Tantárgy adatlapja
A kurzus során
jellemezzük a filozófia kortárs állapotát a nagy nyelvek terén, valamint
behatóan foglalkozunk egyes jelentős kortárs szerzőkkel. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Mezei B.: Religion and Revelation after Auschwitz. New
York: Bloomsbury, 2013. Mezei, B. M.—Smith,
Barry: The Four Phases of Philosophy. Amsterdam:
Open Court, 1998. Prado, C.: A House Divided: Comparing Analytic and
Continental Philosophy. Prometheus/Humanity Books, 2003. Trawny,
Peter (Hrsg.): Martin Heidegger: Überlegungen II-VI (Schwarze Hefte
1931-1938). Gesamtausgabe Band 94-95-96-97. Frankfurt am Main:
Klostermann, 2014. |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átfogó és részletekbe
menő ismeretekkel rendelkezik a filozófiatörténet, a logika, az
ismeretelmélet, a nyelvfilozófia, a metafizika, a politikai filozófia, az
etika, az esztétika, az elmefilozófia, a történelemfilozófia, a
tudományfilozófia és a vallásfilozófia ismeretköréről. Áttekintéssel rendelkezik
a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és a rokon
tudományok kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb, az illető
problémaköröket részleteiben is feltáró ismereteket szerzett a filozófia több
részterületéről. b) képességei Képes analitikus,
összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a szövegek
elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli elhelyezésére
és értelmezésére. Képes a fogalmi
gondolkodás és az absztrakció értő használatára. Képes a filozófia
egészével, illetve annak egy-egy részdiszciplínájával, továbbá ezek
alkalmazásával kapcsolatos problémák felismerésére és kreatív kezelésére. Szakmai és
interdiszciplináris ismereteik alapján önálló kutatások kialakítására és
lefolytatására képes. A kor igényeinek
megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az információkat, érveket és
elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok
szerint írásban és szóban is képes magas szinten bemutatni. Képes eredményeit
különböző tudományos fórumokon megjeleníteni. Képes aktuális kérdések
eszmetörténeti és filozófiai elemzésének áttekintésére és újragondolására a
globális változások legfontosabb - multikulturális, természeti-környezeti és
társadalmi-politikai - összetevői tekintetében. c) attitűdje Nyitott arra, hogy a
filozófiai képzésben elsajátított ismereteket és készségeket más területeken
is kamatoztassa, továbbá arra, hogy ennek során ezeket a más területeket is
előzetes beidegződöttségek és korlátok nélkül értelmezze és értékelje. Együttműködő és befogadó
mások álláspontjának tekintetében. Törekszik az
álláspontokat mélyebben megérteni és több oldalról is kibontani és
értelmezni. Nyitott a megoldandó
problémák megértése és ezek megoldása iránt. Törekszik a feladatok
szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és
végrehajtására. Törekszik saját tudása
magasabb szintre történő emelésére, képzési területén belül további elmélyült
kutatások művelésére, önfejlesztéssel folyamatosan új képességek
kialakítására és ebben mások hasonló törekvéseinek előmozdítására. Törekszik az aktuális
filozófiai kutatások és a tudományos munka, valamint a különböző korok és
kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek elfogulatlan értékelésére. d) autonómiája és
felelőssége Kezdeményez, döntéseket hoz összetett és előre nem kiszámítható helyzetekben, és személyes f elelősséget vállal ezekért. Érdeklődik, nyitott, és
állást foglal a filozófia és a kultúra, illetve a filozófia és a tudományok
közötti párbeszéd során. Alapos szakmai,
kulturális és tudományos tájékozottságot, nagyfokú kreativitást, valamint
komoly elemző készséget, figyelmet, átfogó és elmélyült ismereteket igénylő
feladatokat fogalmaz meg és valósít meg következetesen. A filozófia területén
szerzett tudását kreatívan alkalmazza, a mélyebb összefüggések megértéséhez
és magyarázatához szükséges megfelelő információkat beszerzi. Kutatási módszereket
értékel, és önállóan alkalmaz a filozófia releváns területein. Saját
tevékenységét elfogulatlanul értékeli, az értékek felfogására és
értelmezésére törekszik. |