Autizmus szaktanácsadó

A képzésért felelős oktatók: Dr. Madarassy-Szücs Anna, Petri Gábor PhD, Dr. Simó Judit, Solt Anna

A szakképzettség oklevélben szereplő megnevezése: autizmus szaktanácsadó

A szakirányú továbbképzés képzési területe: társadalomtudomány képzési terület

 A szakképzettség megszerzéséhez összegyűjtendő kreditek száma: 120

A jelentkezés feltétele:

- Felsőfokú végzettség: a korábbi rendszer szerinti főiskolai vagy egyetemi szintű végzettség, alap/BA - vagy mesterfokozatú/MA diploma.

Kiknek ajánljuk a képzést?

- Kiemelten a köznevelésben, pszichológiai ellátásban, egészségügyben, szociális ellátásban, szakképzésben, gyermekvédelemben, dolgozók számára.

- Gyógypedagógiai alap- és a mesterfokozattal már rendelkezőknek.

 - Minden olyan érdeklődő számára, akik a szak- vagy munkaterületükön autista embereket támogatnak, autista munkavállalókkal dolgoznak együtt, továbbá munkájukban szeretnék figyelembe venni az autista emberek szükségleteit (pl. építészet, honlaptervezés, stb.)

 - Autista személyek és családtagjaik, továbbá személyi segítőik számára, akik szeretnék jobban megismerni önmagukat vagy családtagjukat, illetve erre támaszkodva hatékonyabban képviselni önmagukat vagy családtagjukat. Ezekben az esetekben is a jelentkezés feltétele a felsőfokú végzettség (alap/BA - vagy mesterfokozat/MA).

A képzés célja:

A képzés elsődleges célja, hogy az autisták válaszkész támogatásához adjon alapos és a mindennapokban alkalmazható elméleti és gyakorlati ismereteket. Ezek mentén segítséget adjon bárkinek, hogy választott munkaterületén/tevékenységrendszerében egy adaptáltabb, biztonságosabb környezet kialakításával, értő közreműködéssel fogadjon, lásson el, támogasson autista gyermeket, vagy felnőttet. A megszerzett szakképzettség minden olyan szakterületen alkalmazható, ahol autista gyermekek és/vagy felnőttek ellátása, támogatása, oktatása zajlik, illetve minden olyan szolgáltatási területen, ahol az autizmusra vonatkozó akadálymentesítés nélkülözhetetlen az érintettek harmonikus, szorongásmentes, partneri részvételéhez.

A képzés során elsajátítandó kompetenciák, tudáselemek, megszerezhető ismeretek, személyes adottságok, készségek:

Szakmai kompetenciák:

Tudása

  • Ismeri a fogyatékosság társadalmi megítélésének összetevőit, összefüggéseit, szakpolitikai és jogi alapismereteit.
  • Ismeri az autizmus fogalmi megközelítését, fejlődéslélektani és szocializációs alapjait az autizmus perspektívájából, az identitás fejlődését, a mentális jóllét fogalmát.
  • Ismeri az autizmus spektrum alapjait, biológiai hátterét, az atipikus kognitív működés jellemzőit, az atipikus fejlődés és viselkedés jellemzőit, összefüggéseit.
  • Ismeri az evidencia és tapasztalat alapú támogatás alapelveit és módszereit a fejlődés egyes szakaszaiban és az élet különböző területein.
  • Rendelkezik a területnek megfelelő szemléleti, módszertani alapismeretekkel.

 Képességei

  • Képes komprehenzív szemléletű, elemző gondolkodásra.
  • Képes felismerni és súlyozni a felmerülő problémákat és a rendelkezésre álló erőforrásokat.
  • Képes egyénre tervezett és adaptált támogatási stratégiák kidolgozására, alkalmazására és megvalósítására.
  • Képes az önreflektív gondolkodásra, önfejlesztésre.
  • Együttműködési készség jellemzi.

 Attitűdje

  • Befogadó, partneri attitűd jellemzi.
  • Az autizmusról való sztereotípiáktól mentes gondolkodás, szociális érzékenység, empátia jellemzi a kiszolgáltatott helyzetben élő társadalmi szereplők irányában.
  • Nyitott a saját szerepének felismerésére a támogatott személy identitásának kialakítása, validálása terén, mentális jóllétéhez szükséges feltételek megteremtése terén, saját érdekének hatékony képviselete terén.
  • Nyitott a rendszerszemléletű megközelítésre.
  • Kritikus szemlélet és folyamatos igény jellemzi a nemzetközi és hazai szakirodalom követésére.
  • Szemlélete változik az egyénre fókuszáló problémaorientált nézőpontból az összefüggéseket és kölcsönhatásokat vizsgáló nézőpont irányába.

 Autonómiája és felelőssége

  • Felismeri a saját egyéni szerepét a társadalmi folyamatok alakításának szempontjából.
  • A neurodiverzitás szemléletmódját interiorizálja.
  • Tudatosan formálja saját és környezete nézőpontját, szemléletét.
  • Képviseli, átadja a szerzett ismereteit az adott célcsoportra adaptált formában.

Tanterv

A képzés tervezett kezdete: szeptember. A képzési napok zömében szombati napok, egy-egy alkalommal péntek délutánokat is érintő tanórákkal. Erről bővebben a részletes órarendben tájékozódhatnak a felvételt nyert hallgatók.

A képzés díja: 200 000 Ft /félév

A képzés időtartama: 4 félév

A képzés helyszíne: Budapest

Jelentkezés módja: Jelentkezési lapon (az aktuális jelentkezési lap várhatóan májustól lesz elérhető)

  • Kitöltött jelentkezési lap
  • Csatolt önéletrajz
  • Csatolt motivációs levél*
  • A jelentkezési díj (9.000 Ft) befizetését igazoló szelvény másolatát szükséges csatolni a jelentkezéshez.
  •  A befizetés történhet:
  • Diplomamásolat (angol nyelven is, ha van)

A fenti dokumentumokat a pályázati időszak alatt a szakiranyu@btk.ppke.hu e-mail címre küldjék el! A tárgyban kérjük megjelölni a jelentkező nevét és a választott képzést! Dokumentumok nélkül a jelentkezés érvénytelen!

*  A motivációs levél tartalmi és formai követelményei, javaslatok a megíráshoz:

A motivációs levél terjedelme legfeljebb két oldal legyen, Times New Roman 12-es betűtípussal, 1-es sorközzel.

Tartalmazza a jelentkező indíttatásáról, legfontosabb adatairól és szakmai tevékenységéről szóló beszámolót. A motivációs levélben a jelentkező által elképzelt, vágyott szakmai jövőről szeretnénk tájékozódni. Kérjük térjen ki arra, miért és hogyan tudná hasznosítani az autizmus szaktanácsadó szakmai kompetenciáit és miért választaná konkrétan ezt a képzést. Vázlatpontos felsorolás is megfelelő.

További információ: szakiranyu@btk.ppke.hu

A képzésbe felvételt nem nyerő hallgatók számára a 9000 Ft-os jelentkezési díjat nem áll módunkban visszatéríteni! 

A felvételi eljárás célja, hogy a 40 főben maximalizált évfolyamlétszámot, ezáltal az oktatás színvonalát biztosítsuk.

A beküldött dokumentumok alapján a képzésért felelős oktatókból álló, két fős bizottság elsősorban azt vizsgálja, hogy a jelentkező rendelkezik-e az oktatásban való sikeres részvételhez szükséges alapkészségekkel, várhatóan képes lesz-e a végzettség megszerzéséhez előírt tevékenységek sikeres abszolválására és a szakterület magas szintű művelésére. Emellett igyekszünk vizsgálni azt is, hogy a jelölt gondolkodása mennyire önálló, illeszkedik-e a szakterület által elvárt igényekhez, illetve a képzés megfelelően segítheti-e a jelentkezőt jövőbeli terveinek elérésében.

Hallgatói információk →