Tantárgy adatlapja
A 20. századi európai kontinentális filozófia a nyugati filozófia történetének rendkívül gazdag és sokrétű korszaka. Nemcsak fenomenológiai, hermeneutikai és egzisztencialista irányzatokra tagolódik, hanem ide tartoznak a strukturalizmus és az új vallásfilozófia törekvései is. A tantárgy ezt a sokféleséget módszer és tartalom alapján tekinti át, az egyes kurzusok szerint egyik vagy másik vonatkozását kiemelve és azon keresztül kitekintést nyújtva a kontinentális filozófiai gondolkodás jelentőségére és további lehetőségére. Fő tematikus pontok: osztrák filozófia, fenomenológia, hermeneutika, egzisztencializmus, strukturalizmus, dekonstrukció, közép-európai filozófia, új vallásfilozófia.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Heidegger, Martin, Lét és idő. Budapest, Osiris, 2019.
Husserl, Edmund: A filozófia, mint szigorú tudomány. Budapest, Kossuth, 1992.
Jaspers, Karl: A filozófiai hit. Máriabesnyő-Gödöllő, Attraktor, 2004.
McGrath, Alister: Az ateizmus alkonya. Budapest, Szent István Társulat, 2006.
Merleau-Ponty, Maurice: A filozófia dicsérete. Budapest Európa, 2005.
Olay Csaba – Ullmann Tamás: Kontinentális filozófia a XX. században. Budapest, L'Harmattan, 2011.
Sartre, Jean-Paul: Exisztencializmus. Budapest, Hatágú Síp Alapítvány, 1991.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
A hallgató tájékozott a filozófiatörténet nagy korszakaiban és műveiben.
Ismer bölcseleti, művészeti alapszövegeket, alapműveket és alapproblémákat.
Ismeri az elméleti problémafelvetés és problémamegoldás hagyományos és mai változatait, és jártasságot szerez a problémák szakszerű kezelésének gyakorlataiban.
b) képességei
Képes argumentumok azonosítására, átgondolására, valamint ezeknek élőszóban és írásban vázlatos vagy részletes bemutatására.
Képes az informatikai ismeretek felhasználói szintű alkalmazására a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás terén.
c) attitűdje
Nyitott a párbeszédre és az együttműködésre.
Kritikai és kreatív gondolkodás és problémaérzékenység jellemzi.
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Képes argumentált módon kifejteni saját álláspontját.
Nyitott más kultúrákra, a kulturális és vallási sokszínűségre.
Folytonosan fejleszti saját szellemi képességeit, képes arra, hogy külső segítség nélkül is módszeresen gyarapítsa tudását.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét körültekintően alakítja ki, tájékozódik és felelősséget vállal saját álláspontjáért.
Véleményét argumentumokra alapozza.
Elutasítja mások érzelmi vagy ideológiai alapú manipulálását.