson, hanem az, hogy a szómágia varázsszavaitól megszabadítva új ismeretekre nyissa föl az értelmünket."

A hiánypótló kötet szerkesztőivel Botos Máté és Horváth Attila beszélgetett.

Események

03.
2025. márc.
BTK
Eurasia Lectures
Danubianum
18.
2025. márc.
BTK
Médiaműhely Merkovity Norberttel
Danubianum 114
19.
2025. márc.
BTK
Szemléletformálás mesékkel – inkluzív irodalom az elfogadásért
Iohanneum 213
25.
2025. márc.
BTK
PPKE BTK HÖK x Szentek útján hitéleti séta
Danubianum, budapesti templomok
26.
2025. márc.
BTK
Egy sajátos Ordo vitae a 19. századból
Sophianum 108
27.
2025. márc.
BTK
PPKE BTK HÖK x Zene turizmus
Budapest belvárosa
További események
szechenyi-img-alt