Tantárgy adatlapja
Tantárgy
leírása: I. Cél és ismeretanyag: Szerkesztett
műsorok összeállítása és színpadra állítása. A téma kidolgozása során
minden hallgató készít egy teljes műsort, vagy egy "blokkot",
melyet szerkesztési szempontból és színpadra állítási szempontból megvéd. A
felhasznált irodalmi és zenei anyag homogenitása. A szerkezet kiépítése, a
motívumokkal való gazdálkodás, az ív, a rím, az ellenpont. Képzési követelmény: A hallgatók közös szerkesztési gyakorlat során
pontosítják ismereteiket az anyaggyűjtéstől az előadásig terjedő különféle
munkafázisokról. Kiemelések és rövidítések (húzások) szabályai, a forgatókönyvek
akusztikus meghatározottsága, esztétikai, jogi és nyomdai követelmények.
Szerkesztett játékok színpadra állítása.
Sor kerül a versválasztás, versrendezés, az instrukcióadás
problémáinak közös megtárgyalása. A
különböző kiadványok, füzetek, könyvek, folyóiratok, műsorismertetések stb.
szabályainak alapvető megismertetése |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező és ajánlott olvasmányok, tanári választás szerint: -
Dúró Győző
– Nánay István: Dramaturgiai
olvasókönyv, MTMK, Bp., 1993. -
Eck Júlia:
Drámajáték, OSZMI, Bp., 2000. -
Gabnai Katalin: Drámajátékok,
Helikon Kiadó, Bp., 1999. -
Gyermekdramaturgia (szerk.: Debreczeni Tibor, Gabnai Katalin), Népművelési Intézet, Bp.,
1978. -
Nánay
István: A színpadi rendezésről, Magyar Drámapedagógiai Társaság, Bp.,
1999. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása -
A hallgatók ismerjék meg a szerkesztés alapjait, módszertanát, a
szerkesztett színpadi produkció sajátosságait, a szerkesztés irányítását és
elvégzésének lehetőségeit, ezek módszertani tudnivalóit. b) képességei -
Figyelem, olvasottság, válogatási képesség, szerkesztési képességek
jellemezzék munkájukat. c) attitűdje -
Ízlés, homogenitás, a sokféleség elfogadása határozzák meg attitűdjüket |