Tantárgy adatlapja
Tárgyleírás A
filozófiatanítás módszereinek, sajátos eljárásainak a gyakorlása. A konkrét
tanítási feladatokra való gyakorlati felkészítés (kiselőadás, megbeszélés,
vita, mikrotanítás, stb.). Fő témakörök A
nevelés és oktatás filozófia dimenziói. A személyes vélemény kialakításának
és a más vélemények elfogadásának fontossága a filozófiaoktatásban. A
filozófiatanítás módszereiről. A tankönyv és a segédanyag kiválasztás
szempontjai. A tankönyvek és segédanyagok választéka, lehetőségek. A
filozófiai szövegek elemzésének szempontjai, módszerei. A projektmunka és a
személyre szabott oktatás szerepe. A csoportdinamika szerepe. A modern
taneszközök alkalmazási lehetőségei. Az ellenőrzés és számonkérés módszerei
(feladattípusok, felelés, esszéírás). A filozófiatanítás gyakorlati
tudnivalói (differenciált munkaformák, multimediális tanítás, a csoportos
oktatás sajátosságai, vitavezetés, szókratészi módszer stb). Mikrotanítás. Kialakítandó kompetenciák Alkalmasság a filozofáláshoz kapcsolódó
kompetenciák (érvelés, lényeglátás, következtetés, nyitottság, stb.) hatékony
fejlesztésére. Alkalmasság a tanulók filozófiai műveltségének,
készségeinek és képességeinek fejlesztésére. |
>A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal
(szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom Az
Oktatási Hivatal aktuális anyagai https://www.oktatas.hu/ Bognár
Gergely 2018. Miért és hogyan tanítsunk filozófiát? http://www.tani-tani.info/miert_es_hogyan_tanitsunk_filozofiat_a_gimnaziumban Fehér M. István 2002. A filozófia
tanítása. Az iskolai filozófia és a filozófia iskolai fogalma. Valóság. 2002. 11. 62-75. Kiss László 1998. Filozófia az iskolában
(kerekasztal-beszélgetés) In Új
Pedagógiai Szemle. 1998. December. http://ofi.hu/tudastar/filozofia-iskolaban-kiss Kormos József 2018. A filozófia és az etika tanítása. Budapest, Akadémiai Kiadó. https://mersz.hu/kiadvany/364/ ISBN 978 963 454 258 2 |
Azoknak
az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása A
filozófia és a tudományok, művészetek és vallások kapcsolata. A
filozófia tanítás gyakorlati tudnivalói. A filozófia tanítás helye és szerepe
az Európai Unióban. b)
képességei Filozófiatanári
kompetenciák A
szaktárgyi pedagógiai folyamat tervezése A
tanulási folyamat szervezése, tervezése, irányítása |