Szeptember 25-én tartották a Sophianumban a Nemzeti Hírközlési Hatóság Médiakutatási Intézete és a PPKE Kommunikáció és Médiatudományi Intézete Médiakultúra – vallás – nyilvánosság kutatócsoportjának harmadik közös konferenciáját, Médiahasználat: a választás és a cselekvés modelljei címmel.
A tanácskozás apropóját az adta, hogy 2024-ben lett 50 éves a használat és élménykutatás (uses and gratifications) elmélete, melynek alapművét 1974-ben publikálta Jay G. Blumler és Elihu Katz The Uses of Mass Communication: Current Perspectives on Gratification Research. címmel. Fordulópontot, mérföldkövet jelentett ez a szemlélet a médiakutatásban, hiszen ettől kezdve a kutatók elsősorban arra fókuszáltak, hogy a hétköznapi emberek mire és miként használják a médiát. A használat és élménykutatás emellett megelőlegezte, megalapozta az új médiához való aktív felhasználói viszonyunkat, illetve azokat a víziókat, amelyek a fogyasztó kezébe helyezett döntésekre figyeltek.
Birher Nándor, dékán úr köszöntő gondolatait követően két plenáris előadást hallgathattak meg az érdeklődők. Kovács Ákos, a Média- és Kommunikációtudományi Intézet vezetője a használat és élménykutatási modell elméleti gyökereit mutatta be az 1940-es évektől kezdve, elemezve annak alapvetéseit. Nyakas Levente a Nemzeti Hírközlési Hatóság Médiatudományi Intézetének vezetője, a METU docense plenáris előadásában azt mutatta be és elemezte, hogy a média társadalomra gyakorolt hatása miként jelenik meg a médiaszabályozás indokaként a döntéshozóknál a jogalkotásban.
A konferencia első szekciójában az élmény, a figyelemirányítás és a gazdaság kérdései kerültek szóba. Guld Ádám, a Pécsi Tudományegyetem docense Cirkusz kell a népnek, adjunk neki! című előadásában az RTL Sztárbox című műsora kapcsán azonosítható nézői attitűdöket és befogadói mintázatokat mutatta be. Székely Levente az Ifjúságkutató Intézet igazgatója, a Budapesti Corvinus Egyetem docense az MI-generáció, az új nemzedék tartalomfogyasztási jellemzőiről beszélt. Radetzky András a Pázmány Médiatudományi Intézetének adjunktusa a rádiózás használatelméleti keretei vázolta fel a 21. században, s friss rádióhasználati adatokkal is alátámasztotta az elmondottakat. A délelőtti szekció utolsó előadója H. Tomesz Tímea az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem docense volt, aki elemzésében sportközvetítéséket vizsgált, mint az élmény kiterjesztésének és a bevonódás fokozásának eseményeit. A konferencia második szekciójának előadásai az élmény, a részvétel és a közösség fogalmai köré épültek. Glózer Rita, a Pécsi Tudományegyetem docense arról tartott előadást, hogy a televíziós tartalomfogyasztás miként alakul a közösségi média és a "második képernyő" korában. Keszeg Anna a MOME docense a divat és a média, a divatmédia valamint a deFashion kérdéseit járta körül. Tóth Benedek, a Pannon Egyetem intézetvezetője a média ágenciáját járta körül előadásában, azt a kérdést érintve, hogy a médiahasználat tekintetében ki/mi az alany? Az utolsó szekció a médiadiahasználat kulturális vonatkozásaira fókuszált. Szűts Zoltán az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem dékánja a közösségi média be nem váltott ígéreteiről beszélt. Andok Mónika a Pázmány Kommunikáció Tanszék vezetőjének előadása a vallási célú médiahasználat mintázatait vázolta fel. A konferencia záró előadását Tófalvy Tamás, a Budapest Műszaki egyetem docense tartotta „AK26-tól Azahriah-ig”, s a magyar populáris zene, a média és a nyilvánosság kapcsolatának átalakulásáról beszélt.
A konferencia zárásában a szervezők nevében Kovács Ákos a nap legfontosabb meglátásait, eredményeit emelte ki, míg Nyakas Levente visszatekintett az elmúlt konferenciákra és reményét fejezte ki, hogy a programsorozat, a MNHH MTMI és PPKE Kommunikáció Intézetének közös konferenciái 2025-ben is folytatódni fognak.