Tantárgy adatlapja
A Médiapolitika az újkori történelem során kialakult fontosabb médiapolitikai alternatívák bemutatásával elősegíti, hogy a hallgatók eligazodjanak napjaink médiapolitikai vitáiban, megértsék a különböző álláspontok történeti, politikai és gazdasági hátterét, valamint összefüggésüket a média szerepéről vallott különféle nézetekkel. A sajtó esetében a médiapolitikai vita kezdetben a sajtó szabadságára (cenzúra mentességére) koncentrálódott, később ez kiegészült az állam szerepvállalása (sajtótámogatás) kérdésével. A rádió és a televízió esetében a frekvencia, mint korlátozottan rendelkezésre álló erőforrás, felvetette az elosztás és a szabályozás kérdéseit. Kialakultak a nagy műsorszórási modellek: az Egyesült Államok kereskedelmi műsorszórása, a BBC és a közszolgálat modellje, a diktatúrák egyenirányított műsorszórása, a vegyes modellek és a civil alternatívák. A digitalizáció átrendezte a rádiózás és televíziózás kérdésfelvetéseit, az Internet megjelenése, és tömegmédiummá válása pedig az egész rendszer újrafelosztását vetíti előre. Hazánkban legújabb történelmünk változásainak köszönhetően megélhettünk többféle médiapolitikai helyzetet, köztük az un. médiaháborút, melynek utórezgései máig befolyásolják a hazai médiapolitikát. A tantárgy kerüli a napi politikai állásfoglalást – sokkal inkább az egyes törekvések hátterét igyekszik feltárni.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Kötelező irodalom:
Polyák Gábor: Médiaszabályozás, médiapolitika. Budapest, Gondolat Kiadói Kör Kft., ISBN 9789636935283
Barbier, Frédéric - Lavenir, Catherine B.: A média törté
;nete. Budapest, Osiris, 2004., 13-23., 65-86., 106-188., ISBN 9633896436
McQuail, Denis: A tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Osiris Kiadó, 2003, 9-10. fejezet. Médiastruktúrák és médiaintézmények. Globális tömegkommunikáció. 13-129.,ISBN 9789633895641
Pokol Béla: Médiahatalom. Budapest, Windsor, 1995, 9-38., 72-83., 114-131., 173-193., ISBN 9638547227
Bajomi-Lázár Péter: A magyarországi médiaháború, Budapest, Új Mandátum, 2001., 44-114., 174-196., ISBN 9639336165
Ajánlott irodalom:
Gálik Mihály (szerk): Médiagazdaságtan, médiaszabályozás (szöveggyűjtemény.) Budapest, Aula, 2002., 9-23., 91-143., ISBN 9639345989
Gálik Mihály – Polyák Gábor: Médiaszabályozás. Budapest, KJK Kerszöv., 2005, 253-293, 345-367., 106-128., 321-366., 419-432., ISBN 9789632248608
Gripsrud, Jostein: Understanding media culture, London, Arnold Publisher, 2002, 1-97, 227-287, ISBN 0340420344
McQuail, Dennis, Mass communication theory, London, Sage, 2005, 189-217, 273-307, 503-535, ISBN 9781412903721
McQuail, Dennis, Revisiting Diversity as a Media Policiy Goal, in: Meier, Werner A.-Trapple, Josef (eds.): Power, Performance and Politics. Media Policy in Europe, Nomos Baden-Baden, 41-59, ISBN 3832927638