Örökké szép
Stéphane Kalla, francia filozófus A szépség és a halál címmel tartott előadást karunkon 2013. április 19-én, a Sophianumban. A Pázmány Francia tanszékének lektora, a Károlin filozófiát is oktató fiatal professzor Baudelaire A Szépség című versét állította párhuzamba a nyolcvanas évek híres amerikai sorozata, a Miami Vice egyik epizódjával, melyet Michael Mann rendezett.
„Baudelaire-nél a szépség, különösen a női szépség, valami veszélyesen megfoghatatlan, rejtélyes, mint egy szfinx, olyan, akár az alabástrom – időn és téren kívüli, hideg és halálos tökéletesség" – magyarázza Kalla a baudelaire-i filozófia alapvető vonásait. Ez a kissé platonisztikus és archetipikus szépség-ábrázolás szolgál a modern ideálok alapjául, mint a forma és tartalom-esztétika kiindulópontja.
Ez a motívum jelenik meg Michael Mann-nál is, csak sokkal erőteljesebben, összekapcsolva a nyolcvanas évek Amerikájának nihilizmusával. A szép és a halál című Miami Vice epizódban ábrázolt világ mind esztétikájában, mind képi megjelenítésében tükrözi azt a gondolatot, hogy a tökéletes szépség és szabadság csak a halálban érhető el: a halál mozdulatlanságában és végtelenségében testesül meg.
Álom és valóság keveredése, a feláldozás és a pesszimizmus ellentéte, a tükrök játékának metaforája teremti meg az epizód különleges, szürrealisztikus hangulatát – a Mannra jellemző párhuzamos-technika segítségével.
Amint azt Kalla elmondta: „Baudelaire és Mann közös nevezője az, hogy mindketten olyan női szépség-allegóriával dolgoztak, ami egy egész korszak feszültségeinek, problémáinak, kérdéseinek szintézisét adja. A Miami Vice-ban megjelenített világ észrevehetően rímel a Baudelaire által leírt, versbefoglalt szépség-ideológiára. Az érzékek esztétikájának köszönhetően Mann-nak a legtisztább, legérthetőbb szimbólumokon keresztül sikerült ábrázolni saját korának ellentmondásait: a modern ember sorsának, életútjának valóját."
A professzor gondolatmenetét látva már egészen egyértelműnek tűnik, honnan indult a vers-film analógia: a francia költő és az amerikai filmrendező ugyanazon szimbólum-rendszerrel dolgoztak, nagyjából hasonló problémákra kerestek választ. „A lényeg az ábrázolt képek, a szépség szintézise" – zárta előadását Kalla, hangsúlyozva az esztétikai gondolkodás fontosságát.
A francia filozófus legközelebb Michael Mann párhuzamos-esztétikájáról és annak filmes megvalósításáról fog beszélni az Irodalomtudományi Doktori Iskola által szervezett Littérature et arts – Approches pluridisciplinaires című konferencián, 2013. május 3-án a piliscsabai campuson.
Szerző: Sárdi Krisztina