Tantárgy adatlapja
A tantárgy céljának rövid ismertetése:
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a pedagógiai kommunikáció sajátosságait, a pedagógiai problémakezelés és problémamegoldás lehetőségeit. Elméleti ismereteikre alapozva hatékonyan használják és fejlesszék a verbális és nonverbális kommunikációjukat.
Elsajátítandó elméleti ismeretanyag:
-
Elsajátítandó gyakorlati ismeretanyag:
A pedagógiai kommunikáció jelenségköre, típusai, sajátosságai, színterei.
A kommunikációs kompetencia és fejlesztése.
A pedagógiai kommunikáció struktúrája, dinamikája, funkciói.
A verbális és nonverbális pedagógiai kommunikáció és gyakorlatai.
A pedagógiai kommunikáció zavarai.
Konfliktusok és játszmák a pedagógiai kommunikációban.
Kommunikáció a szülőkkel, a szakemberekkel, a kollégákkal és a gyermekkel.
A 2-4 legfontosabb kötelező irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Hotváthová Kinga és Szököl István (2016): A pedagógiai kommunikáció. Selye János Egyetem, Komárom. ISBN 978-80-8122-175-0
Szőke-Milinte Enikő (2016): Kommunikációs készségfejlesztés In: Tomesz Tímea, Varga Gyula (szerk.) Kommunikációs készségfejlesztés a pedagógiai munkában. Budapest: Hungarovox Kiadó.pp. 9-31. ISBN 9786155562495
A 2-4 legfontosabb ajánlott irodalom felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Szőke-Milinte Enikő (2013): A pedagógiai kommunikáció értelmezései. In: Karlovitz J. T. és Torgyik J. (szerk.) Vzdelávanie, výskum a metodológia: Oktatás, kutatás és módszertan, Komárno: International Research Institute. ISBN 9788097125110, pp. 241-249.
Zrinszky László (2002): Gyakorlati pedagógiai kommunikáció. Adu-Fitt Image Budapest. ISBN 9632020340
Miként járul hozzá a tantárgy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek megszerzéséhez. Mutassa be a tantárgyleírásban, hogy a KKK-ban megjelölt kompetenciaelemek miként teljesülnek/teljesíthetők:
a) tudása
A hallgató meghatározza a pedagógiai kommunikáció alapfogalmait.
Leírja a kommunikáció személyiségfejlődésre gyakorolt hatását, felsorolja a támogató módszereket
Csoportosítja a pedagógiai kommunikáció értelmezését támogató kommunikációs elméleteket és modelleket,
Érti a kommunikációs kompetencia szerveződését, működését
Ismeri a pedagógiai kommunikáció eredményességét meghatározó tényezőket
Ismeri a pedagógiai kommunikáció sajátosságait
Felsorolja a verbális és nonverbális pedagógiai kommunikáció fő területeit, jellemzőit.
Ismeri a munkatársakkal, szülőkkel, gyermekekkel történő hatékony kommunikáció stratégiáit.
b) képességei
Képes a kölcsönös tiszteletre és bizalomra épülő kapcsolatrendszer megteremtésére, az együttműködési elvek és formák közös kialakítására, elfogadására, elfogadtatására
Szakmai szituációkban képes szakszerű, közérthető, nyílt és hiteles kommunikációra
Képes felismerni, értelmezni kommunikációs nehézségeit és ezen a téren önmagát fejleszteni
Képes pedagógiai tapasztalatai és nézetei reflektív értelmezésére, elemzésére, értékelésére
Képes együttműködésre, kölcsönösségre, asszertivitásra, segítő kommunikációra
Magas szintű szakmai kommunikációra képes szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazza a web-es információszerzési technikákat.
Differenciáltan és adaptívan kommunikál szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni.
c) attitűdje
Elkötelezett a dialógus mellett, nyitott a pedagógiai problémákra konstruktív megoldására
Hozzájárul a toleráns, nyitott csoportlégkör megteremtéséhez
Tudatosan törekszik az értékek sokféleségének elfogadására
Képviseli a kommunikáció jelentőségét a pedagógiai és szakmai munkában, fontosnak tartja az informatikai eszközök adta lehetőségek kihasználását
d) autonómiája és felelőssége
Törekszik a csoporttársaival való együttműködésre.
Képes hozzájárulni önmaga és társai reális önértékeléséhez.
Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért.