Megjelent a Mester és Tanítvány folyóirat Új folyam III. 1. (2025) száma. A lapszám a pedagógiai gondolkodás fordulatait és a nevelési gyakorlat megújulását járja körül három egységben: (I) a pedagógiai gondolkodás változásai, (II) módszertani megújulás, (III) pályaorientáció és digitális kompetenciák. Az előszót Kozma Gábor jegyzi.
Az első rész a neveléstudomány horizontját tágítja: Németh András a világ‑, ember‑ és műveltségképek történeti alakulását tekinti át; Birher Nándor a pszichológia elfeledett gyökereire irányítja a figyelmet; Kozma Gábor a nevelés „átfogó ügyét” gondolja végig; míg Constantinovits Milán András és Vladár Zsuzsa a poszt‑COVID digitális módszereit ütköztetik az analóg pedagógusszereppel.
A módszertani egység sokszínű példákat mutat: zenetanítás a popzene korában (Bali János), a szégyen és az önegyüttérzés pedagógiai összefüggései (Bernhardt Noémi, Berán Eszter), a bullying kezelésére felkészítő kompetenciák (Farkas Júlia, Szabó Gabriella), valamint az óvodai „Varázsegyetem” kísérletei a természettudományos gondolkodásért (Sógor Csilla és szerzőtársai).
A záró blokk a pályaszocializáció és a kompetenciafejlesztés kérdéseit tárgyalja: a kezdő óvodapedagógusok pályán maradását (Czipczerné Bartók Erika), kémiai tévképzeteket (Dobóné dr. Tarai Éva), a gondolattérkép anyanyelvi szerepét (Fogarassy Nikolett), valamint a tanórai mobileszköz‑használat hatásait (Sinkovics Ádám) bemutató tanulmányokkal.
A Mester és Tanítvány a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet‑ és Társadalomtudományi Karának folyóirata; új folyama 2023‑tól jelenik meg. Kiadó a Kar, a felelős kiadó a mindenkori dékán, a főszerkesztő Kozma Gábor. Tekintsék meg és töltsék le a teljes számot ide kattintva!