A médiajártasságnak, mint oktatási programnak a célja, hogy a diákok, illetve az őket oktató pedagógusok ismerjék és értsék meg a média és az információ fontosságát a demokratikus párbeszédben és a társadalmi folyamatok alakításában, az azokban való részvételben, bekapcsolódásban. Emellett képesek legyenek felkészíteni a diákokat arra, hogy miként lehet elemezni, feldolgozni, értékelni a médiaszövegeket, az információforrásokat.

A pedagógusok a képzés során áttekintő képet alkothatnak a médiatartalmak létrehozásáról is, s képessé válnak arra, hogy a diákok számára plasztikusan megjelenítsék annak jelentőségét, hogy ezen tartalmakat körültekintően és felelősségteljes módon hozzanak létre. A képzés a médiajártassághoz kapcsolódóan hat kompetenciakört azonosít és fejleszt (az UNESCO iránymutatásainak megfelelően (Wilson et. al 2011). Ezek a következők:

  1. Megérteni a média és az információ szerepét a demokrácia működésében.
  2. A médiatartalmak – szöveg, kép, mozgókép, infografika, hang - megértése és használata.
  3. Az információkhoz való eredményes és hatékony hozzáférés képessége.
  4. Az információk és az információforrások kritikus értékelésének képessége.
  5. Az új és a hagyományos médiaformák ismerete, használata.
  6. A médiatartalom szituációhoz, szociokulturális kontextushoz való kötöttségének kritikus ismerete.


A képzésben erőteljesen tükröződik, hogy a médiajártasság koncepciójába a 21. században már nemcsak  a nyomtatott  sajtóval, rádióval vagy televízióval kapcsolatos kérdések, hanem a hálózati kommunikáció, a közösségi média kérdései, az ehhez kapcsolódó jártasságok is megjelennek.

A továbbképzés további célja – a klasszikus tömegkommunikáció mellett – az  új média működésének megértő átlátása, eszközrendszerének megismerése, valamint hogy a résztvevők ismerjék az új média jelentette előnyöket és hátrányokat, ahogy az EU KIDS kutatásai konceptualizálják ezeket. A résztvevők váljanak képessé a médiaökonómia jelenségeinek megragadására és értő, kritikus elemzésére.

Cél, hogy a résztvevők ismerjék meg a digitális média tartalmának strukturálási és felosztási lehetőségeit. Az ehhez kapcsolódó új típusú médiakultúrát, a felhasználók által létrehozott tartalmak és a professzionális gyártók által létrehozott tartalmak különbségeit, illetve az ehhez kapcsolódó elemzési lehetőségeket.

Célja a továbbképzésnek az is, hogy a résztvevők  ismerjék meg az új médiakultúrának a tartalmi és felhasználói magatartás átalakulásából fakadó jellegzetességeit, a tartalmakat domináló  képiség elméleti elgondolásait, valamint ezen jellegzetesség következményeit és elemzésének módszertanát.

Célja a képzésnek az új médiához, médiakörnyezethez kapcsolódó és a pedagógiai munkában releváns jogi és etikai kérdéseknek a tisztázása, bemutatása.

Cél, hogy a résztvevők képessé váljanak a diákok digitális írástudásának fejlesztésére.


A program tartalmának tematikai egységei

  1. Átalakuló médiakörnyezet, a klasszikus tömegkommunikációs modell sajátosságai illetve átrendeződése – újjáalakulása a digitális média korában. A médiakultúra átalakulása. A hálózatba szerveződő médiakultúra sajátosságai.
  2. A média konvergencia jelensége és hatása a tartalmakra, a felhasználókra és a gyártókra. Digitális tartalmak: a klasszikus médiatartalmak átalakulása, felhasználók által létrehozott tartalmak kérdése, fake news.
  3. Képiség – elmélet és elemzési módszerek
  4. Új média és jog, a médiához kapcsolódó gazdasági kérdések - esettanulmányok segítségével bemutatva
  5. Kreatív gyakorlatok


Oktatók

  1. Dr. Kovács Ákos
  2. Dr. Radetzky András
  3. Dr. Szőke-Milinte Enikő
  4. Dr. Andok Mónika
  5. Dr. Bognár Bulcsu
  6. Dr. Ujvári Hedvig
  7. Páprádiné Dr. Szilczl Dóra
  8. Dér András
  9. Dr. Pócsik Andrea
  10. Dr. Kárpáti György


A képzés díja: 30 000 Ft


A képzés időpontja:

2019.04.25. (csütörtök) – 2019.04.27. (szombat)


Helyszín: 1021 Budapest, Tárogató út 2-4.


A képzés minimum 10 fő részvétele esetén indul!

Érdeklődés és jelentkezés: Csordás Beatrix – csordas.beatrix@btk.ppke.hu

Jelentkezéshez szükséges: jelentkezési lap, számlaigénylő (hamarosan) és diplomamásolat

Jelentkezés határideje: 2019. március 21.