Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Moderátori ismeretek
Tárgy kódja: BT-PSZ-3450
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 4
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Sályiné Pásztor Judit Szilvia
Tárgyleírás:

A kurzus célja: a korszerű moderátori illetve mentorpedagógusi felkészültség elsajátítása, ezen belül a pedagógiai mentorálásban való szakirodalmi tájékozottság megszerzése. A mentorálás módszertanának megismerése és a hatékony pedagógiai tevékenység elemzésének megismerése.

A főbb tematikai csomópontok:

  1. A moderátori/mentori munka elmélete, irodalma
  2. A mentori munka jogszabályi háttere
  3. A mentori munka módszertana, gyakorlata
  4. Értékelés és kommunikáció a mentori munkában

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-      8/2013. (I. 30.) EMMI rendelet a tanári felkészítés közös követelményeiről és az egyes tanár szakok képzési és kimeneti követelményeiről

-      Hatályos NAT és Óvodai nevelés országos alapprogramja

-      326/2013.(VIII. 30.) Kormányrendelet a pedagógusok előmeneteléről és a közalkalmazottak jogállásáról 

lass="MsoNormalCxSpMiddle" style="margin-top:0cm;margin-right:0cm; margin-bottom:0cm;margin-left:17.3pt;margin-bottom:.0001pt;mso-add-space: auto;text-indent:-14.15pt;line-height:normal;mso-list:l2 level1 lfo1">-      Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusokminositesi_rendszerehez_v3.pdf

Ajánlott irodalom:

-        Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadó. ISBN: 9789636931209

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-  Ismeri a moderátori tevékenység elméletét és jellemző gyakorlati eszközeit.

-  Ismeri a magyarországi pedagógusképzés főbb stratégiai kérdéseit,

-  Ismeri a pedagógiai gyakorlatok működési mechanizmusait,

-  Ismeri saját szakterülete és szervezete kultúráját, értékeit, szokásait,

-  Ismeri a gyakorlatvezetői/mentori, illetve a jelölti/gyakornoki pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokat, gyakorlatokat.

 

b) képességei

-  Képes folyamatos tájékozódásra a mentorálás szakirodalmában,

-   Képes mérlegelni a pedagógiai szituációt, és választani a mentori támogatás hagyományos és korszerű módszerei közül.

-   Képes elemzési eljárásokat, eszközöket alkalmazni, adaptálni, és saját technikákat kidolgozni a jelöltek/gyakornokok pedagógiai fejlesztéséhez.

-   Képes kompetencia-alapú, változatos pedagógiai értékelési eljárások, technikák alkalmazására.

-   Képes kapcsolatot teremteni az egyéni pedagógiai munka és az intézményi működés között. 

c) attitűdje

-        Nyitott a különböző pedagógiai módszerek megismerésére.

-        Elkötelezett a fejlesztő értékelés gyakorlata mellett.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentorpedagógus pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZM szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt