Tantárgy adatlapja
A tantárgy elsajátítása során a hallgatók megismerkednek a magyar művelődéstörténet legfontosabb fejezeteivel, folyamataival és jelenségeivel. A kurzus hangsúlyt helyez az eszmék, a társadalom és a művelődés közötti összefüggések bemutatására, és a középkori és kora újkori előzmények felvázolása után behatóan tárgyalja a 19-20. századi művelődés különféle területeit. Ennek során kitérünk a magyar művelődés legfontosabb területeire: az irodalom, a filozófia, a tudományok, az oktatás és a képzőművészetek területeire. A kurzus felvázolja a kortárs magyar művelődés sajátosságait, társadalmi feltételrendszerét és legfontosabb irányzatait.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Magyar művelődéstörténet (szerk. Kósa László), Osiris, Budapest, 2006. ISBN 963389722X
Romsics Ignác: Magyarország története a XX. században. Osiris, Budapest, 2010. (kultúrával kapcsolatos fejezetek) ISBN 9789632761794
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a társadalomtudományokra jellemző adatgyűjtési, feldolgozási és értelmezési technikákat, és a politikai kutatás megkülönböztető sajátosságait.
b) képességei
Képes a társadalmi konfliktusok és problémák bonyolult rendszerében eligazodni, szűkebb szakterületén elmélyültebb ismereteire építve aktívan be tud kapcsolódni a konfliktusok feltárásának munkálataiba.
c) attitűdje
Nyitott minden társadalomkritikai szerepvállalásra, ha szakmai felfogásával ütköző folyamatok indulnak el társadalmi k
örnyezetében.
d) autonómiája és felelőssége