Új gyógypedagógia alapképzés a Pázmányon: válasz a növekvő igényekre és szakemberhiányra

2024.12.19.

Az oktatási intézményekben egyre több sajátos nevelési igényű gyermek jelenik meg, miközben a szakemberek száma nem tart lépést a növekvő igényekkel. Intézményünk új gyógypedagógia alapképzési szakot indít, hogy választ adjon erre a kihívásra és csökkentse a szakemberhiányt. Dr.Hosszu Tímea, a Vitéz János Tanárképző Központ vezetője részletesen beszél a képzés indításának okairól és céljairól. 

Milyen szempontok alapján döntöttek úgy a PPKE BTK-n, hogy elindítják a gyógypedagógia alapképzést? 

A gyógypedagógia alapképzés elindításának indokoltságát két aspektusból érdemes megközelíteni. Az egyik aspektus egy oktatáspolitikai nézőpont, miszerint a köznevelésben évek óta megfigyelhető az a tendencia, hogy folyamatosan növekszik a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek/tanulók aránya, ugyanakkor ezzel párhuzamosan az őket ellátó szakemberekből továbbra is hiány van. A PPKE BTK, mint új gyógypedagógus-képzőhely a szakember ellátottság-hiány javításán igyekszik változtatni, és olyan felkészült gyógypedagógusokat képezni, akik az oktatási esélyegyenlőség szolgálatában méltányos oktatást, képzést tudnak biztosítani az SNI, azon belül a tanulásban akadályozott tanulók/fiatalok számára. Az Európai Unió Tanács egyik dokumentumában a következőket olvashatjuk: ”Az, hogy mindenki számára biztosított legyen az esélyegyenlőség az oktatáshoz és képzéshez való hozzáférés terén, alapvető fontosságú, önmagában azonban nem elegendő: kiemelt figyelmet kell fordítani a problémák interszekcionális jellegére, vagyis az olyan tanulókra, akik halmozódó vagy egymással összefonódó kihívásokkal szembesülnek, például a sajátos nevelési igényű, a fogyatékossággal élő tanulókra…..” (ET: A Tanács következtetései az oktatás és képzés területén a mindenki számára elérhető oktatási siker előmozdítását célzó méltányosságról és befogadásról, 2021). Képzésünkben az európai együttműködés stratégiai keretrendszerében megfogalmazott, fent említett alapelvet tartjuk szem előtt. 

A gyógypedagógiai alapszak elindításának a PPKE BTK-n természetesen intézményspecifikus indokoltsága is van. A Vitéz János Tanárképző Központ célul tűzte ki a pedagógusképzés megújítását, beleértve e képzésfejlesztési tevékenységbe az óvodapedagógus, a tanító és a tanárszakok gyógypedagógiai tartalmakkal történő frissítését is, hiszen a többségi pedagógusok számára az inkluzív nevelés-oktatás egyre nagyobb mértékű megvalósulása következtében szükséges a speciális nevelési igények ismerete, illetve az ezekre adott adekvát pedagógiai válaszok megléte.  2024 szeptemberében sikeres szakirányú továbbképzési szakot indítottunk Autizmus szaktanácsadó néven. Ez a képzésünk a hallgatók számára minden olyan választott munkaterületen/ tevékenységrendszerben jól alkalmazható ismeretet nyújt, ahol az autista személyek támogatásához az adaptált, biztonságos környezet, az autizmusra vonatkozó akadálymentesítés nélkülözhetetlen az érintettek harmonikus, szorongásmentes, partneri részvételéhez. A pedagógusképzés palettájának további bővítése vezetett el a gyógypedagógus-képzés akkreditálásának folyamatáig, ami 2024. december 13-án szabad utat kapott a MAB-tól. 

Milyen konkrét készségeket és tudást sajátíthatnak el a hallgatók ezen a szakon, és hogyan készíti fel őket ez a munkaerőpiacra?  

A gyógypedagógia szak képzési és kimenti követelményeit meghatározó dokumentum részletesen felsorolja a gyógypedagógus elsajátítandó szakmai kompetenciáit, beleértve a gyógypedagógus tudását, képességeit, attitűdjét, autonómiáját és felelősségét, illetve a szakirányra vonatkozó tudását és képességeit. 

A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon a gyógypedagógus hallgatók felkészülnek az enyhén értelmi fogyatékos, illetve nehezen tanuló népességcsoport szakszerű megsegítésére, komplex gyógypedagógiai fejlesztésére, nevelésére, oktatására, a habilitációs és rehabilitációs tevékenység ellátására. Felkészülnek továbbá a tanulmányaik mesterképzésben történő folytatására. 

Mivel a tanulási akadályozottság nem korlátozódik az intézményes nevelésre, ezért a szakirány elvégzése során hallgatóink megismerkednek a tanköteles korú tanulásban akadályozott tanulók intézményes nevelésével, de az iskolás kor előtti és az azt követő fiatal és felnőtt életszakasz (szakképzés, munkába állás, családalapítás) feladataival is. 

A tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus legfontosabb kompetenciái, feladatai közé tartozik a tanulásban akadályozott, a tanulási zavart és tanulási nehézséget mutató gyermekek és fiatalok megismerése, diagnosztizálása,  a nevelési-oktatási folyamat tervezése és vezetése, a fejlesztő eljárások megválasztása és vezetése, a fejlesztő program megtervezése, hatékony együttműködés a különböző partnerekkel, közreműködés az együttnevelésben (utazó gyógypedagógusként, kéttanáros modell szereplőjeként, tanácsadóként, stb.). 

Az aktuális kompetenciák és feladatok köre természetesen az ellátott személyek életkorától függően változik. 

A gyógypedagógus-képzés gyakorlatorientált képzés, a nyolc félév során több gyakorlatot is teljesítenek a hallgatók (Pedagógiai gyakorlat; Gyógypedagógiai pályaszocializáció; Gyógypedagógiai tanítási gyakorlat; Szakirányú összefüggő gyógypedagógiai gyakorlat; Önkéntes gyógypedagógiai gyakorlat; Szakterületi féléves gyakorlat). Más képzőhelyek gyógypedagógus-képzésében eltöltött közel húsz éves tapasztalatom alapján elmondhatom, hogy az utolsó félévben a Szakterületi féléves gyakorlaton kiválóan teljesítő hallgatók számára a gyakorlóhelyek rendszerint munkalehetőséget kínálnak.  

A végzett gyógypedagógus hallgatók fontos szerepet játszhatnak a gyógypedagógus-hiány javításában. A Felvételi tájékoztató statisztikai adatai szerint a végzett gyógypedagógusok nem egészen másfél hónap alatt el tudnak helyezkedni, és a végzettek 0%-a volt álláskereső. Vagyis gyógypedagógus diplomával könnyen el lehet helyezkedni a munkaerőpiacon. 

Hogyan illeszkedik ez az új képzés a kar többi szakjának kínálatába, és milyen együttműködési lehetőségeket lát a jövőben a különböző tanszékek között? 

A gyógypedagógiai tartalmak elsősorban a pedagógusképzés szakjaiban (tanító szak, óvodapedagógus szak, osztatlan tanár szak) tudnak majd markánsan megjelenni. Miután már szinte mindegyik óvodában, iskolában, középiskolában tanulnak sajátos nevelési igényű tanulók, a többségi pedagógus számára elengedhetetlenné vált, hogy ismerje az egyéni tanulási utakhoz vezető speciális módszereket. 

Ugyanakkor szeretnénk, ha hirdethetnénk olyan kurzust is, amit a Kar bármely szakos hallgatója felvehetne (pl. Kommunikáció ép és fogyatékos emberek között), így segítve a társadalmi szemléletformálást, a fogyatékos emberek elfogadását.   

Szoros tanszékközi együttműködést fog jelenteni az általánosan művelő tárgyak tanítása (filozófia, pszichológiai, szociológiai, neveléstudományi, jogi tárgyak). 

Milyen szerepet játszik az interdiszciplinaritás a képzés struktúrájában, és hogyan segíti ez a hallgatókat abban, hogy széleskörű tudásra tegyenek szert?  

Gordosné Szabó Anna, a hazai gyógypedagógia egyik elméletalkotója a gyógypedagógiát nevelési, terápiás és rehabilitációs dominanciájú komplex embertudományként definiálta, melynek interdiszciplináris kapcsolatrendszere folyamatosan fejlődik.  

Határtudományai hozzájárultak a gyógypedagógia fejlődéséhez, ugyanakkor a gyógypedagógiában a kutatások eredményei alapján megfogalmazódó új ismeretek folyamatosan gazdagítják határtudományainak ismeretanyagát (pl. antropológia, orvostudomány, nyelvtudomány, pedagógia, pszichológia, szociológia, jogtudomány, jogalkalmazás).  

A gyógypedagógia az akadályozott, fogyatékos személyeket különböző szempontból vizsgálja, felhasználva a határtudományok ismereteit. Vizsgálja például a gyógypedagógiai segítséget igénylő személyek kóros mechanizmusait, fejlődésmenetét, személyiségszerkezetét, társas környezetét, szocializációját, rehabilitációját. Ez az interdiszciplinaritás természetesen megjelenik a képzés hálótervében, a tantárgyi tartalmakban is. 

Milyen egyedi lehetőségeket kínál ez a program a diákoknak az oktatás, a kutatás és a gyakorlati tapasztalatok terén?  

A képzés gyakorlatorientált jellemzőiről már beszéltem. A gyógypedagógia tudományterülete sok lehetőséget kínál az oktatás és a kutatás, az oktatók és a hallgatók együttműködésére. Tapasztalataim alapján a hallgatók nagy segítségükre lehetnek az oktatóknak nagymintás kutatásokban, melyek részeredményei akár szakdolgozatok vagy TDK/OTDK dolgozatok formájában is testet ölthetnek. Ugyanakkor témavezető segítséggel önálló kutatást is folytathatnak. 

A tehetséggondozás egyik fóruma a Tudományos Diákköri Konferencia, ami fél évente megrendezésre kerül a Karon. A gyógypedagógus- képzés hallgatói három szekcióban is megmérettethetik magukat (Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai és Könyvtártudományi Szekció, a Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai Szekció vagy a Társadalomtudományi Szekció), hiszen a gyógypedagógia interdiszciplináris tudomány, témái több tudományterületet is felölelhetnek. 

Pedagógiai/ gyógypedagógiai folyóiratokban lehetőség van akár egyéni (hallgatói) vagy az oktatóval közös publikálásra is.

Események

21.
2025. jan.
BTK
Nyílt nap Esztergomban
24.
2025. jan.
BTK
Nyílt nap
Danubianum
28.
2025. jan.
BTK
Gulyás Adrienn habilitációs előadásai
Sophianum 108
29.
2025. jan.
BTK
Severino-Varsányi Orsolya habilitációs előadásai
Sophianum 112
18.
2025. febr.
BTK
Reneszánsz Kutatócsoport est – Magyar Shakespeare Bizottság
Danubianum 412
További események
szechenyi-img-alt