Tantárgy adatlapja
Tantárgy leírása: Cél és ismeretanyag: A megismert játékokat és gyakorlatokat a hallgatók
most saját maguk által vezetve ismétlik át. A játékvezetés ugyanúgy
megkívánja a térrel, az idővel és a személyes hatóerővel való gazdálkodni
tudást, mint a tanítói-tanári munka. A játékvezetési gyakorlatok során az
adott játékfajták alkalmazásának nevelői vonatkozásait tudatosítjuk. Kikkel,
mikor, hol, mit és miként érdemes játszani. A játékvezetés, mint a csoportra
vonatkozó nevelői diagnózis elkészítésének segédeszköze különböző korosztályú
csoportok esetében. Képzési
követelmény: A játékok és drámajátékok
elméletével ismerkednek tovább a hallgatók, de most nem a megélésre és a
részvételre koncentrálnak, hanem az irányítást tanulmányozzák. A tárgyat
tanító tanár a félév gyakorlati tárgyainak foglalkozásain megszerzett
élmények rendszerezésével és tudatosításával foglalkozik, a különböző
munkaformák, a játékok és gyakorlatok előkészítésének és vezetésének
tudnivalóit ismerteti. |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: -
Aczél Petra: Új retorika,
Kalligram K. Pozsony, 2009. -
Dráma, oktatás, nevelés, (szerk.: Szauder Erik), Nemzeti
Tankönyvkiadó, Bp., 1994. -
Drámapedagógiai
olvasókönyv, (szerk.:
Kaposi László), Marczibányi Téri Művelődési Központ,
Bp., 1995. -
Előd Nóra: Drámajátékok,
Multikultúra program, Másképp Alapítvány, Bp., 1997. -
Gabnai Katalin: Drámajátékok, Helikon, Bp.,1999. -
Játék, színjáték, személyiség (szerk.: Gabnai Katalin), Népművelési
és Propaganda Iroda, Bp., 1982. -
Mérei Ferenc, Binét Ágnes: Gyermeklélektan,
Medicina, Bp., 1975. -
Mezei Éva: Játsszunk színházat! Móra,
Bp., 1979. -
Pukánszky Béla – Németh András: Neveléstörténet,
Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1997. -
Reformpedagógiai olvasókönyv (szerk.: Trencsényi László), MDPT, Bp.,
1993. -
Szabolcs Éva: Gyermekkortörténet:
Új elméleti megfontolások (in: Két
évszázad gyermekei, szerk.:
Pukánszky Béla), Eötvös József K., Bp., 2003. -
Színház és
dráma a tanításban - T.I.E. (szerk.:
Kaposi László), Színházi füzetek VIII. Marczibányi Téri Művelődési Központ, Bp., 1995. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
A hallgatók ismerjék a drámajátékok vezetéséhez szükséges elméleti és
gyakorlati tudnivalókat, és ezek felhasználási módjait a játékvezetésben. b) képességei -
Legyenek empatikusak, bírjanak pontos reakciókkal, gyors és adekvát
kommunikációs képességekkel verbális és nonverbális szinten. c) attitűdje -
Egyre inkább váljon sajátjukká a drámatanári attitűd értő-alkalmazó
birtoklása. |