Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Moderátori technikák 3.
Tárgy kódja: BT-PSZ-3430
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/5/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Sályiné Pásztor Judit Szilvia
Tárgyleírás:

A kurzus célja: a korszerű mentorpedagógusi felkészültség és szerepkészlet elsajátítása, melyek ismeretében tudatosabban választanak a különböző hagyományos és korszerű tervezési, szervezési, reflektálási, szituációkat elemző technikák közül.

A főbb tematikai csomópontok:

  1. A jelölti/gyakornoki pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumok
  2. A műveltség területek/tantárgyak tudásstruktúrája
  3. A személyiségfejlődés jellemzői különböző életkorokban
  4. A mintakövetés kérdései
  5. Esetmegbeszélések 1.
  6. Esetmegbeszélések 2.
  7. Esetmegbeszélések 3.
  8. A mentori tevékenység dokumentumai
  9. Reflexiók és önreflexiók szerepe a mentori munkában
  10. A mentori munka sajátos kommunikációja

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez http://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/unios_projektek/kiadvanyok/utmutato_pedagogusokminositesi_rendszerehez_v3.pdf

-        M. Nádasi Mária (szerk.)(2011): A mentorfelkészítés rendszere, próbája. A mentorképzés szakterületi előkészítése. A mentorképzés tartalmáról. Budapest, ELTE Eötvös Kiadó.16-240.p. ISBN: 978 963 312 058 3

Ajánlott irodalom:

-        Balogh László és Tóth László (szerk.) (2005): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből. Budapest, Neumann Kht. http://mek.oszk.hu/04600/04669/html/balogh_pedpszich0018/balogh_pedpszich0018.html

>

-        Falus Iván - Kimmel Magdolna (2009): A portfólió. Budapest, Gondolat Kiadó. ISBN: 9789636931209

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

-        Ismeri a gyakorlatvezetői/mentori, illetve a jelölti/gyakornoki pedagógiai tevékenységet meghatározó dokumentumokat.

-       

tyle="font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-fareast-language:HU;mso-bidi-font-weight: bold">Ismeri az általa tanított műveltségi területek, tantárgyak alapvető fogalmait, azok fejlődésének, összefüggéseit, tudásstruktúrájának megismerési, probléma-megoldási módszereit, tantervi követelményeit, a tantárgy tanulásának sajátosságait.

-        Ismeri a mintakövetéses tanulás törvényszerűségeit.

-        Ismeri a gyermek és általában az ember fejlődés- és személyiségjellemzőit, a tanulás sajátosságait.

-        Ismeri a csoport és a csoportfejlődés pszichológiai, szociológiai, kulturális sajátosságait

b) képességei

-        Képes hatékony nevelési-oktatási módszerek alkalmazására és ezen módszerek használatának megtanítására.

-       Képes professzionális szakmai tanítási/pedagógiai gyakorlatokra.

-        Képes együttműködésre a kollégáival és a gyakornokokkal.

-        Képes a gyakornokok óraterveit reflektív módon elemezni, értékelni, korrigálni.

-        Képes olyan pedagógiai helyzeteket teremteni, amelyek elősegítik a gyakornokok értelmi, érzelmi, szociális és erkölcsi fejlődését,

-       

style="font-family:"Times New Roman",serif; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-fareast-language:HU;mso-bidi-font-weight: bold">Képes olyan feltételeket biztosítani, amelyek hatására a gyakornokok kialakíthatják a saját gyakorlatukban alkalmazható, adaptív tudásukat,

-          Képes elemzési eljárásokat, eszközöket alkalmazni, adaptálni, és saját technikákat kidolgozni, mérőeszközöket készíteni a jelöltek/gyakornokok pedagógiai fejlesztéséhez.

c) attitűdje

-        Elkötelezett a kompetencia alapú pedagógus értékelés gyakorlata mellett.

-        Nyitott a pedagógiai együttműködésre, a hálózatos tanulásra.

-  &nbs

p;     Elkötelezett a pedagógusok szakmai autonómiája mellett.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

mentorpedagógus pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-XPSZM szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt