Nyakas Levente: a médiaszabályozást áthatja a média társadalomra gyakorolt hatása

2024.09.26.

MTI

Budapest, 2024. szeptember 25., szerda (MTI) - A médiaszabályozást áthatja a média társadalomra gyakorolt hatása, a média véleményformáló ereje - mondta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatudományi Intézetének vezetője szerdán Budapesten, egy szakmai konferencián.

Nyakas Levente a hatóság és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kara (PPKE-BTK) által rendezett Médiahasználat: a választás és a cselekvés modelljei című rendezvényen előadásában arról beszélt, hogy a média szabályozásának meghatározó elve a média társadalomra gyakorolt hatása, annak véleményformáló ereje. Ez az elv hol a háttérben marad, hol pedig megjelenik a szabályozás szükségességének indokolásaként. Ennek magyarázataként utalt a sajtószabadság eszméjének negatív és pozitív jellegére. A negatív jelleg a szabad véleménynyilvánítást és az állami beavatkozás tilalmát jelenti, ami a sajtó érdeke, és a passzív állami magatartás éppen azt szolgálja, hogy a média véleményformáló ereje kiteljesedjen. Ezzel szemben a pozitív oldal a média közönségének érdekeit szolálja, például azzal, hogy minél többféle véleményhez férjen hozzá, valamint, hogy védve legyenek - például a kiskorúak mentális, fizikális állapota - a média hatásától - mondta az intézetvezető, megjegyezve, hogy a pozitív jelleg legitimálja az állami intervenciót. Az az optimális, ha a két szempont egyensúlyban van - emelte ki. Nyakas Levente kitért arra is, hogy az Európai Unió az új média szabályozhatóságának kérdésével kapcsolatban miként épített a média társadalomra gyakorolt hatásának elvére. Az Európai Unió kezdetben úgy gondolta, hogy mivel az új média is nyilvánosságnak szól és egyes szolgáltatásai a televízióhoz hasonló társadalmi hatással rendelkeznek, ezért ugyanazok az érdekek állnak fenn az esetében és ugyanúgy szabályozni is szükséges, de ez az érvelés csak addig állta meg a helyét, amíg a televíziónak nagyobb hatása volt, mint az internetes tartalmaknak - hívta fel a figyelmet az intézetvezető. Ma már inkább az az érvelés a helytálló, miszerint a videómegosztón lévő tartalom ugyanazért a közönségért és ugyanazon bevételért versenyez mint a televízió, valamint, hogy ugyanúgy, önállóan hatással van a felhasználók véleményére, ezért kell ahhoz hasonlóan szabályozni - mutatott rá. Kovács Ákos, a PPKE-BTK Kommunikációs és Médiatudományi Intézetének vezetője azt hangoztatta, hogy - véleménye szerint - a médiával kapcsolatos gondolkodásban az emberi tényező a leginkább meghatározó. A tanszékvezető bemutatta az ötven évvel ezelőtt kidolgozott, és azóta is az egyik legjelentősebb médiahasználati elméletet, a használat- és élménykutatást, amely szerint az emberek kognitív és emocionális szükségletek alapján fogyasztanak médiatartalmakat, a befogadói magatartással pedig maguk is befolyásolhatják a médiát. Az elmélet szerint "nem a média használ bennünket, hanem mi műveljük, képezzük azt" - emelte ki. Nyakas Levente a közmédiának nyilatkozva azt mondta, a tanszékvezető által bemutatott elmélet, amely nem azt vizsgálja, hogy média hogyan hat az emberre, hanem, hogy az emberek mire használják a médiát különösen nagy hangsúlyt kap a közösségi média korában, amikor a fogyasztók döntenek arról, mit néznek, hallgatnak és olvasnak. A közösségi média célja, hogy minél inkább megragadja a figyelmet, ez pedig nem a tények közlésén alapul, hanem érzelmeket kelt, és ez jelentősen megváltoztatja a nyilvánosságot - mondta az intézetvezető. Birher Nándor, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karának (PPKE-BTK) dékánja a téma fontosságát hangoztatva úgy fogalmazott, nem mindegy, hogy nekünk van médiahasználatunk, vagy a médiának van emberhasználata. "Számomra egyre inkább az utóbbi valószínű" - mondta, rámutatva, hogy a gyerekek egyre inkább össze vannak nőve a telefonjukkal egy olyan érzékeny korban, amikor fontos lenne a világra való nyitottság. Ha azt akarjuk, hogy az élet emberi élet maradjon, irányt kell mutatni, ebben pedig segíthet az NMHH és az egyetem együttműködése - jelentette ki.

Események

13.
2024. nov.
BTK
Középkori Esték/Latinitas Hungarica
Danubianum 317
15.
2024. nov.
BTK
Nemes Nagy Ágnes Olvasókör
Danubianum 504
23.
2024. nov.
BTK
Drámatanári szakmai nap
Danubianum 005 és 007
24.
2024. nov.
BTK
PPKE BTK HÖK x Adománygyűjtés
Danubianum
26.
2024. nov.
BTK
PPKE BTK HÖK x Sportchat
Szenátus Bár
27.
2024. nov.
BTK
Milyen a jó TDK előadás? - Kari Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció
D 611
További események
szechenyi-img-alt