Tantárgy adatlapja
A kulturális mediáció egyik
legfontosabb területe, amikor a kulturális alkotásokat egy másik művészeti ág
médiumán keresztül mutatjuk be. Hogyan értelmezhető például a viszony a kép
és a szó között? A képzőművészeti és képi ábrázolások, valamint a nyelvi reprezentációk
a kultúra történetében vagy egybemosódtak, vagy kiegészítették egymást.
Szó és kép egymáshoz illesztése a modern médiumnak, a filmnek is egyik
sajátossága, ahogy a szavak képzőművészeti alkotásokban való megjelenése az
avant-garde művészetekben, vagy a narratív műfajok film-adaptációi, illetve
újabban a filmek regény-adaptációi is jól illusztrálják az intermedialitás
jelentőségét. A kurzus ezeknek a lehetőségeknek a kulturális mediáció számára
hasznosítható lehetőségeit veszi számba. |
A 2–5
legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
1. Souriau, La correspondance des arts. Eléments d’esthétiques comparés, Paris, Ed. Flammarion, Coll. «&nbs p;Bibliotheque de Philosophie Scientifique », 1947. ASIN: B003UAG47A 2. G. Deleuze & F. Guattari, Capitalisme
et Schizophrénie, Paris, Ed. de Minuit, Coll.
« Critique », 1972-1980. ISBN : 9782707300676 3. L. Hébert et L. Guillemette (sous la dir. de), Intertextualité,
interdiscursivité et intermédialté, Québec, Ed. Les Presses de
l’Université Laval, Coll. « Vie des Signes », Série
« Actes », 2009. ISBN : 978-2-7637-8656-8 4. W. J. T. Mitchell, « Interdisciplinary and
Visual Culture », in Art Bulletin, décembre 1995, Vol.
LXXXVII, n° 4, p. 541. 5. B. Guelton (sous la dir. de), Images et
récits. La fiction a l’épreuve de l’intermédialité, Paris, Ed.
L’Harmattan, Coll. « Ouverture philosophique / Série Esthétique »,
2013. ISBN : 978-2-336-30172-3 6. A. Danto, La transfiguration du banal :
une philosophie de l’art, trad. de l’anglais par C. Hary-Schaeffer,
Paris, Ed. du Seuil, Coll. « Poétique », 1989. ISBN :
2-02-010463-6 |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a)
tudása - Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek
és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés
szakmailag elfogadott kontextusait. -
Összefüggéseiben értelmezi a romanisztika alapszak munkavállalással,
vállalkozással kapcsolatos szabályait, előírásait. képességei - Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai prob lémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy
kultúratudományi módszert. - Adott munkahely szakmai elvárásainak megfelelően
összetett feladatokat is elvégez vagy irányít. |