Tantárgy adatlapja
Tárgyleírás A
filozófia kultúrában és oktatásban betöltött szerepének a megismertetése. A
filozófia tanítás elméleti tudnivalóinak a bemutatása. Fő témakörök A
filozófia helye a mai kultúrában. A filozófia mint tudomány és mint tantárgy.
A filozófia szükségessége, taníthatósága. A filozófia helye az oktatásban (a
tárgy tanításának története, a tárgy helyzete az EU országaiban). A filozófia
helye az oktatásban (a filozófia szerepe a különböző iskolatípusokban, a
filozófia és a többi tantárgy kapcsolata).
Elvárások a filozófia oktatásával kapcsolatban. (NAT, érettségi, OKTV,
felsőoktatás). A filozófiatanítás elméleti tudnivalói (kompetenciafejlesztés
a filozófiaoktatásban. differenciált munkaformák, korszerű IKT eszközök
szerepe, stb.). Kialakítandó kompetenciák Alkalmasság a filozofáláshoz kapcsolódó
kompetenciák (érvelés, lényeglátás, következtetés, nyitottság, stb.) hatékony
fejlesztésére. Alkalmasság a tanulók filozófiai műveltségének,
készségeinek és képességeinek fejlesztésére. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom Az
Oktatási Hivatal aktuális anyagai https://www.oktatas.hu/ Bakos
Gergely OSB (szerk.) 2011. Teória és praxis között, avagy a filozófia
gyakorlati arcáról. Budapest, L’Harmattan-Sapientia. ISBN
978 963 236 458 2 G. Havas
Katalin, Kerner Anna (szerk.) 1999. Filozófiatanítás,
Tanulmányi versenyek. Budapest, OKSZI. Kormos József 2018. A filozófia és az etika tanítása. Budapest, Akadémiai
Kiadó. https://mersz.hu/kiadvany/364/ ISBN
978 963 454 258 2 Nyíri
K.(szerk.) 2000. Filozófia az
ezredfordulón. Budapest, Áron. ISBN
9639210080 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudá s, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása A
filozófia és a tudományok, művészetek és vallások kapcsolata. A
filozófia tanítás elméleti tudnivalói. A filozófia tanítás helye és szerepe
az Európai Unióban. b)
képességei Filozófiatanári
kompetenciák A
szaktárgyi pedagógiai folyamat tervezése A
tanulási folyamat szervezése, tervezése, irányítása |