Új kötettel jelentkezett a PPKE BTK Modern Kelet-Ázsia Kutatócsoport. A Typotex Kiadó által a Panta sorozatban megjelentetett kiadvány a kínai, koreai, japán, indiai és mongol populáris kultúra különféle kérdéseivel foglalkozik.
A könyvet Szivák Júlia, a PPKE BTK tanársegéde és Szilágyi Zsolt, a PPKE BTK címzetes egyetemi docense szerkesztette. Mellettük oktatóink közül írt bele tanulmányt Csibra Zsuzsanna, Gulyás Anett, Gulyás Csenge és Salát Gergely, a Kelet-Ázsia tanulmányok mesterképzésünk volt vagy jelenlegi hallgatói közül pedig Breier Erik, Farkas Diána, Józsa Vivienn és Vadász Fruzsina.
Napjainkban már nyilvánvaló tény, hogy a nemzetközi kapcsolatokban egyre fontosabb funkciót tölt be a nyilvános diplomácia. Ezen a színtéren jelennek meg a soft power azon elemei, amelyekben a populáris kultúra és a különböző médiaplatformok meghatározó szerepet játszanak még akkor is, ha a globalizáció ellenére a hozzáférés lehetőségei vagy a populáris kultúra egyéb összetevői országonként vagy regionális szinten komoly eltéréseket mutatnak. A kötet szerzői ebben a témakörben például olyan kérdésekre keresik a válaszokat, hogy miért népszerű a koreai K-pop, milyen hatása van az e-sportoknak néhány ázsiai ország gazdaságára, hogyan befolyásolják a hazafias tematikájú filmek az indiai vagy a kínai nemzet önképét, vagy miként jelenik meg a feminizmus a kortárs kínai költészetben.
A könyv a 2022. április 30-án megtartott, Média és populáris kultúra Ázsiában című konferencia előadásaihoz kapcsolódó tanulmányokat tartalmazza. A fórumot a PPKE BTK Modern Kelet-Ázsia Kutatócsoport és az ELKH BTK Néprajztudományi Intézet a Magyar Nemzeti Bank és az ELKH Bölcsészettudományi Kutatóközpont támogatásával rendezte azzal a céllal, hogy az ázsiai média és a populáris kultúra főbb jellemzőinek és társadalmi jelentőségének feltárásával elősegítse az ide tartozó tevékenységek és médiumok hátterének, illetve a világra gyakorolt hatásainak megismerését.
A kötet megrendelhető a Typotex Kiadó honlapján.
Tartalomjegyzék:
Előszó 7
Breier Erik Tibor – A kínai videójáték-ipar 9
Csibra Zsuzsanna – A környezet és a kultúra változásai. Zhai Yongming újabb műveinek nyelvében 27
F. Kovács Ramóna – A dél-koreai „új hullám” – A K-kultúra értelmezése és helyzete 41
Farkas Diána – Kép a képben – A propagandafotó alakulása és kapcsolata a kortárs fotográfiával Kínában 55
Fejes-Jancsó Dorottya – Nacionalizmus újratöltve – Bollywoodi háborús filmek 24 év távlatában 69
Gulyás Anett – Az e-sport helyzete Kínában 87
Gulyás Csenge – Salát Gergely – Farkasharcosok – A hazafias filmek új virágkora Kínában 99
Józsa Vivien – Meddig tart a „Korea-őrület”? – A koreai hullám (hallyu) fenntarthatósága 133
Szilágyi Zsolt – Vissza az időben – Nation branding, identitás és történelem a mongol popkultúrában 151
Szivák Júlia – Könnyed erkölcsök és morális pánik – Külföldi színésznők az indiai filmekben 175
Tóth Tünde – Régi és új természetfeletti lények a dél-koreai tv-sorozatokban 195
Vadász Fruzsina – Miyazaki Hayao és az ő repülői – A 20–21. század legismertebb pacifista mangakája munkásságának legnagyobb elvi ellentétei 209
A kötet szerzői és szerkesztői 229
A könyv kiadását és a Modern Kelet-Ázsia Kutatócsoport működését a Magyar Nemzeti Bank támogatta.