Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A kurzus célja a hallgatók felkészítése a mesterséges intelligencia térnyeréséből fakadó változásokra a public relations szakmában, valamint az ezekben rejlő lehetőségek kiaknázására. Ennek érdekében a képzésben résztvevők a félév során megismerkednek a legfontosabb alapfogalmakkal, illetve trendekkel, valamint az új technológia segítségével kiaknázható szervezeti kommunikációs megoldásokkal. Az oktatás kulcseleme annak bemutatása, miként integrálhatóak hatékonyan az MI által kínált új kommunikációs lehetőségek és eszközök a public relations tevékenység egészébe, a komplex arculati rendszerek működtetésébe. A közkapcsolatok során a PR szakember információt juttat el a szervezetről a környezetéhez, az érdekgazdákhoz, ezek az információk pedig megértést, jóakaratot, bizalmat építenek a közvéleménycsoportok körében a szervezet iránt. A mesterséges intelligencia mint PR eszköz tehát növeli a PR munka hatékonyságát többek között a szövegalkotásban, narratívaépítésben, elemzésekben vagy a kreatív munkában.
Az MI úgy a vállalati PR munkában, mint az ügynökség oldalon kiválóan alkalmazható.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
A hallgatók megismerik, milyen szerepet játszanak a PR eszközök, ezen belül különösen a mesterséges intelligencia a kommunikációmenedzsment legfontosabb funkciójában, azaz az információknak az egyes közvéleménycsoporthoz történő közvetítésében, ezen keresztül pedig a bizalom és a hírnév kiépítésében.
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A kurzus során a hallgatók gyakorlati tapasztalatot szereznek a legkülönbözőbb MI alkalmazások használatában, úgy mint a kép- és mozgóképalkotás, hangalapú szolgáltatások (átiratok készítése), statisztikai és elemzőmunka. A tematika fontos része a mesterséges intelligencia etikus alkalmazása, illetve az eszközhasználat szerzői jogi vonatkozásai. A résztvevők átfogó képet kapnak a technológia alapjairól és legújabb fejlesztésekről, a MI működési elveiről a legnépszerűbb eszközökről, mint a Chat GPT, multimodális LLM-ek és különböző diffuser modellek, illetve arról, hogy ezek hogyan kapcsolódnak a PR munkához. A gyakorlati munka során a hallgatók elsajátítják azon képességeket, amelyekkel előállíthatnak statisztikákat (predikciók, becslések), megvalósíthatnak kreatív ötleteket, innovatív megoldásokat alkalmazhatnak az ügyfélkapcsolatokban, az értékesítésben. A MI segít lerövidíteni bonyolult folyamatokat, így felhasználói gyorsan szert tesznek többsíkú kommunikációs előnyökre. A MI alapú chatrendszer alkalmazásának eredménye a jobb ügyfélélmény, hatékonyabb reklám, időtakarékosság és a precízebb kommunikáció, mindez pedig végső soron a szervezettel szembeni bizalmat és a hírnevet erősíti.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Andok Mónika: Digitális média és mindennapi élet. L’Harmattan Kiadó, Budapest, 2016, ISBN 9789634141815
Szűts, Zoltán: Az internetes kommunikáció és média története, elmélete és jelenségei. Wolters Kluwer, Budapest, 2018, ISBN 9789632957784
Csepeli György: Ember 2.0: A mesterséges intelligencia gazdasági és társadalmi hatásai. Kossuth Kiadó, 2020, ISBN 9635441851, 9789635441853
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
A Journal of Artificial Intelligence Research (JAIR) valamint az Artificial Intelligence Journal c. folyóiratok számai
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
Az elsajátítandó elméleti és gyakorlati ismeretanyag révén a hallgatót a mesterséges intelligencia különböző alkalmazásaihoz kapcsolódó készségei alkalmassá teszik a public relations különböző színterein professzionális kommunikációs munka végzésére (KKK 7. pont). Magabiztos módszertani tudással rendelkezik, érti és átlátja a módszertani innováció lehetőségeit és perspektíváit (KKK 7.1.1. a) Képes eligazodni szakterületének, a közkapcsolatoknak a mélyebb összefüggései és a gyakorlat által felvetett konkrét társadalmi, kommunikációs és médiatudományi problémák, valamint azok lehetséges megoldási módszerei között. (KKK 7.1.1.b). Magabiztosan használja a különböző szöveg- és kép-, illetve mozgóképalapú, valamint elemző alkalmazásokat a szervezeti kommunikáció témakörében (KKK 7.1.1. c). Felelősséget vállal az általa készített anyanyelvű és idegen nyelvű szövegek vagy más típusú tartalmak nyelvi színvonaláért, tudatában van azok lehetséges következményeivel (KKK 7.1.1. d).