Tantárgy adatlapja
Az Ókori római művészet előadást kiegészítő szeminárium célja, hogy a hallgatókat egy-egy önálló feladat – műelemzés vagy résztéma kidolgozása – révén vezesse be a praerómai és római Itália ill. a római birodalom művészetének történetébe. A félév során minden hallgató választ egy témát (egy ismert antik művet, az antik Róma egy fontos emlékét, vagy a Szépművészeti Múzeum állandó antik kiállításának egyik darabját), amelyet önállóan megfigyel, leír, elemez, és a hozzá kapcsolódó szakirodalom alapján elhelyez a korszak történetében.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
J. Reich: Az ősi Itália (A múlt születése sorozat), Budapest 1987.
M. Pallottino: Az etruszkok, Budapest 1980.
Castiglione L.: Római művészet, Budapest 1987 (vagy újabb kiadás)
R. Turcan, L'Art Romain, Paris 1995.
P. Zanker, Roman Art, Los Angeles 2010.
Szilágyi J. Gy.: Antik művészet. Vezető az Antik Gyűjtemény állandó kiállításához, Szépművészeti Múzeum, Budapest 2003, 79-177. o.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Jártas a kutatásmódszertani és értelmezéstani alapismeretekben, a kiállítás értékelésben.
A kurzus elsődleges feladata az előadáson a római művészetről tanultak elmélyítése egy-egy konkrét mű és probléma alaposabb megismerése révén.
b) képességei
Képes több műfajban az adott műfajnak vagy egyéb igényeknek megfelelő írásbeli és szóbeli prezentációra.
Képes a szövegfeldolgozás, a szövegelemzés és -értelmezés, valamint a kritikai elsajátítás technikáinak alkalmazására.
A kurzus bevezetést ad a művészettörténeti kutatás gyakorlatába, a könyvtári és internetes szakirodalom, adatbázisok használatához.
A résztéma önálló feldolgozása lehetőséget ad a hallgatónak saját kritikai szempontjai kialakítására.
Gyakorlatot szerez a szakmai prezentáció terén.
c) attitűdje
Képes figyelemmel meghallgatni mások álláspontját, és elfogulatlanul mérlegelni az előadott vélemények tartalmát.
Egy számára újszerű kérdéskörben is képes tájékozódni, információkat szerezni, látókörét bővíteni, véleményét ennek megfelelően körültekintően kialakítani és kifejezni.
d) autonómiája és felelőssége
Véleményét argumentumokra alapozza.
Elkötelezett az emberi méltóság által megkövetelt, etikailag és szellemileg alapos érvelés mellett.