Tantárgy adatlapja
A kurzus során a hallgatók megismerkednek a
nyugati filozófiatörténetben megjelent legfontosabb problémákkal. Ilyen
Isten, a világ, az ember, továbbá az ismeret, a cselekvés, a társadalom, a
történelem, valamint a vallás egészleges problémái. Külön hangsúlyozódik a
gondolkodás alapproblémája annak logikai, ideális, pragmatikus, közösségi,
történeti, etikai és vallási jelentőségében. A tantárgy célja, hogy világossá
tegye a filozófiai problematika sokféleségét és kifejezésre juttassa a témák
egységesítésének lehetőségeit és határait, valamint tárgyalhatóságukat a
filozófián belül és kívül. |
A
2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv)
felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg
oldalak), ISBN) |
Röd, Wolfgang: Descartes és a német
felvilágosodás filozófiája. Hat előadás. Debrecen, Kossuth Lajos
Tudományegyetem, 1994., 5–110. o. Boros Gábor: Spinoza és a filozófiai etika
problémája. Budapest, Atlantisz, 1997. 272 o. Tuck, Richard: Hobbes. Budapest, Atlantisz,
1993., 161 o. Pavlovits Tamás és
Schmal Dániel (szerk.): Perspektíva és érzékelés a kora újkorban. Bp.
2005. |
Azoknak az előírt
szakmai kompetenciáknak,
kompetenciaelemeknek (tudás,
képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy
jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Áttekintéssel rendelkezik a filozófia belső
összefüggésrendszeréről, továbbá a filozófia és a rokon tudományok
kapcsolatrendszeréről. Elmélyültebb, az illető problémaköröket részleteiben
is feltáró ismereteket szerzett a filozófia több részterületéről.
Elsajátította és aktívan alkalmazni tudja az összetett tudományos
problémákkal foglalkozó dolgozatok elkészítéséhez szükséges módszertani
ismereteket b) képességei Képes analitikus, összefoglaló és további elmélyülést megalapozó gondolkodásra, a szövegek elemzésének, a szövegeknek a filozófiai tradíció egészén belüli elhelyezésére és értelmezésére. Képes a fogalmi gondolkodás és az absztrakció értő használatára. Képes a filozófia egészével, illetve annak egy-egy részdiszciplínájával, továbbá ezek alkalmazásával kapcsolatos problémák felismerésére és kreatív kezelésére. Szakmai és interdiszciplináris ismereteik alapján önálló kutatások kialakítására és lefolytatására képes. A kor igényeinek megfelelően
hatékonyan tud kommunikálni, továbbá az információkat, érveket és elemzéseket
szakmai és nem szakmabeli közönségnek különböző nézőpontok szerint írásban és
szóban is képes magas szinten bemutatni. Képes eredményeit különböző tudományos
fórumokon megjeleníteni. Képes aktuális kérdések eszmetörténeti és filozófiai
elemzésének áttekintésére és újragondolására a globális változások
legfontosabb - multikulturális, természeti-környezeti és társadalmi-politikai
- összetevői tekintetében. |