Tantárgy adatlapja
A tantárgy célja: A
személyközi kommunikáció kutatása, vizsgálata a kommunikációelmélet egyik
legtágabb területe. A kurzus célja, hogy a hallgatók megismerkedjenek az
interperszonális kommunikáció funkcionális elkülönítésének fogalmaival, a
személyközi kommunikáció tényezőivel, kódjaival, folyamatával, leírásának
elméleteivel és modelljeivel. Az előadások során betekintést nyerhetnek a
személyközi kapcsolatok formálódásának, alakulásának, megszakadásának
jelenségeivel, kommunikációs megközelítéseivel. A tantárgy ismerteti a
csoportok létrejöttének, kommunikatív relációinak, szerkezetének tényezőit,
alakulását, típusait, jellegét. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: Griffin, Emery: Bevezetés a kommunikációelméletbe. Budapest: Harmat. 2001. 65-92, 138-196, 216- 228,
444-456. ISBN 963-9148-52-0 Horányi Özséb: A
személyközi kommunikációról. In Béres I.-Horányi Ö. (szerk.): Társadalmi kommunikáció. Budapest:
Osiris. 1999. 57-86. ISBN 9633795516 Rosengren, Karl E.: Kommunikáció. Budapest: Typotex. 2004.
4. fej. 91-127. ISBN 978-963-2790-08-4 Csányi Vilmos: Az emberi természet. Humánetológia.
Vince Kiadó. 1999. 123-282. ISBN 978-963-9192-25-6 Ajánlott irodalom: Smith, Sandi
W.–Wilson, Steven R. (ed.) New
Directions in Interpersonal Communication Research. Sage
Publications.2010. ISBN 978-141-2959-41-4 Littlejohn, Steven
W. - Foss, Karen A.: Theories of Human
Communication. 10th edition Waveland Press
Long Grave IL 2011. pp. 79- 292. ISBN 978-157-7667-06-3 Solomon, Denise – Theiss,
Jennifer: Interpersonal Communication.
Putting Theory into Practice. New York: Routledge. 2013. pp. 2-27, 68-
125, 180-205, 236-291, 320-400. ISBN 978-041-580-752 Frey, Lawrence R. (ed.): New Direction in Group Communications.
Sage Publications. 2002. ISBN 9780761912811 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
Ismeri
a társadalomtudományi fogalomkészlet minden fontosabb elemét, érti az
összefüggéseket, amelyek a társadalom és a társadalmi kommunikáció
szaktudományos értelmezésének az alapját képezik. b) képességei - Képes az elméleti és a gyakorlati
munkája során megismert kommunikációs szinteken és színtereken feltárt tények
alapos és részletes elemzésére és az eredményekből kibontható összefüggések
feltárására. - Szakmai szóhasználata során
magabiztosan használja a szakma szókincsét, a szakma szaktudományos
alapfogalmait, és a rájuk épülő speciális szakszókészlet elemeit. c) attitűd -
Tudatosan
képviseli azon módszereket, amelyekkel saját szakmájában dolgozik, és
elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. d) autonómiája és felelőssége Egy szakmai munkaközösségbe kerülve
képes az ottani szakmai elvárásoknak megfelelően összetett feladatok
elvégzésére, illetve irányítására. |
Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): Papp Emese |