Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: 19. századi filozófia
Tárgy kódja: BBNSF17500
Óraszám: N: 2/0/0, L: 0/0/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Filozófiai és Művészettudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Czakó István József
Tárgyleírás:

A tárgy a Hegelt követő időszaktól a 20. századig tekinti át a kor meghatározó filozófiai diskurzusait. A kurzus főbb témakörei: poszthegelianizmus (a feuerbachizmust és a korai marxizmust is idevéve), angolszász hegelianizmus, a természettudományos gondolkodás behatolása a filozófiába (materializmus, fizikalizmus, biologizmus, osztrák szcientizmus), újkantianizmus, az élet- és egzisztenciafilozófia 19. századi genezise és főbb reprezentánsainak (Søren Kierkegaard, Arthur Schopenhauer, Eduard von Hartmann, Wilhelm Dilthey, Franz Brentano, Friedrich Nietzsche) munkássága.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):

Bolzano, Bernard: A lélek halhatatlansága avagy Athanasia. Mi a filozófia? Budapest, Szent István Társulat, 2001.

Brentano, Franz: Az erkölcsi ismeret eredete. Budapest, Kossuth, 1994.

Fischer, Kurt Rudolf (szerk.): Österreichische Philosophie von Brentano bis Wittgenstein. Bécs, WUV, 1999.

Gerhardt, Volker: Friedrich Nietzsche. Debrecen, Latin Betűk, 1998.

Hannay, Alastair: Kierkegaard. Cambridge, Cambridge Univeristy Press, 2001.

Safranski, Rüdiger: Schopenhauer és a filozófia tomboló évei. Budapest, Európa, 1996.

Thurnher, Rainer – Röd, Wolfgang – Schmidinger, Heinrich: Geschichte der Philosophie. Bd. XIII.: Die Philosophie des ausgehenden 19. und des 20. Jahrhunderts 3. (Lebensphilosophie und Existenzphilosophie). München, C. H. Beck, 2002.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:

a) tudása

A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.

Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.

Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegold&

aacute;s hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.

b) képességei

Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.

Képes az informatikai ismeretek felhasználói szintű alkalmazására a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás terén.

c) attitűdje

Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.

Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.

Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.

Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.

Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.

Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.

Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.

d) autonómiája és felelőssége

Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.

Véleményét argumentumokra alapozza.

Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

osztatlan tanári képzés BONP-XTAN osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA11 osztatlan képzés Nappali magyar 11 félév BTK
osztatlan tanári képzés BONP-XTA10 osztatlan képzés Nappali magyar 10 félév BTK
szabad bölcsészet BANB-XSB alapképzés (BA/BSc/BProf) Nappali magyar 6 félév BTK
szechenyi-img-alt