Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Kommunikációs technikák
Tárgy kódja: BT-MAV-0190
Óraszám: N: 0/0/0, L: 15/0/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Nemzetközi és Politikatudományi Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Villám Péter
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a leendő mediátorok ismerjék meg a kommunikáció elméleti alapjait, ismerjék fel a mediációban résztvevő felek kommunikációs szándékát. Lássanak rá saját kommunikációs erősségeikre és fejlesztendő területeikre. Képesek legyenek saját érzéseik szóbeli kifejezésére és tudatosan használják a kommunikációs eszközöket, váljanak professzionális kommunikátorrá. A tárgy célja továbbá, hogy a hallgatók számára lehetőség nyíljon a tudatos kommunikáció páros és kis-csoportos gyakorlására és a visszajelzések mentén történő továbbfejlődésre.
Tantárgy tematikájának leírása:
Verbális – non-verbális kommunikáció, Látens és manifeszt üzenetek, Kezdeményezés – fogadás, A „pontos” információ átadásának jelentősége, Kérdésfajták – mondatfajták, Én-közlések, Értő figyelem, Közléssorompók („lefagyást” eredményező közlések, pl. faggatózás, gúnyolódás, minősítés, kíváncsiskodás, tanácsadás, moralizálás), Tranzakcióanalízis, én-állapotok, és az ezekből adódó konfliktusok, „Támadó” – „védekező” kommunikáció, Az asszertív kommunikáció szerepe a konfliktuskezelésben, Az erőszakmentes kommunikáció alapjai, A támogató és tanácsadó kommunikáció, Kommunikáció csoportban (különböző énállapotok jelenléte a csoporttagokban, okai és csoportdinamikára tett hatásai és lehetőségek a reakciókra), Kommunikációs- és tárgyalási képesség, Konfliktuskezelési készség, Aktivizáló és a konfliktusban álló felek erőforrásaira, megoldásaira építés készsége, A konfliktusok megoldás-fókusszal való megközelítésének készsége, Együttműködés készsége és az együttműködés támogatásának készsége.
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN):
Gordon, T.: Tanítsd gyermeked önfegyelemre, Assertiv, 2003. Budapest
Griffin, E.: Bevezetés a kommunikációelméletbe. Harmat Kiadó, 2003. Budapest
Faber, A - Mazlish, E.: Beszélj úgy, hogy érdekelje, hallgasd úgy, hogy érdekelje, Reneszánsz Kiadó, 2013. Budapest
Rust, R.: Erőszakmentes kommunikáció. Bioenergetic Kft., 2017. Budapest
Órai jegyzetek.
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul:
a) tudása
Ismeri a kommunikáció szabályszerűségeinek leírásához szükséges alapfogalmakat, a legfontosabb összefüggéseket és elméleteket.
b) képességei
Képes továbbfejleszteni saját kifejezőeszközeit; kiváló meggyőzőképességgel, hatékony kommunikációval rendelkezik.
Rutinszerűen alkalmazza a konfliktuskezeléssel, tanácsadással kapcsolatos ismereteket.
Feladatának ellátása során érthetően fejezi ki magát szóban és írásban, valamint mások kommunikációját megfelelő módon értelmezi.
Gyakorlatban tudja alkalmazni a kommunikációs módszereket.
Képes a meggyőző kommunikáció alkalmazására a gyakorlatban. 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mediátor - alternatív vitarendezés BSLT-XMAV szakirányú továbbképzés Levelező magyar 2 félév BTK
szechenyi-img-alt