Tantárgy adatlapja
A tárgy célja A tanárjelölt a gyakorlat során felkészül a korszerű pedagógiai munka teljességére, beleértve mindkét szaktárgyának tanítását, az osztályfőnöki munkát, a tanterv- és tankönyvkiválasztást, a tehetséggondozást, a felzárkóztatást, a közösségi nevelést, a pedagógiai program megalkotásában való részvételt. A gyakorlatot a Tanárképző Tanszék kapcsolattartó oktatója által vezetett konzultáció kíséri. A tárgy tematikája Az összefüggő egyéni iskolai gyakorlat a képzésben szerzett elméleti ismeretekre és gyakorlati tapasztalatokra épülő, gyakorlatvezető mentor és felsőoktatási tanárképző szakember folyamatos irányítása mellett köznevelési intézményben, felnőttképzést folytató intézményben végzett gyakorlat. Az iskola és benne a tanár komplex oktatási-nevelési feladatrendszerének elsajátítása, illetve az iskolát körülvevő társadalmi, jogszabályi környezet, valamint a köznevelési intézményrendszer megismerése. Területei: a szaktárgyak tanításával kapcsolatos tevékenységek, a szaktárgyak tanításán kívüli oktatási, nevelési alaptevékenységek, az iskola, mint szervezet és támogató rendszereinek megismerése. Fejlesztendő kompetenciák Önreflexió, kommunikáció, konfliktuskezelés, valamint a 8/2013 (I.30) sz. EMMI rendelet 2. sz. mellékletében részletezett kompetenciák és tudás teljes köre (a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesítése, a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, a szakmódszertani és a szaktárgyi tudás alkalmazása, a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulás támogatása, szervezése és irányítása, a pedagógiai folyamatok és a tanulók értékelése, szakmai együttműködés, autonómia és felelősségvállalás). |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Golnhofer Erzsébet (szerk.) 2006. Az iskola belső világa. Budapest, ELTE PPK. ISBN 963 970 464 4 http://mek.niif.hu/05400/05468/05468.pdf Jáki Gábor: Tanárjelöltek és pályakezdő tanárok mentorálása az iskola világában. In M. Nádasi Mária (szerk.) 2010. A mentorfelkészítés rendszere, próbája, Kormos József: A reflexió szerepe a pedagógussá válás folyamatában. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 122-131. ISBN 9786155224782 https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Pedag%C3%B3giai%20k%C3%BCldet%C3%A9s.pdf Polákovits Nándor: A tanítási gyakorlatok szerepe a tanárképzésben. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 131-146. ISBN 9786155224782 https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Pedag%C3%B3giai%20k%C3%BCldet%C3%A9s.pdf Szőke-Milinte Enikő 2018: Mentorok a köznevelés rendszerében. In Szőke-Milinte Enikő (szerk.) 2018. Pedagógiai küldetés – a küldetés pedagógiája. PPKE BTK, Budapest, 100-121. ISBN 9786155224782 https://btk.ppke.hu/uploads/articles/1734918/file/Pedag%C3%B3giai%20k%C3%BCldet%C3%A9s.pdf |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása - ismeri a szaktárgyával kapcsolatos pedagógiai tevékenységeket - ismeri az iskola oktatási-nevelési folyamatának egészét - ismeri az iskola szervezeti felépítését, működését b) képességei - képes önálló szaktanári tevékenységre - képes az alapvető nevelési feladatok ellátására (tanórán kívüli tevékenységek, ifjúságvédelem, konfliktuskezelés, mérés-értékelés stb.) |