Tantárgy adatlapja
A
kurzus során a diplomamunkát már ténylegesen készítő hallgatók számára nyújt
segítséget a diplomamunka tartalmi és formai követelményeinek lehető
legteljesebb érvényesítésére. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Valamennyi releváns szakirodalom a szak teljes
kínálatából. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a
felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben
hozzájárul |
a) Tudása Áttekintéssel rendelkezik a filozófia belső
összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elsajátította és aktívan alkalmazni tudja az összetett
tudományos problémákkal foglalkozó dolgozatok elkészítéséhez szükséges
módszertani ismereteket. b) képességei Képes analitikus, összefoglaló és további elmélyülést
megalapozó gondolkodásra, a szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai
tradíció egészén belüli elhelyezésére és értelmezésére. Képes a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő
használatára. A kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni,
továbbá az információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli
közönségnek különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas
szinten bemutatni. Képes aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai
elemzésének áttekintésére és újragondolására a globális változások
legfontosabb - multikulturális, természeti-környezeti és társadalmi-politikai
- összetevői tekintetében. c) attitűdje Nyitott arra, hogy a filozófiai képzésben elsajátított
ismereteket és készségeket más területeken is kamatoztassa, továbbá arra,
hogy ennek során ezeket a más területeket is előzetes beidegződöttségek és
korlátok nélkül értelmezze és értékelje. Együttműködő és befogadó mások álláspontjának
tekintetében. Törekszik az álláspontokat mélyebben megérteni és több
oldalról is kibontani és értelmezni. Nyitott a megoldandó problémák megértése és ezek megoldása
iránt. Törekszik a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan
történő megtervezésére és végrehajtására. Törekszik saját tudása magasabb szintre történő emelésére,
képzési területén belül további elmélyült kutatások művelésére,
önfejlesztéssel folyamatosan új képességek kialakítására és ebben mások
hasonló törekvéseinek előmozdítására. Törekszik az aktuális filozófiai kutatások és a tudományos
munka, valamint a különböző korok és kortárs iskolák elméleti
megközelítéseinek elfogulatlan értékelésére. d) autonómiája és felelőssége Kezdeményez, döntéseket hoz összetett és előre nem
kiszámítható helyzetekben, és személyes felelősséget vállal ezekért. Érdeklődik, nyitott, és állást foglal a filozófia és a
kultúra, illetve a filozófia és a tudományok közötti párbeszéd során. Alapos szakmai, kulturális és tudományos tájékozottságot,
nagyfokú kreativitást, valamint komoly elemző készséget, figyelmet, átfogó és
elmélyült ismereteket igénylő feladatokat fogalmaz meg és valósít meg
következetesen. A filozófia területén szerzett tudását kreatívan
alkalmazza, a mélyebb összefüggések megértéséhez és magyarázatához szükséges
megfelelő információkat beszerzi. Kutatási módszereket értékel, és önállóan alkalmaz a
filozófia releváns területein. Saját tevékenységét elfogulatlanul értékeli, az értékek
felfogására és értelmezésére törekszik. |