Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Iskolai gyakorlat 4.
Tárgy kódja: BT-PSZ-2300
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/10/0
Kreditérték: 3
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Polákovits Nándor
Tárgyleírás:

A kurzus célja: A hallgató elmélyítse gyakorlati tapasztalatait a köznevelési intézmények működéséről, az ott folyó sajátos nevelési-pedagógiai munkáról, intézményi gazdálkodásról és a vezetői tevékenységekről. Emellett bővítse gyakorlati tapasztalatait közösségben való együttműködés terén.

Főbb tematikai csomópontok:

  1. Hátránykompenzáció és tehetséggondozás az intézményben.
  2. Az intézményi gazdálkodás a gyakorlatban.
  3. A vezető ellenőrzési feladatai.
  4. Az intézmény, mint tanuló szervezet a gyakorlatban.
  5. Iskolavezetési technikák a gyakorlatban.
  6. Iskolamarketing szerepe, módszere, eszközei.
  7. Vezetői reflexiók pl. erősségek, gyengeségek, a vezetői munka kihívásai.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-      Szerep- és funkcióváltások a közoktatás világában, (Szerk.: Györgyi Zoltán, Simon Mária) OFI, 2016. ISBN: 978-963-682-944-5

http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/1507326_szerep-_es_funkciovaltasok_
a_kozoktatas_vilagaban_beliv.pdf

-      A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról, 229/2012 (VIII.28) Korm. rendelet (19043-19095 old.)

-      A nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994.(VI.8.) MKM rendelet, 20/2012 EMMI rendelet, 13/2015 EMMI rendelet és módosításai.

-      Peter M. Senge: Az 5. alapelv. A tanuló szervezet kialakításának elmélete és gyakorlata, Budapest, 1998. ISBN: 963-752-515-7

A gyakorlat helyét biztosító intézmény szakmai pedagógiai és gazdasági dokumentumai.

Ajánlott irodalom:

-      Hátrányos helyzet és iskolai eredményesség (Szerk: Szemerszki Mariann) OFI, 2016. ISBN: 978-963-682-996-4

http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/eredmenyesseg_beliv.pdf

-        Kudarcok és megoldások, (Szerk. Fehérvári Anikó, Tomasz Gábor) OFI, 2015. ISBN: 978-963-682-862-2

http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/1502940_kudarcok_es_megoldasok_beliv.pdf

-        Tehetséggondozó programok (Szerk.: Kállai Gabriella) OFI, 2015. ISBN: 978-963-682-706-9

http://ofi.hu/sites/default/files/attachments/1503964_tehetseggondozo_programok_beliv.pdf

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri a fontosabb hátránykompenzációs és tehetséggondozó programokat.

-        Ismeri az intézményi működés meghatározó gazdasági szabályrendszerét.

-        Ismeri a legelterjedtebb vezetési módszereket és technikákat.

-        Ismeri a vezetői munka sajátosságait.

 b) képességei

-        Képes a központi pedagógiai dokumentumok intézményi adaptálására.

-        Képes pedagógiai programok, helyi tantervek készítésére.

-       

span>Képes intézményi munkatervek készítésére.

c) attitűdje

-        Elkötelezett az intézményi szakmai autonómia mellett.

-        Nyitott az alulról induló tervezési stratégia alkalmazása mellett.

 

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

pedagógus szakvizsga tanügyigazgatási szakértői területen BSLP-XPSZT szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt