Tantárgy adatlapja
A médiakutatás kurzus elsődlegesen a kutatási technikák megismertetését célozza a hallgatók számára. Feladatának tekinti, hogy a szeminárium résztvevői konkrét elemzések révén próbálhassák ki a különböző médiakutatási technikákat, melyek módszertanának megismertetése és alkalmazása egyaránt az óra feladatai közé tartozik. A hallgatók az órán médiaelemzés révén kurrens társadalmi jelenségeket vizsgálnak. A megismert módszerek között szerepel: a tartalomelemzés, a diskurzuselemzés, a narratívaelemzés, a szemiotikai- és retorikai elemzés, valamint az intézményelemzés. A hallgatók az egyes területek szakmai megismerése után, órai feladatban közösen elemeznek, majd tudásukról saját kutatási feladat elvégzésével adnak számot.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Stokes, Jane: 2008 A média- és kultúrakutatás gyakorlata. Gondolat Kiadó, Budapest. ISBN 9789636931223
Belinszki Eszter: 2000 A kritikai kultúrakutatás a médiaelemzés gyakorlatában. In.: Médiakutató 2000. ősz
Császi Lajos: 2008 Médiakutatás a kulturális fordulat után. In. Médiakutató 2008. ősz
Krippendorff, Klaus. 1995. A tartalomelemzés módszertanának alapjai, Balassi, Budapest. ISBN 963 7873 80 5
Tikk Domonkos. 2007.Szövegbányászat, Typotex Kiadó, Budapest. ISBN 978 963 9664 45 6
Ajánlott irodalom:
Bertrand, Ina – Hughes, Peter, 2005, Media Research Methods. New York. Palgrave. ISBN 978033 3960 943
Jensen, Klaus B.– Jankowsky, Nicholas W. (eds.), 2002, A Handbook of Qualitative Methodologies for Mass Communication Research. London, Routledge. ISBN 0 203 40980 9
Treadwell, Donald, Introducing communication research, Thousand Oaks, Sage, 2011. ISBN 978 1 4129 4457
Vicsek L
illa, Fókuszcsoport. Elméleti megfontolások és gyakorlati alkalmazás, Bp., Osiris, 2006. ISBN 963 389 882 X