Tantárgy adatlapja
A Nyelvtörténet mint kultúr- és irodalomtörténet tantárgy azt tekinti át konkrét szövegpéldák tükrében, hogyan hatottak különböző korokban a német nyelvre főként olyan tényezők, mint pl. gazdaság, társadalom, mentalitás, vallásosság, művelődés, (szép)irodalom. – A tanegység célja (a faktológiai ismeretek közvetítésén túl) a történeti szemlélet, az interdiszciplináris látásmód, az integratív kompetencia, valamint az önálló absztrakciós–elemző–rendszerező–értékelő készség fejlesztése. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező olvasmányok: - Deutsche Gedichte. Eine Anthologie von den Anfängen bis zur Gegenwart. Hg. v. Antal Mádl. (3 Bde.). Budapest: Tankönyvkiadó, 1978ff. - Kratz, Bernd: Deutsch-französischer Lehnwortaustausch. In: Wortgeographie und Gesellschaft. Festgabe für L. E. Schmitt. Hg. v. W. Mitzka. Berlin, 1968, 445-487. - Schmidt, Wilhelm: Geschichte der deutschen Sprache. Ein Lehrbuch für das germanistische Studium. 9., verb. Aufl. Stuttgart: Hirzel, 2004. - Stedje, Astrid: Deutsche Sprache gestern und heute. Einführung in Sprachgeschichte und Sprachkunde. 6., neu bearb. Aufl. München: Fink, 2007. - Weddige, Hilkert: Einführung in die germanistische Mediävistik. 4. Aufl. München: Beck, 2001. Ajánlott olvasmányok: - Bertau, Karl: Deutsche Literatur im europäischen Mittelalter. 2 Bde. München: Beck, 1972-1973. - König, Werner: dtv-Atlas Deutsche Sprache. 13. Aufl. München: dtv, 2001. - Weddige, Hilkert: Mittelhochdeutsch. Eine Einführung. 4., durchges. Aufl. München: Beck, 2001. - Wolf, Beat: Vademecum medievale : Glossar zur höfischen Literatur des deutschsprachigen Mittelalters. Bern: Peter Lang, 2002. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
pl.: a) tudása - Részleteiben átlátja a német nyelvészet, irodalom és kultúratudomány elméleti problémáit, ezek történeti, folyamatszerű összefüggéseit. - Érti és átlátja a német nyelvészeti, irodalmi és kultúratudományi jelenségek vizsgálatának eljárásait, az értelmezés változó kontextusait. - Átfogó ismeretekkel rendelkezik a német nyelvészetre, a német irodalom- és kultúratudományra jellemző hagyományos és elektronikus forrásokról, keresőprogramokról, katalógusokról, bibliográfiákról. b) képességei - Képes az irodalomtudományban és a nyelvtudományban, illetve interdiszciplináris területeken az aktuális kutatások és a tudományos munka kritikus értékelésére - Eredeti látás- és gondolkodásmód birtokában képes a nyelvi, irodalmi és kulturális jelenségekről szerzett tudás gyakorlati alkalmazására - Alkalmas alapos értelmiségi tájékozottságot, nagyfokú kreativitást, valamint a német nyelvvel és kultúrával összefüggő elmélyült ismereteket igénylő munkakör ellátására c) attitűdje - Nagyfokú motivációval, elkötelezettséggel és minőségtudattal rendelkezik a német nyelvet, irodalmat és kultúrát illetően - Munkája és kutatásai során figyelembe veszi a kulturális jelenségek történeti, kulturális és társadalmi meghatározottságát - Tudatosan és kritikusan képviseli a magyar és európai értékeket, a kulturális, vallási és társadalmi sokszínűség fontosságát - Nyitott választott tudományterületének interdiszciplináris megközelítéseire d) autonómiája és felelőssége -Tudatosan reflektál saját történeti és kulturális beágyazottságára. Felelős európaiként képviseli szakmai, szellemi identitását. - Igyekszik alapos értelmiségi tájékozottságra szert tenni és tudását folyamatosan magas szinten tartani. -Kritikus tudatosság jellemzi szakmájához kapcsolódó kérdésekben. -Felelősen képviseli azon módszereket, amelyekkel választott szakterületén dolgozik, és elfogadja más tudományágak autonómiáját, módszertani sajátosságait |