Autizmus szaktanácsadó

 

Létesítési határozati szám: FNYF/747-3/2024.

Indítási határozati szám: FNYF/1127-3/2024.

A képzésért felelős oktató(k): Dr. Madarassy-Szücs Anna, Petri Gábor PhD, Dr. Simó Judit, Solt Anna

A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: autizmus szaktanácsadó

A szakirányú továbbképzés képzési területe: társadalomtudomány képzési terület

A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120 kredit

A képzés rövid leírása: A képzés elsődleges célja, hogy az autisták válaszkész támogatásához adjon alapos és a mindennapokban alkalmazható elméleti és gyakorlati ismereteket. Ezek mentén segítséget adjon bárkinek, hogy választott munkaterületén/tevékenységrendszerében egy adaptáltabb, biztonságosabb környezet kialakításával, értő közreműködéssel fogadjon, lásson el, támogasson autista gyermeket, vagy felnőttet. A megszerzett szakképzettség minden olyan szakterületen alkalmazható, ahol autista gyermekek és/vagy felnőttek ellátása, támogatása, oktatása zajlik, illetve minden olyan szolgáltatási területen, ahol az autizmusra vonatkozó akadálymentesítés nélkülözhetetlen az érintettek harmonikus, szorongásmentes, partneri részvételéhez.

Tanterv

 

Kiknek ajánljuk a képzést: 

Kiemelten a köznevelésben, pszichológiai ellátásban, egészségügyben, szociális ellátásban, szakképzésben, gyermekvédelemben, dolgozók számára.

Gyógypedagógiai alap- és a mesterfokozattal már rendelkezőknek.

Minden olyan érdeklődő számára, akik a szak- vagy munkaterületükön autista embereket támogatnak, autista munkavállalókkal dolgoznak együtt, továbbá munkájukban szeretnék figyelembe venni az autista emberek szükségleteit (pl. építészet, honlaptervezés, stb.)

Autista személyek és családtagjaik, továbbá személyi segítőik számára, akik szeretnék jobban megismerni önmagukat vagy családtagjukat, illetve erre támaszkodva hatékonyabban képviselni önmagukat vagy családtagjukat. Ezekben az esetekben is a jelentkezés feltétele a felsőfokú végzettség (alap/BA - vagy mesterfokozat/MA).

 

A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek, szakmai kompetenciák:

Tudása:

Ismeri a fogyatékosság társadalmi megítélésének összetevőit, összefüggéseit, szakpolitikai és jogi alapismereteit.

Ismeri az autizmus fogalmi megközelítését, fejlődéslélektani és szocializációs alapjait az autizmus perspektívájából, az identitás fejlődését, a mentális jóllét fogalmát.

Ismeri az autizmus spektrum alapjait, biológiai hátterét, az atipikus kognitív működés jellemzőit, az atipikus fejlődés és viselkedés jellemzőit, összefüggéseit.

Ismeri az evidencia és tapasztalat alapú támogatás alapelveit és módszereit a fejlődés egyes szakaszaiban és az élet különböző területein.

Rendelkezik a területnek megfelelő szemléleti, módszertani alapismeretekkel.

Képességei:

Képes komprehenzív szemléletű, elemző gondolkodásra.Képes felismerni és súlyozni a felmerülő problémákat és a rendelkezésre álló erőforrásokat.

Képes egyénre tervezett és adaptált támogatási stratégiá kidolgozására, alkalmazására és megvalósítására.

Képes az önreflektív gondolkodásra, önfejlesztésre.

Együttműködési készség jellemzi.

Attitűdje:

Befogadó, partneri attitűd jellemzi.

Az autizmusról való sztereotípiáktól mentes gondolkodás, szociális érzékenység, empátia jellemzi a kiszolgáltatott helyzetben élő társadalmi szereplők irányában.

Nyitott a saját szerepének felismerésére a támogatott személy identitásának kialakítása, validálása terén, mentális jóllétéhez szükséges feltételek megteremtése terén, saját érdekének hatékony képviselete terén.

Nyitott a rendszerszemléletű megközelítésre.

Kritikus szemlélet és folyamatos igény jellemzi a nemzetközi és hazai szakirodalom követésére.

Szemlélete változik az egyénre fókuszáló problémaorientált nézőpontból az összefüggéseket és kölcsönhatásokat vizsgáló nézőpont irányába.

Autonómiája és felelőssége:

Felismeri a saját egyéni szerepét a társadalmi folyamatok alakításának szempontjából.

A neurodiverzitás szemléletmódját interiorizálja.

Tudatosan formálja saját és környezete nézőpontját, szemléletét.

Képviseli, átadja a szerzett ismereteit az adott célcsoportra adaptált formában.

 

A jelentkezés feltétele: Felsőfokú végzettség: a korábbi rendszer szerinti főiskolai vagy egyetemi szintű végzettség, alap/BA - vagy mesterfokozatú/MA diploma.

A képzés tervezett kezdete: 2025. szeptember

A képzés díja: 200 000 Ft /félév

A képzés időtartama: 4 félév

A képzés gyakorisága: A képzési napok zömében szombati napok, (az első évben a legtöbb hétvégét érintve) egy-egy alkalommal péntek délutáni tanórákkal kiegészülve. Erről bővebben a részletes órarendben tájékozódhatnak a felvételt nyert hallgatók.

A képzés maximális létszáma: 40 fő

A képzés helyszíne: Budapest

Jelentkezési határidő: 2025. július 15.

Jelentkezés módja: 

    Kitöltött jelentkezési lap

    Csatolt önéletrajz

    Csatolt motivációs levél*

   A Felvételi eljárási díjnak (9000 Ft) befizetése történhet:

            Bankkártyával: A PPKE webshopján keresztül történő befizetéssel.

    Diplomamásolat (angol nyelven is, ha van)

A fenti dokumentumokat a pályázati időszak alatt a szakiranyu@btk.ppke.hu e-mail címre küldjék el! A tárgyban kérjük megjelölni a jelentkező nevét és a választott képzést! Dokumentumok nélkül a jelentkezés érvénytelen!

*  A motivációs levél tartalmi és formai követelményei, javaslatok a megíráshoz:

A motivációs levél terjedelme legfeljebb két oldal legyen, Times New Roman 12-es betűtípussal, 1-es sorközzel.

Tartalmazza a jelentkező indíttatásáról, legfontosabb adatairól és szakmai tevékenységéről szóló beszámolót. A motivációs levélben a jelentkező által elképzelt, vágyott szakmai jövőről szeretnénk tájékozódni. Kérjük térjen ki arra, miért és hogyan tudná hasznosítani az autizmus szaktanácsadó szakmai kompetenciáit és miért választaná konkrétan ezt a képzést. Vázlatpontos felsorolás is megfelelő.

További információ:

A képzésbe felvételt nem nyerő hallgatók számára a 9000 Ft-os jelentkezési díjat nem áll módunkban visszatéríteni!

A felvételi eljárás célja, hogy a 40 főben maximalizált évfolyamlétszámot, ezáltal az oktatás színvonalát biztosítsuk.

A beküldött dokumentumok alapján a képzésért felelős oktatókból álló, két fős bizottság elsősorban azt vizsgálja, hogy a jelentkező rendelkezik-e az oktatásban való sikeres részvételhez szükséges alapkészségekkel, várhatóan képes lesz-e a végzettség megszerzéséhez előírt tevékenységek sikeres abszolválására és a szakterület magas szintű művelésére. Emellett igyekszünk vizsgálni azt is, hogy a jelölt gondolkodása mennyire önálló, illeszkedik-e a szakterület által elvárt igényekhez, illetve a képzés megfelelően segítheti-e a jelentkezőt jövőbeli terveinek elérésében.

Hallgatói információk →