Tantárgy adatlapja
A
Médiagazdaságtan c tárgy célja a médiatermékek piacainak és a piaci szereplők
viselkedésének leírása, a média piaci törvényszerűségek feltárása. Ide
tartozik alapvetően a lapkiadás, a rádiózás és a televíziózás, valamint az új
elektronikus média (internet) működésének gazdasági szempontú vizsgálata. A
médiatermékek jelentős része un. kétpiacos termék: értékesítésre kerül a
nagyközönség, a fogyasztó piacán, a médiatermékek nagy többsége azonban
bevételre csak egy másik piacon, a hirdetési vagy reklámpiacon tehetnek
szert. Utóbbin lényegében az előbbit értékesítik: a reklámpiaci termék maga a
közönségarány. A tantárgy kitér az átmeneti és a vegyes esetekre is, így
tárgyalja a közszolgálati médiumokat is a kereskedelmiek mellett, valamint az
ingyenes reklámújságokat, hírportálokat stb. A Médiagazdaságtan c. előadás
nélkülözhetetlen kiegészítője a sajtó, rádió, televízió, internet tartalmi és
formai sajátosságaival foglalkozó tárgyaknak, gyakorlati példáival
betekintést ad e médiumok működési hátterébe. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Kötelező
olvasmányok: - Gálik, Mihály: Médiagazdaságtan.
>
Budapest, Akadémiai Kiadó, 2014., ISBN: 9789630594844 - Incze, Kinga – Pénzes, Anna: A reklám helye 2.0. A hatékony médiatervezés- és vásárlás kézikönyve.
Budapest, Médiasprint Consulting Kft., 2006., 87-173., ISBN: 9789630608473 - Barbier, Frédéric - Lavenir, Catherine B.: A média története. Budapest, Osiris,
2004., 162-188., 229-352., ISBN: 9633896436 - McQuail, Denis: A
tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Osiris Kiadó, 2003, 9-10. fejezet.
Médiastruktúrák és médiaintézmények. Globális tömegkommunikáció. 169-212., ISBN: 9789633895641 Ajánlott
olvasmányok: - Gálik Mihály (szerk): Médiagazdaságtan, médiaszabályozás (szöveggyűjtemény.) Budapest,
Aula, 2002., ISBN: 9639345989 - Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás. Budapest, KJK Kerszöv., 2005, 253-293,
345-367., ISBN: 9789632248608 - Albarran, Alan, Media
Economics, Ames, Iowa State University Press, 1996, 1-159., ISBN:
0203927710, - Graham, Murdock, Money Talks: Brodcasting Finance and Public Culture< /i>. In: BUSCOMBE, Edward
(ed.): British Television, Oxford Television Studies, Clarendon Press,
Oxford, 18-143., ISBN: 9780198742654 |