Tantárgy adatlapja
a számonkérés módja: kb. 3 oldal terjedelmű dolgozat
otthoni elkészítése a kurzus témaköreiből hallgató által választott, a kurzus
vezetőjével egyeztetett témában 1. A tonalitás határai a 19. század végén: Wagner,
Franck 2. Az „impresszionizmus”: Debussy, Ravel. 3. A népzene és a zenei formálás új útjai:
Myco??????, Janáček, Stravinsky, Bartók 4. Talált hangok: olasz futuristák, musique concrete 5. Amerika: Ives, Cowell, Varese 6. Madarak és számhalmazok: Messiaen, Boulez,
Xenakis 7. Az erősítőktől az androidokig 8. A véletlen 9. Minimal art: csend és repetíció 10. Pop art és „könnyűzene” 11. Hangszeres színház: Kagel és utókora 12. Zeneelmélet, zenetörténet, zenepedagógia a 21.
században |
A
3-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, oldalak,
ISBN) |
Kötelező irodalom: — Eric Salzman: A 20. század zenéje (Zeneműkiadó,
Budapest, 1980) ISBN 963 330 356 7 — Paul Griffiths: Modern Music (J M Dent & Sons,
London–Toronto–Melbourne, 1981) ISBN 13: 9780807610183 — Michael Nyman: Experimentális zene: Cage és utókora
(Magyar Műhely Kiadó, s.l. 2005) ISBN 9789637596490 — John Cage: A csend (ford. Weber Kata, Jelenkor,
Pécs, 1994) ISBN 963 7770 83 6 Ajánlott irodalom: — Anton Webern: Előadások, írások, levelek (ford.
Maurer Dóra és Várnai Péter, Zeneműkiadó, Budapest, 1983) ISBN: 9633304970 — Aaron Copland: Az új zene (Zeneműkiadó, Budapest,
1973) —
Henry Cowell: New Musical Resources (1930) |