Autizmus szaktanácsadó
A képzésért felelős oktatók: Dr. Madarassy-Szücs Anna, Petri Gábor PhD, Dr. Simó Judit, Solt Anna
A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: autizmus szaktanácsadó
A szakirányú továbbképzés képzési területe: társadalomtudomány képzési terület
A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120
A jelentkezés feltétele:
- Felsőfokú végzettség: a korábbi rendszer szerinti főiskolai vagy egyetemi szintű végzettség, alap/BA - vagy mesterfokozatú/MA diploma.
Kiknek ajánljuk a képzést?
- Kiemelten a köznevelésben, pszichológiai ellátásban, egészségügyben, szociális ellátásban, szakképzésben, gyermekvédelemben, dolgozók számára.
- Gyógypedagógiai alap- és a mesterfokozattal már rendelkezőknek.
- Minden olyan érdeklődő számára, akik a szak- vagy munkaterületükön autista embereket támogatnak, autista munkavállalókkal dolgoznak együtt, továbbá munkájukban szeretnék figyelembe venni az autista emberek szükségleteit (pl. építészet, honlaptervezés, stb.)
- Autista személyek és családtagjaik, továbbá személyi segítőik számára, akik szeretnék jobban megismerni önmagukat vagy családtagjukat, illetve erre támaszkodva hatékonyabban képviselni önmagukat vagy családtagjukat. Ezekben az esetekben is a jelentkezés feltétele a felsőfokú végzettség (alap/BA - vagy mesterfokozat/MA).
A képzés célja:
A képzés elsődleges célja, hogy az autisták válaszkész támogatásához adjon alapos és a mindennapokban alkalmazható elméleti és gyakorlati ismereteket. Ezek mentén segítséget adjon bárkinek, hogy választott munkaterületén/tevékenységrendszerében egy adaptáltabb, biztonságosabb környezet kialakításával, értő közreműködéssel fogadjon, lásson el, támogasson autista gyermeket, vagy felnőttet. A megszerzett szakképzettség minden olyan szakterületen alkalmazható, ahol autista gyermekek és/vagy felnőttek ellátása, támogatása, oktatása zajlik, illetve minden olyan szolgáltatási területen, ahol az autizmusra vonatkozó akadálymentesítés nélkülözhetetlen az érintettek harmonikus, szorongásmentes, partneri részvételéhez.
A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek:
Szakmai kompetenciák:
Tudása
- Ismeri a fogyatékosság társadalmi megítélésének összetevőit, összefüggéseit, szakpolitikai és jogi alapismereteit.
- Ismeri az autizmus fogalmi megközelítését, fejlődéslélektani és szocializációs alapjait az autizmus perspektívájából, az identitás fejlődését, a mentális jóllét fogalmát.
- Ismeri az autizmus spektrum alapjait, biológiai hátterét, az atipikus kognitív működés jellemzőit, az atipikus fejlődés és viselkedés jellemzőit, összefüggéseit.
- Ismeri az evidencia és tapasztalat alapú támogatás alapelveit és módszereit a fejlődés egyes szakaszaiban és az élet különböző területein.
- Rendelkezik a területnek megfelelő szemléleti, módszertani alapismeretekkel.
Képességei
- Képes komprehenzív szemléletű, elemző gondolkodásra.
- Képes felismerni és súlyozni a felmerülő problémákat és a rendelkezésre álló erőforrásokat.
- Képes egyénre tervezett és adaptált támogatási stratégiák kidolgozására, alkalmazására és megvalósítására.
- Képes az önreflektív gondolkodásra, önfejlesztésre.
- Együttműködési készség jellemzi.
Attitűdje
- Befogadó, partneri attitűd jellemzi.
- Az autizmusról való sztereotípiáktól mentes gondolkodás, szociális érzékenység, empátia jellemzi a kiszolgáltatott helyzetben élő társadalmi szereplők irányában.
- Nyitott a saját szerepének felismerésére a támogatott személy identitásának kialakítása, validálása terén, mentális jóllétéhez szükséges feltételek megteremtése terén, saját érdekének hatékony képviselete terén.
- Nyitott a rendszerszemléletű megközelítésre.
- Kritikus szemlélet és folyamatos igény jellemzi a nemzetközi és hazai szakirodalom követésére.
- Szemlélete változik az egyénre fókuszáló problémaorientált nézőpontból az összefüggéseket és kölcsönhatásokat vizsgáló nézőpont irányába.
Autonómiája és felelőssége
- Felismeri a saját egyéni szerepét a társadalmi folyamatok alakításának szempontjából.
- A neurodiverzitás szemléletmódját interiorizálja.
- Tudatosan formálja saját és környezete nézőpontját, szemléletét.
- Képviseli, átadja a szerzett ismereteit az adott célcsoportra adaptált formában.
A képzés tervezett kezdete: szeptember. A képzési napok zömében szombati napok, egy-egy alkalommal péntek délutánokat is érintő tanórákkal. Erről bővebben a részletes órarendben tájékozódhatnak a felvételt nyert hallgatók.
A képzés díja: 200 000 Ft /félév
A képzés időtartama: 4 félév
A képzés helyszíne: Budapest
Jelentkezés módja: Jelentkezési lapon (az aktuális jelentkezési lap várhatóan májustól lesz elérhető)
- Kitöltött jelentkezési lap
- Csatolt önéletrajz
- Csatolt motivációs levél*
- A jelentkezési díj (9.000 Ft) befizetését igazoló szelvény másolatát szükséges csatolni a jelentkezéshez.
- A befizetés történhet:
- Bankkártyával: A PPKE webshopján keresztül történő befizetéssel.
- Diplomamásolat (angol nyelven is, ha van)
A fenti dokumentumokat a pályázati időszak alatt a szakiranyu@btk.ppke.hu e-mail címre küldjék el! A tárgyban kérjük megjelölni a jelentkező nevét és a választott képzést! Dokumentumok nélkül a jelentkezés érvénytelen!
* A motivációs levél tartalmi és formai követelményei, javaslatok a megíráshoz:
A motivációs levél terjedelme legfeljebb két oldal legyen, Times New Roman 12-es betűtípussal, 1-es sorközzel.
Tartalmazza a jelentkező indíttatásáról, legfontosabb adatairól és szakmai tevékenységéről szóló beszámolót. A motivációs levélben a jelentkező által elképzelt, vágyott szakmai jövőről szeretnénk tájékozódni. Kérjük térjen ki arra, miért és hogyan tudná hasznosítani az autizmus szaktanácsadó szakmai kompetenciáit és miért választaná konkrétan ezt a képzést. Vázlatpontos felsorolás is megfelelő.
További információ: szakiranyu@btk.ppke.hu
A képzésbe felvételt nem nyerő hallgatók számára a 9000 Ft-os jelentkezési díjat nem áll módunkban visszatéríteni!
A felvételi eljárás célja, hogy a 40 főben maximalizált évfolyamlétszámot, ezáltal az oktatás színvonalát biztosítsuk.
A beküldött dokumentumok alapján a képzésért felelős oktatókból álló, két fős bizottság elsősorban azt vizsgálja, hogy a jelentkező rendelkezik-e az oktatásban való sikeres részvételhez szükséges alapkészségekkel, várhatóan képes lesz-e a végzettség megszerzéséhez előírt tevékenységek sikeres abszolválására és a szakterület magas szintű művelésére. Emellett igyekszünk vizsgálni azt is, hogy a jelölt gondolkodása mennyire önálló, illeszkedik-e a szakterület által elvárt igényekhez, illetve a képzés megfelelően segítheti-e a jelentkezőt jövőbeli terveinek elérésében.