Tantárgy adatlapja
A kora gyermekkori intervenciós intézményrendszer. Ágazatok, szakterületek. Egészségügyi, köznevelési, szociális, gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézmények, ellátások, szolgáltatások. Szakemberek, kompetenciák, feladatok. Családtámogatási és egészségbiztosítási ellátások, szociális juttatások. Szolgáltatási modellek, teamtevékenység és annak típusai. A gyermek útja a kora gyermekkori intervenciós intézményrendszerben. Problématerületek, programok, rendszerfejlesztési törekvések. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kereki Judit–Lannert Judit (írta és szerk.)(2009): A korai intervenciós intézményrendszer hazai működése. Kutatási zárójelentés. Kézirat. TÁRKI-TUDOK ZRT - FSZK. Budapest. Kereki Judit (írta és szerk.) (2011): Regionális helyzetértékelés a kora gyermekkori intézményrendszer hálózatos fejlesztésének megalapozásához. Kutatási zárójelentés. Kézirat megjelenés alatt. Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft, 2011. http://www.educatio.hu/pub_bin/download/tamop_311/4piller/regionalis_helyzetertekeles_kezirat.pdf Kereki Judit (2013): A koragyermekkori intervenciós rendszer működésének legfontosabb problématerületei és fejlesztési lehetőségei. In: Gyógypedagógiai Szemle, 2013., XLI. évf., 1.sz., p. 23-38. http://prae.hu/prae/gyosze.php?menu_id=102&jid=42&jaid=611 Kereki Judit (szerk.)(2022): Gyermekút. Módszertani kézikönyv. 2. jav. kiadás. Budapest, Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása Átfogóan ismeri a neveléstudomány és a hozzá kapcsolódó társ- és határtudományok legfontosabb hazai és nemzetközi elméleteit, összefüggéseit és probléma megoldási módszereit. Átlátja a szakmapolitikai fejlesztési irányokat, ismeri az oktatási rendszerek fejlesztésének európai és világtendenciáit szakterülete és a hozzá kapcsolódó egyéb ágazati ellátó rendszerek működésének szabályozását és összefüggéseit. Ismeri a nevelés-oktatás elméleti modelljeinek hátterét, a különböző elméleti paradigmák evolúcióját, rendszerbe tudja foglalni a multi- és interkulturális pedagógia nemzetközi megközelítéseit. b) képességei Képes sérülésspecifikus gyermekutak megtervezésére. Képes önálló szempontok szerint szakmai anyagok elkészítésére, kutatásai eredményeinek objektív bemutatására, elemzésére, és rövidebb szakmai tanulmányok önálló megírására. Képes értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudja hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képes azokat interpretálni. A lehetőségek és korlátok figyelembe vételével képes az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére. Magas szintű szakmai kommunikációra képes szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazza a web-es információszerzési technikákat. Képes egy idegen nyelven magas szintű szakmai szövegértelmezésre és alapszintű szakmai kommunikációra. Differenciáltan és adaptívan kommunikál szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni. Képes pályázatokat önállóan kezdeményezni, tervezni, lebonyolítani, értékelni. Képes szakmai közösséget építeni. c) attitűdje Kreatív megoldásokat keres adott témakörök mély megismerésére, a releváns kutatási módszerek alkalmazására, nyitott a kutatási kooperációra, felismeri a közös munka jelentőségét. Motivált, kezdeményező innovatív fejlesztésekben, kezdeményező szerepet vállal munkahelyi szervezetében. d) autonómiája és felelő ssége Megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben, a kooperációban vezető és vezetett szerepeket is hatékonyan betölt. |