Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A hallgatók megismertetése a tudományos kutatás módszereivel, a módszerek alkalmazásának módjával, szempontjaival. Cél a neveléstudományi empirikus vizsgálatok készítésének szakszerű megalapozása.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A tudományos kutatás alapfogalmai.
A szakirodalom feltárásának menete, szabályos hivatkozás jellemzői, bibliográfia készítése. Főbb adatbázisok, könyvtárak, szakmai folyóiratok.
Kutatási terv részei, a tervezés lépései, a témaválasztás és a jó kutatás kialakításának szempontjai.
Kvalitatív, kvantitatív és kevert kutatási módszerek.
Az interjú, az interjú fajtái, a kérdezés technikái, az interjúk kivitelezése, elemzése.
Fókuszcsoportos interjú.
A kérdőíves módszer, a kérdőív szerkesztésének alapszabályai, a kérdőív formai és tartalmi felépítése, a kérdések típusai, kérdőívek csoportosítása, az internetes adatfelvétel, az eredmények feldolgozásának módja.
Az esettanulmány jellemzői, az adatgyűjtés technikái.
A megfigyelés módszere.
Statisztikák elemzése.
Dokumentumelemzés. Tartalomelemzés.
Vizuális adatok elemzése.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Babbie, Earl: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest, 2017. ISBN 9789635067640
Falus Iván (szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2004. ISBN 9789631626643
Kaposi József, Szőke-Milinte Enikő (szerk.): Kutatási módszerek pedagógusjelölteknek. PPKE, Budapest, 2022. ISBN 9789635750443
Sántha Kálmán: Bevezetés a kvalitatív pedagógiai kutatás módszertanában, Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 2009. ISBN 978 963 7338 99 1
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Sántha Kálmán: Trianguláció a pedagógiai kutatásban, Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 2015, ISBN 978 963 9955 63 9
Vicsek Lilla: Fókuszcsoport. Osiris Kiadó, Budapest, 2006. ISBN 963 389 882 X
Horváth György: A kérdőíves módszer. Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 2004. ISBN 978 963 1629 408
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A hallgató ismeri a neveléstudomány kvalitatív, kvantitatív és kevert módszereit.
Tudja azok alkalmazásának módját, szakmai kritériumait.
b) képességei
A hallgató képes kisebb önálló vizsgálatok elvégzésére, a kutatás módszerek szakszerű alkalmazására. Képes interjút, kérdőívet összeállítani, s azokat felvenni.
c) attitűdje
Nyitott a kooperációra, kreatív megoldásai vannak a vizsgálatok tervezése, elvégzése során. Pozitív viszonyulással bír a pedagógiai vizsgálatok elvégzése iránt.
d) autonómiája és felelőssége
Kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megismerésében, vizsgálatok kivitelezésében.