Public relations Klub

2012.11.26.

„A márka érzelem és elkötelezettség" – Kőszegi András kommunikációs szakember, a Public relations Klub műhelybeszélgetés vendégének a személyes márkaépítés (personalbranding) témát felölelő előadására november 15-én, csütörtök este a Pázmány teremben került sor. Az interaktív előadás és az azt követő szakmai beszélgetés célja az volt, hogy a hallgatóság átfogó és alapos képet kapjon arról a jelenségről, amit személyes márkának vagy más szóval én-márkának nevezünk. A személyes márka jelentőségét a kommunikációs szakemberek közötti mind szorosabb és élesebb munkaerő-piaci versenyhelyzet teremti – emelte ki Kőszegi András, aki maga is óraadó tanár ésszakirányvezető az egyik budapesti főiskolán.

„A fogyasztói társadalom alap orientációs eleme a márka" – kezdte előadását Kőszegi. A termékmárka és a személyes márka feladata ugyanaz: megkülönböztet és beazonosít. Arra a kérdésre, hogy manapság mit lehet márkázni az előadó maga adta meg a választ: mindent, így az embert is. A márka-egyéniség modell a következőképp épül fel: termék – pozícionálás – személyiség. A személyes márka meghatározása során lényegében egy kereskedelmi termékként próbáljuk meg magunkat felépíteni, ami tudatos tervezést, letisztult kommunikációt, termék értékeket hangsúlyozó imázst és betartott ígéretet feltételez.

„A személyes márka felépítése alapos önismerettel kezdődik. Nagyon fontos, hogy az embert, akit minden reggel a tükörben látunk, ismerjük és elfogadjuk – hangsúlyozta az előadó, majd hozzátette, hogy a folyamat legfájdalmasabb része önmagunk megismerése. Amint definiáltukmagunkat, kialakul az én-márka és erre lehet építeni a personalbrandinget. „A márkát nem kitalálni, hanem megtalálni kell" – fogalmazott. Megtalálni saját magunk márkaértékeit, hiszen a márka mozgatóereje a gondolat, az idea lesz, ebből táplálkozik, erre épül. Mindehhez kell egy letisztult, egyszerű és pontos üzenet, amit saját csatornáinkon közvetítünk. A márka fontos eleme: „legyél valamiben az első!"

Az előadás kivetített anyaga az aranykör ábrájával folytatódott, aminek belső magját a Why?képezte, a körülötte lévő burok a How?kérdést foglalta magában, majd ezt fedte be a What?kérdőszó. A márka alapja tehát a miért, a cél és az ok: miért akarjuk, hogyan akarjuk, és csak ezután következik a mit akarunk. Végig kell gondolni, hogy mi az, amit rólunk gondolnak, és mi az, amit akarunk, hogy rólunk gondoljanak. Az ideális eset, amikor a kettő megegyezik, hiszen a személyes márka az lesz, amit mások gondolnak rólunk.  „Az üzenet nem az, amit közvetíteni akarunk, hanem, ami a másik fejében megfogalmazódik rólunk" –Kőszegi szerint a személyes márka épüljön az erősségekre, az értékekre, a karriercélra.

„Mennyi idő szükséges még valakiből képzett és sikeres szakember lesz?" – tette fel a kérdést az előadó, a válasz pedig a kivetítőn vibrált óriás számokkal, tízezer óra. Tízezer óra szükséges ahhoz, hogy az ember mesterévé váljon egy szakmának. Az idő nem megspórolható. Kőszegi András személyes véleménye szerint gyakran nem a tehetség, a kompetencia és a képzettség dönti el ki lesz sikeres és ki nem, a legfontosabb erény a szorgalom és a kitartás. Az előadó saját tapasztalatból merített, amikor azt mondta, hogy a két összetevő kiegészítve a hozzáállással nélkülözhetetlen elemek a szakmai fejlődés során.A homlokzat-elmélet alapjánprezentálta, hogy az ember homlokzatot épít maga köré, a homlokzaton belül helyezkedik el az én. Fontos a homlokzat és az én közötti távolság. Minél szélesebb a hely, annál könnyebben repedezik meg a homlokzat. A márka legfontosabb értékei a materiális és immateriális értékek lesznek, a személyes reputáció (hírnév) erre épül.

Az előadás a mindennapi élet példáin keresztül próbálta értelmezni a személyes márka kidolgozását. Barack Obama választási kampányát, sikeres én-márkáját elemezte ki az előadó, bemutatva annak hatékonyságát, amely véleménye szerint egyszerű, őszinte, tiszta. A márka ideájának fontosságát Kőszegi előadása során többször is hangsúlyozta, az idea jelenti a többletet, amitől a márka, márkává válik.A bemutató végén néhány jó tanácsot és tippet fűzött hozzá előadásához, amelyek közül kiemelkedik a„ne kritizáld magad", „sose engedd eluralkodni a kételyt", „öltözz úgy, hogy jól érezd magad", „ismerd meg a hibáidat" és „ne legyél rest belenézni a másik szemébe, és azt mondani, hogy köszönöm!"

Az előadás után kötetlen beszélgetéssel folytatódott az este, így a hallgatóknak lehetőségük nyílt feltenni kérdéseiket, és hozzáfűzni személyes meglátásaikat az elmondottakhoz. A második Public relations Klub témája a személyes márkaépítés jelentőségének és gyakorlatának bemutatásával igyekezett a kommunikáció szakos hallgatókat arra ösztönözni, hogy szorgalmas, kitartó és állhatatos hozzáállással kapcsolódjanak be a szakmába, ismerjék meg önmagukat, a személyes és szakmai értékeiket hangsúlyozva építsék fel személyes márkájukat, ami pályájuk alakulását segíti, irányítja és támogatja.

szerző: Marinov Aniella

Események

25.
2024. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Budapest, Szent István-bazilika
13.
2024. szept.
BTK
Boldog Gizella Zarándoklat
Veszprém
17.
2024. szept.
BTK
Ars Sacra – Az Intelem pillanatai – Szent István király Intelmei 21. századi képnyelven
Danubianum 3. emelet
17.
2024. szept.
BTK
Ars Sacra – "A láthatatlan Isten a moziban" - Filmtörténeti Krisztus-láttatási esetek
Sophianum, 111–112
23.
2024. szept.
BTK
Lelkigyakorlat Bakonybélen a Szent Mauríciusz Monostor vendégházában
25.
2024. szept.
BTK
Média – használat: a választás és a cselekvés modelljei
Sophianum 112.
További események
szechenyi-img-alt