Kovács Katalin

2012.04.10.
Ország: Belgium Város: Antwerpen Szervező intézmény: Lessius Hogeschool Időpont: 2009-08-31 - 2009-09-18

Ország: Belgium
Város: Antwerpen
Szervező intézmény: Lessius Hogeschool
Időpont: 2009-08-31 - 2009-09-18

A város

Sokak tartják Antwerpent Belgium „legizgalmasabb” városának, éppen ezért kiemelkedő turista célpont. Antwerpen mindenkinek tartogat valamit, hiszen ez a város többek között a híres festő, Pieter Pauwel Rubens egykori lakhelye, a divat „új fővárosa”, a gyémántkereskedelem, az avantgárd fotográfia, a kortársművészet egyik központja.
Az óváros egyszerűen lenyűgöző. Magas és keskeny házak uralják a városképet, melyek földszintjén igen gyakran egy kávézó van. A Miasszonyunk-katedrális a Németalföld legmagasabb gótikus katedrálisa, ez a torony a városnak jellegzetes épülete. Eddigi ittlétem alapján úgy látom, hogy a város nagyon barátságos, könnyű „itthon” éreznem magam. Lépten-nyomon valamilyen rendezvénybe lehet botlani: a különböző szabadtéri koncertektől elkezdve a felvonulásokig. Érdemes biciklivel közlekedni. Sok helyen van kiépített kerékpárút, ahol pedig nincs, ott nyugodtan lehet az autóúton közlekedni, mert az autósok odafigyelnek a kétkerekűekre is. A várost a Schelde nevű folyó szeli ketté, és valóban: mintha két külön város lenne. Érdekesség még, hogy ezen a folyón nincsenek hidak, a két városrészt csak alagutak kötik össze, ez egy különös látványt nyújt a Dunát átívelő hidakat megszokott szemnek. S végül a nyelvről. Mivel Antwerpen a Flamand régióban fekszik, az emberek flamandul beszélnek, ami nagyjából megfelel a hollandnak. Csupán néhány szó és néhány kiejtésbeli különbség van a két nyelv között. Minden itt lakó ember beszél angolul. Így ideális város ez annak is, aki kezdő szinten tanul flamandul, mert nem ütközik nagy nehézségekbe a mindennapi életben.


Utazás

Belgiumba háromféleképpen lehet eljutni legegyszerűbben: autóval, busszal és repülővel. Aki hosszabb időre jön ide (pl. Erasmus), annak érdemes talán autóval jönni, így nincs korlátozva csomagjai súlyát, mennyiségét illetően. Bár minden bizonnyal ez a legköltségesebb utazási forma. Budapestről közvetlen buszjárat indul Antwerpenbe. A menetidő nagyjából 17 óra. Én a magam részéről a repülőt választottam, hiszen ez a leggyorsabb, és nem sokkal drágább, mint a busz. Bár meg kell hagyni, a 15 kg súlylimitet lehetetlen tartani. A Wizzair járatai Budapestről Brüsszel-Charleroiba érkeznek. Innen egy busszal lehet eljutni Charleroi-Zudbe, ahonnan vonat megy Antwerpenbe. Erre az útra a reptéren lehet venni egy kombinált jegyet 11 Euróért. Charleroi Vallóniához tartozik, így ott franciául beszélnek, ami általában nem jelent problémát, de tudni kell, hogy a Charleroi-Zud-i vasútállomáson nem a Brussel-Antwerpen, hanem a Bruxelles-Anvers kiírást kell keresni.


Tájékoztatás

A kurzus előtt a fogadó intézmény Erasmus-koordinátorától kaptam állandó és pontos tájékoztatást. Bármi kérdésem volt, mindig gyors és segítőkész válasz érkezett. Így pontosan tudtam minden fontos dátumot, időpontot, helyszínt, gyakorlati információkat. A kurzus alatt a tájékoztatásokat az EILC koordinátorától kaptuk, valamint a tanárainktól.


Szállás

Szállást nemcsak erre a három hétre kerestem, hanem egész félévre. Már nyáron elkezdtem keresni, Interneten keresztül. Ehhez segítséget kaptam egyrészt a fogadó intézmény (Lessius Hogeschool alkalmazott pszichológia tanszékének) Erasmus koordinátorától, másrészt egy diáktól, aki a 2008/2009-es év első félévét töltötte Antwerpenben. Egy közvetítő irodán (Sidimex) keresztül bérlem a szobát, amelyben lakom. Sok diák van, akik szintén fél évre elutaznak, így ők is kiadják a szobáikat. Ennek több honlapon utána lehet járni, többek között az iskolánk (Lessius Hogeschool) is összegyűjtött jó néhány címet, illetve telefonszámot.


Oktatás

Első nap megkaptuk a könyveket, amelyeket egész idő alatt használtunk. (Rita Devos, Han Fraeters, Peter Schoennaerts, Helga Van Loo; Instituut Voor Levende Talen K. U. Leuven: Vanselfsprekend, Nederlands voor anderstaaligen; Acco Leuven, 2009. – werkboek en tekstboek) Ugyanekkor két csoportba osztottak minket: megpróbálták az azonos nemzetiségű embereket különválasztani, minél „vegyesebb” csoportokat létrehozni, hogy ismerkedjünk egymással, és ne a saját anyanyelvünkön beszéljünk. Ez, véleményem szerint, igen jól sikerült. Egy csoportba körülbelül 18 ember került.

A tanítás minden délelőtt 10 órakor kezdődött és egy rövid szünettel együtt tartott 12:30-ig, majd 13:30-kor folytatódott 16:00-ig, szintén egy tízperces szünettel. Fárasztó volt minden nap 5 órát végighallgatni, dolgozni, de mindenképpen hatékonynak és nagyon hasznosnak mondható ez a három hét. Természetesen ez a tanárunk stílusán is múlott: Veerle ugyanis az első perctől fogva szinte kizárólag hollandul beszélt hozzánk. Nekem, mivel már tanultam németül és beszélek angolul, ez nem jelentett nagy nehézséget, hiszen ezek a nyelvek hasonlítanak egymásra, van átfedés közöttük, de például a spanyolok felettébb nehezen értették meg az instrukciókat, nyelvtani szabályokat.

A három hét végére eljutottunk egy olyan szintre, ami szükséges lehet a tartósabb ittléthez. Gondolok például a bemutatkozásra, bevásárlásra, étteremben rendelésre, útbaigazításra, stb.


Programok

A három hét alatt kétszer kirándultunk el más városokba. Először Bruggebe, majd Gentbe. A kurzusnak szinte a legelején, a harmadik nap mentünk Bruggebe. Ez azért volt nagyszerű ötlet, mert az itt szerzett közös élmények nagyban hozzájárultak a csoport további, könnyebb formálódásához, egymás megismeréséhez. Idegenvezető vezetett minket körbe a városon, elmesélve annak a történelmét, a fontosabb tudnivalókat (természetesen angolul). Valamint a Csokoládémúzeumba is ellátogattunk. De szabadprogramot is biztosítottak, így mindenkinek volt lehetősége megnézni, amit szeretett volna.

Gentbe a második héten mentünk. Történelmi ismertetőt a csatornákon való csónakázás közben kaptunk, felmásztunk a harangtoronyba, megkóstolhattuk a helyi nevezetes édességet és söröket, kérdéseinket pedig a Lessius egyik ott lakó tanárának tehettük fel.

Ezeken kívül pedig még egy versenyt is szerveztek nekünk, ahol új, kis csapatokat formáltak, így újra olyan emberekkel kerültünk kapcsolatba, akikkel addig talán nem is beszéltünk. A verseny két részből állt: kérdéseket kellett megválaszolni, amit csak a helyiek tudhattak (meg kellett kérdezni őket), és minél hamarabb végig kellett menni bizonyos állomásokon, ahol humoros fényképeket kellett készíteni. Ezek az állomások a város nevezetességei voltak, mint például a Szépművészeti Múzeum, Rubens háza, fontos utcák, szobrok. Ez a verseny nemcsak egymás, hanem a város megismerését is segítette.


Étkezés

Az étkezés az iskolában nem volt biztosított. Így a legegyszerűbb volt szendvicset készíteni vagy venni, illetve a közelben volt egy közért, ahol kész ételeket is lehetett vásárolni, és az iskola menzáján lehetőség volt azt megmelegíteni.


Internet használat

Az Internet használata biztosított volt, két számítógépterem is a rendelkezésünkre állt.


Vizsga, értékelés

A vizsga két részből állt: a harmadik két csütörtökén, délután egy szóbeli vizsgán, pénteken pedig a vizsga írásbeli részén kellett megfelelni. A vizsga minden addig tanult dolgot átölet, így valóban sokat kellett rá készülni.

A szóbeli vizsgán a hétköznapi élet szituációiból fakadó kérdésekre kellett válaszolni (önmagunkról kellett beszélni, valamint válaszolni olyan kérdésekre, hogy mennyi az idő, stb.). Az írásbeli vizsga 5 részből állt: nyelvtan, hallott szöveg értése, képleírás, szókincs, olvasott szöveg értése.

Néhány napon belül megkaptuk az értékelést, vagyis hogy hány pontot értünk el.


Javaslatok a később kiutazó diákoknak

Az első javaslatom, hogy a szállást időben intézzék el. Sokan vannak, akik az utolsó pillanatra hagyják ezt, és minél később kezdenek neki, annál nehezebb jó szállást találni. Valamint szintén a szálláshoz javasolnám, hogy ha van rá lehetőség, egy diákházban vegyenek ki szobát. Sok ilyen van a városban. Ezeknél általában osztozni kell a fürdőn és a konyhán, de pont ezért állandó kapcsolatban lehetnek más diákokkal is, nemcsak az osztálytársakkal, és véleményem szerint a kapcsolati tőke kialakítása a
legjobb és talán legfontosabb része egy külföldi tanulmányútnak.

Valamint ha van rá lehetőség, javaslom a bicikli használatát. A Lessiusnak saját kerékpárjai vannak, más iskolák hallgatói pedig kedvezményes áron bérelhetnek biciklit meghatározott helyeken.
 

Események

10.
2025. jún.
BTK
A Szír Katolikus Egyház története és a jelenlegi helyzete
Sophianum 108
16.
2025. jún.
BTK
Továbbtanulás Kínában
Danubianum
21.
2025. jún.
BTK
Múzeumok éjszakája
Iohanneum Díszterem
25.
2025. jún.
BTK
Kari EKÖP záróesemény 2025
Sophianum 111–112
27.
2025. jún.
BTK
A Nyelvtudományi Doktori Iskola házi doktoranduszkonferenciája
Danubianum
17.
2025. júl.
BTK
Diplomaátadó ünnepség
Szent István-bazilika
További események
szechenyi-img-alt