Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók megismerkednek a
nyugati filozófiatörténetben megjelent legfontosabb problémákkal. Ilyen
Isten, a világ, az ember, továbbá az ismeret, a cselekvés, a társadalom, a
történelem, valamint a vallás egészleges problémái. Külön hangsúlyozódik a
gondolkodás alapproblémája annak logikai, ideális, pragmatikus, közösségi,
történeti, etikai és vallási jelentőségében. A tantárgy célja, hogy világossá
tegye a filozófiai problematika sokféleségét és kifejezésre juttassa a témák
egységesítésének lehetőségeit és határait, valamint tárgyalhatóságukat a
filozófián belül és kívül. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Derrida,
J. - Kant, I.: Minden dolgok vége.
Bp.: Századvég-Gond, 1993. Heidegger:
Mi a metafizika? In: Költőien lakozik
az ember, Bp.-Szeged: T-Twins/Pompei, 1994. Hus serl:
A filozófia mint szigorú tudomány,
Bp.: Kossuth, 1992. McGrath,
Alister: Az ateizmus alkonya. Bp.:
Szent István, 2006. Merleau-Ponty:
A filozófia dicsérete. Bp.: Európa,
2005. Mezei Balázs: Mai vallásfilozófia, Bp.: Kairosz,
2010. Olay
Csaba - Ullmann Tamás: Kontinentális
filozófia a XX. században. Bp.: L'Harmattan Kiadó, 2011. Sartre:
Exisztencializmus. Bp.: Studio,
1947. Reprint Bp.: Hatágú Síp Alapítvány, 1991. Vető
Miklós: A teremtő Isten. Bp.:
Kairosz, 2011. |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Átfogó
és részletekbe menő ismeretekkel rendelkezik a filozófiatörténet, a logika,
az ismeretelmélet, a nyelvfilozófia, a metafizika, a politikai filozófia, az
etika, az esztétika, az elmefilozófia, a történelemfilozófia, a
tudományfilozófia és a vallásfilozófia ismeretköréről. Áttekintéssel
rendelkezik a filozófia belső összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és
a rokon tudományok kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb,
az illető problémaköröket részleteiben is feltáró ismereteket szerzett a
filozófia több részterületéről. b) képességei Képes
analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a
szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli
elhelyezésére és értelmezésére. Képes
a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. Képes
a filozófia egészével, illetve annak egy-egy részdiszciplínájával, továbbá
ezek alkalmazásával kapcsolatos problémák felismerésére és kreatív kezelésére. Szakmai
és interdiszciplináris ismereteik alapján önálló kutatások kialakítására és
lefolytatására képes. A
kor igényeinek megfelelően hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az
információkat, érveket és elemzéseket szakmai és nem szakmabeli közönségnek
különböző nézőpontok szerint írásban és szóban is képes magas szinten
bemutatni. Képes
eredményeit különböző tudományos fórumokon megjeleníteni. Képes aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai e lemzésének áttekintésére és újragondolására a
globális változások legfontosabb - multikulturális, természeti-környezeti és
társadalmi-politikai - összetevői tekintetében. c) attitűdje Nyitott
arra, hogy a filozófiai képzésben elsajátított ismereteket és készségeket más
területeken is kamatoztassa, továbbá arra, hogy ennek során ezeket a más
területeket is előzetes beidegződöttségek és korlátok nélkül értelmezze és
értékelje. Együttműködő
és befogadó mások álláspontjának tekintetében. Törekszik
az álláspontokat mélyebben megérteni és több oldalról is kibontani és értelmezni. Nyitott
a megoldandó problémák megértése és ezek megoldása iránt. Törekszik
a feladatok szakmailag magas szinten és önállóan történő megtervezésére és
végrehajtására. Törekszik
saját tudása magasabb szintre történő emelésére, képzési területén belül
további elmélyült kutatások művelésére, önfejlesztéssel folyamatosan új
képességek kialakítására és ebben mások hasonló törekvéseinek előmozdítására. Törekszik
az aktuális filozófiai kutatások és a tudományos munka, valamint a különböző
korok és kortárs iskolák elméleti megközelítéseinek elfogulatlan
értékelésére. d)
autonómiája és felelőssége Kezdeményez,
döntéseket hoz összetett és előre nem kiszámítható helyzetekben, és személyes
felelősséget vállal ezekért. Érdeklődik,
nyitott, és állást foglal a filozófia és a kultúra, illetve a filozófia és a
tudományok közötti párbeszéd során. Alapos
szakmai, kulturális és tudományos tájékozottságot, nagyfokú kreativitást,
valamint komoly elemző készséget, figyelmet, átfogó és elmélyült ismereteket
igénylő feladatokat fogalmaz meg és valósít meg következetesen. A
filozófia területén szerzett tudását kreatívan alkalmazza, a mélyebb
összefüggések megértéséhez és magyarázatához szükséges megfelelő
információkat beszerzi. Kutatási
módszereket értékel, és önállóan alkalmaz a filozófia releváns területein. Saját tevékenységét
elfogulatlanul értékeli, az értékek felfogására és értelmezésére törekszik. |