Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Ószláv nyelv
Tárgy kódja: BMLSV00100M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 10/0/0
Kreditérték: 5
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Kollokvium
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Közép-Európa Intézet
Tárgyfelelős oktató: Dr. Moser Michael
Tárgyleírás:

A tantárgy célja a BA képzés során, a „Bevezetés a szlavisztikába” és „A keleti szláv nyelvek története” nevű tantárgy keretei között megszerzett ismeretek bővítése és elmélyítése, az ősszláv nyelv legfontosabb hangtörvényeinek, hangfejlődési tendenciáinak nyomon követése az ószláv nyelvben, kitekintéssel a hallgatók által tanulmányozott mai szláv nyelvekre is. A hallgatók röviden átismétlik a szláv írásbeliség kialakulását és történetét, figyelembe véve az ószláv nyelv alapján kibontakozó helyi egyházi szláv nyelveket is. A hallgatók megismerkednek az szlávság első írott nyelvének, az ószláv nyelvnek a hangtanával, morfológiájával és szintaxisának alapjaival. A kurzus felkészíti a hallgatót az összehasonlító történeti nyelvtudomány területén végzendő kutatómunkára, illetve a nyelvtörténeti jellegű doktoranduszképzésre. Tematika: 1. A szláv írásbeliség kialakulásának rövid átismétlése. Az ószláv nyelv hangrendszere és levezetése az indoeurópai hangrendszerből az ősszláv nyelv hangrendszerén keresztül 2. Az ószláv igerendszer jellemzése. Az igeidők rövid áttekintése. A jelen idő töveinek áttekintése, összehasonlítva a mai szláv nyelvek konjugációs típusaival 3. A jelen idő konjugációs típusaiban levő hangváltakozások elemzése az ősszláv hangváltozások tükrében. A végződések eredete. Az imperativus képzése, összevetve a mai szláv nyelvekkel 4. Az ószláv nyelv deklinációs rendszerének jellemzői, összevetve a mai szláv nyelvekével. A főnevek deklinációs rendszere. Nominális deklinációs rendszer 1. Az -o /jo- és az -a/ja- tövű főnevek. A hangváltakozások elemzése. Rövid ószláv mondatok olvasása és elemzése 5. Nominális deklinációs rendszer 2. Az -u- tövű főnevek. Az -u- tő hatása az -o /jo- tövű főnevekre.  Igerendszer: az infinitivus és a supinum képzése és használata. Gyakorlás, olvasás 6. A névmások deklinációja. A személyes névmások deklinációja. A mutató névmások rendszere és deklinációja. Gyakorlás, olvasás, elemzés 7. A melléknevek deklinációs rendszerei. A pronominális deklinációs rendszer, a pronominális melléknevek deklinációja. A kérdő, tagadó és határozatlan névmások. A névmási melléknevek. Gyakorlás, olvasás, elemzés 8. Nominális deklinációs rendszer 3. Az -i- és az -u- tövű, valamint a mássalhangzós tövű főnevek. Gyakorlás, összefüggő szöveg olvasása, elemzés 9. Igerendszer: az l-képzős participium. A perfectum képzése és használata. Az aoristos képzés

e, konjugációja és használata. Gyakorlás, összefüggő szöveg olvasása, elemzés 10. Igerendszer: az imperfectum képzése konjugációja és használata. A plus-quam-perfectum képzése és használata. Gyakorlás, összefüggő szöveg olvasása, elemzés 11. Az aktív és passzív participiumok képzése, nominális és pronominális alakjainak deklinációja 12. A participiumok használata, összevetve a mai szláv nyelvekkel. Mellékmondatok rövidítése dativus absolutusszal. Gyakorlás, összefüggő szöveg olvasása, elemzés 13. A tulajdonságjelző melléknevek fokozása. A középfokú melléknevek nominális és pronominális deklinációja. A számnevek áttekintése.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

    Baleczky E. – Hollós A.: Ószláv nyelv. Budapest, 1987. ISBN 9631801330

    Bartula, Czesław: Podstawowe wiadomości z gramatyki staro-cerkiewno-słowiańskiej. Warszawa 2004. ISBN 8301142804

    Friedelówna, Teresa – Łapicz, Czesław: Język staro-cerkiewno-słowiański. Toruń 1997. ISBN 8323108447

    H. Tóth I. – Balázs L. G. – Pozsgai I.: Segédkönyv a bolgár nyelv történetének tanulmányozásához. Óbolgár (ószláv) korszak. Szeged, 2005. ISBN 9637356339

    Kurz, Josef – Hauptová, Zoe: Slovník jazyka staroslověnského. T. 1-IV. Praha, Československé Akademie Věd, 1958–1997. ISBN 9785288040429 (T. I.), ISBN 9785288040412

Ajánlott irodalom:

    ?????, ?.: ??????????? ?? ???????????????? ?????. ??????, 1952. ISBN -

    ???????, ?. ?.: ??????????????? ????. ?????-?????????, 1998. ISBN 5288020124

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 8. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a) tudása

    A hallgató összefüggéseiben is átlátja a szlavisztika elméleti problémáit, annak diakrón és szinkrón dimenzióiban.

    Ismeri az irodalmi, a nyelvi, nyelvészeti és a kulturális szövegek és jelenségek vizsgálatának. eljárásait és az értelmezés lehetséges módozatait. Pontosan felismeri a stílusvariánsokat, le tudja írni a specializációjának megfelelő nyelv regionális változatait, rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére.

    A szlavisztika legalább egy résztémájában elmélyültebb ismeretekkel is rendelkezik.

    A kurzust elvégzett hallgató részletes ismeretekkel rendelkezik az ószláv nyelv szerkezetéről.

    Rálátása van a szláv nyelvek fejlődésére.

    Ismeri, hogy az ószláv írásbeliség milyen hatást gyakorolt a szláv nyelvekre.

b) képességei

    Képes a nyelvi regiszter változatos szövegtípusait és kulturális jelenségeit eltérő szempontrendszer szerint vizsgálni, valamint ehhez adekvát értelmezési stratégiákat rendelni

    A szlavisztikában képes az irodalmi, a nyelvi és a kulturális jelenségek történeti-összehasonlító elemzésére, valamint az azokban megnyilvánuló folyamatok értelmezésére.

    A tantárgyat elvégzett hallgató képes szótár segítségével több száz vagy akár több mint ezer évvel ezelőtt keletkezett ószláv vagy egyházi szláv nyelven írt szövegeket értelmezni és nyelvészetileg elemezni.

c) attitűdje

    A szlavisztika speciális helyzete miatt folyamatosan tanulmányozza az összes szláv kultúrát, a szláv-magyar kulturális kapcsolatokat, ez irányú ismereteit folyamatosan bővíti.

    A kurzust elvégzett hallgató fogékonnyá válik nyelvészeti, különösen nyelvtörténeti problémák me

glátására.

d) autonómiája és felelőssége

    Kellő felelősségérzettel rendelkezik a szakterületén alkalmazott módszerek vonatkozásában, evidencia számára más tudományágak autonómiája, módszertani sajátosságai.

    A tárgy felkészíti a hallgatót az önálló és felelősségteljes nyelvtörténeti kutatómunkára.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt