Előadások és beszélgetések a mentális egészség jegyében

2023.05.17.

Ezúttal ezeken az eseményeken a szokottnál nagyobb hangsúly került a mentális egészség megjelenítésére is. Tomku György, a karunk életpálya-tanácsadó pszichológusa képviselte ezt a fontos területet.

Az április 21-én megvalósult kari kompetenciafejlesztő napon két témában is előadást tartott. Az első alkalommal szó esett a hallgatói lemorzsolódás, az időgazdálkodás és a tanulási stratégiák fontosságáról. A lemorzsolódás rendkívül aktuális nehézség a felsőoktatásban, nagy hatást gyakorol az intézményi rendszer működésére, illetve fontos kérdéseket vet fel a hallgatók előmenetelét illetően. A hátterében számos tényező meghúzódhat, éppen ezért igen komplex kihívást jelent a kezelése. A kiemelten meghatározó szempontok metszetében a szakember rámutatott a hatékony időgazdálkodás és a testhezálló tanulási stratégiák elsajátítására, hiszen ezek az eszközök kulcsfontosságúak lehetnek a tanulók bennmaradását és kiegyensúlyozott tanulmányi teljesítményét tekintve. Fontos, hogy bár a halogatás és az időnyomás valós problémákat képezhetnek az egyetemi tananyag elsajátítása során, léteznek olyan praktikus megközelítések, amelyek sokat segíthetnek abban, hogy a hallgatók nagyobb könnyedséggel vegyék a jelentkező akadályokat.

A kompetenciafejlesztő naphoz kapcsolódó második előadás során a hallgatói mentális egészség került a fókuszba, a kibontakozó felnőttkor időszakának tükrében. Az egyetemi évek rendkívül meghatározóak, ez idő alatt számos változással, kihívással szembesülhetnek a fiatalok. Ebben a tartalmas időszakban nagy teret kaphat a tapasztalatszerzés és a személyiségfejlődés, ugyanakkor komoly pszichológiai nehézségek is felmerülhetnek. A Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület (FETA) legfrissebb, 2021-es kutatási eredményei alapján a közelmúltban riasztóan megnőtt a mentális egészségi problémákkal – többek között depresszióval, szorongással és stresszel – küzdő tanulók száma. Mindezek együttesen jelentős hatást gyakorolhatnak a diákok tanulmányi teljesítményére, társas kapcsolataira és jóllétére. Karunk életpálya-tanácsadó pszichológusa bemutatta az életszakasz főbb jellegzetességeit, szót ejtett a tanulók általános mentális állapotáról, valamint rámutatott a fiatalok jóllétét támogató egyetemi környezet megteremtésének és ápolásának fontosságára.

Május 3-án Esztergomban sor került a Pázmány Pedagógus Klub szemeszterzáró alkalmára, ezen az eseményen szintén karunk életpálya-tanácsadója adott elő, betekintést nyújtva a kognitív viselkedésterápia alapjaiba. Ez a nagy népszerűségnek örvendő, tudományosan alátámasztott és hatékony megközelítés jótékony hatást gyakorolhat az élet számos területére, segítséget jelenthet a stresszkezelésben, az érzelmek szabályozásában és az önismeret fejlesztésében. A pedagógusok mindennapi munkájában szintén számos olyan helyzet adódhat, amikor a kognitív viselkedésterápiás (CBT) technikák alkalmazásával hatékonyabban helyt állhatnak a hétköznapokban. Az előadás résztvevői megismerkedhettek a kognitív viselkedésterápia alapelveivel és eszközeivel, valamint elsajátíthattak olyan praktikus tippeket és technikákat, amelyek segíthetnek abban, hogy felismerjék és átformálják a nehéz érzések hátterében álló negatív automatikus gondolatokat, hiedelmeket. A szakember rávilágított arra is, hogy ezek a pszichológiai technikák hogyan alkalmazhatóak a mindennapi életben, valamint a munkahelyi kihívások kapcsán egyaránt.

Május 4-én a JÖSz Intézet látta vendégül Tomku Györgyöt az egészségtudatossággal foglalkozó beszélgetéssorozatuk második alkalmán, abból a célból, hogy a jelenlévő joghallgatók friss tudást szerezhessenek az egyetemi stressz hátteréről, annak mozgatórugóiról. A jó hangulatú beszélgetés során szó esett arról, hogyan kezelhetőek az egyetemi vizsgaidőszak okozta stresszes helyzetek, illetve milyen technikákkal növelhető a koncentráció és a hatékonyság. A felmerült témák között kiemelt hangsúly került az egészséges megküzdési stratégiák szerepére, hiszen ezek sokat segíthetnek a feszültségcsökkentésben és a mindennapi harmónia megteremtésében. A pszichológus megjegyezte, a közeli hozzátartozók, barátok támogatása nagyon meghatározó lehet a nehéz időszakokban, emellett érdemes alkalmazni különböző relaxációs technikákat is.

Ha a Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar hallgatója vagy, és felkeltették érdeklődésedet a cikkben megjelent témák, akkor a vizsgaidőszak során is élhetsz pszichológiai tanácsadással, életvezetési, önismereti és tanulmányi nehézségek kapcsán egyaránt. A kari életpálya-tanácsadás szolgáltatás igénybevétele térítésmentes, a következő címen keresztül jelentkezhetsz, illetve kérhetsz további információt: eletpalya.tanacsado@btk.ppke.hu

Események

25.
2024. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Budapest, Szent István-bazilika
13.
2024. szept.
BTK
Boldog Gizella Zarándoklat
Veszprém
17.
2024. szept.
BTK
Ars Sacra – Az Intelem pillanatai – Szent István király Intelmei 21. századi képnyelven
Danubianum 3. emelet
17.
2024. szept.
BTK
Ars Sacra – "A láthatatlan Isten a moziban" - Filmtörténeti Krisztus-láttatási esetek
Sophianum, 111–112
23.
2024. szept.
BTK
Lelkigyakorlat Bakonybélen a Szent Mauríciusz Monostor vendégházában
25.
2024. szept.
BTK
Média – használat: a választás és a cselekvés modelljei
Sophianum 112.
További események
szechenyi-img-alt