Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Szakmai gyakorlat - Nevelési tanácsadás specializáció
Tárgy kódja: BMLNM50000M
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/25/0
Kreditérték: 8
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Barcsák Marianna
Tárgyleírás:

Az Egyetem erre kijelölt partnerintézményeiben mentor(ok) közvetlen irányítása mellett, a A Vitéz János Tanárképző Központ szakmai ellenőrzésével, a jelölt a képzés szakirányának megfelelő területén szakmai gyakorlatot végez. A gyakorlat során a jelöltet felkészítik arra, hogy az egyetemen megszerzett elméleti tudást, a pedagógiai, pszichológiai, szociológiai, kommunikációtudományi stb. ismereteket a gyakorlatba át tudja ültetni. A gyakorlat során a jelölt tapasztalatokat szerez szakirányának egyre önállóbb művelésében, és egyre komplexebb feladatokat végez el az integrált nevelés, a korai felismerés és a nevelési tanácsadás terén. A feladatok lehetnek szabadon választottak, illetve az intézmény által igényelt témakörben, az intézményben folyó munkába bekapcsolódva.

A jelölt tapasztalatot szerez a tanácsadás előkészítésében, megtartásában, a neveltek, szülők megismerésében, ismeretei és személyisége fejlesztésében és teljesítménye írásbeli és szóbeli értékelésében. A szakmai gyakorlat során, a foglalkozásokra történő előzetes felkészülés, azok megbeszélése, a hospitálások és a célzott megfigyelések eredményeképpen fejlődnek és erősödnek a hallgató pedagógusi, tanácsadói kompetenciái.

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Bagdy E.: Altruizmus, segítő hivatás, személyiség. In: Kállai J., Gál B. (szerk.): Az első találkozás jelenségvilága a segítő kapcsolatban. Janus/Osiris Kiadó, Budapest, 1999. 10–22.

Gerard Egan: A képzett segítő. A segítés problémamegoldó és lehetőségkibontakoztató megközelítése.  ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2011. ISBN: 978-963-284-070-3

Horányi Annabella – Kósáné Ormai Vera (szerk.): Nevelési tanácsadás elmélete és gyakorlata I-II. (szöveggyűjtemény). Tankönyvkiadó, Budapest, 1987.

Horányi Annabella-Hoffmann Gertrúd-Kósáné Ormai Vera: Nevelési tanácsadás és iskolapszichológia.  A Társadalmi beilleszkedési zavarok c. kutatás Programirodája 1991.

Kissné Viszket Mónika (2013): A képzett tanácsadó jellemzői. In Herkovits Mária, Ritoók Magda (szerk.) (2013): Tehetségek vonzásában. Módszertani kézikönyv. Felsőoktatási Tanácsadás Egyesület, Budapest. ISBN: 978-963-88170-5-1. 20-36

Ajánlott irodalom:

Bagdy E. (szerk.): Mentálhigiéné: elmélet, gyakorlat, képzés, kutatás. Animula Kiadó, Budapest, 1999.

Müller, W.: Hogyan vált a segítés hivatássá? T-Twins Kiadó, Budapest, 1996. Szakmai Etikai Kódex.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

a)    tudása

Átfogóan ismeri a neveléstudomány és a hozzá kapcsolódó társ- és határtudományok legfontosabb hazai és nemzetközi elméleteit, összefüggéseit és probléma megoldási módszereit.

yle="font-family:Calibri;margin-left:0px;text-align:left;">Tisztában van a neveléstudomány és határtudományai legújabb kutatási eredményeivel, a releváns pedagógiai innovációkkal, ezeket kritikusan elemzi, értelmezi.

Mély ismeretekkel rendelkezik a tanulásra vonatkozó tudományos elméletekben, ismeri a tanulás stratégiáit, módszereit, a tanulás és tanítás, nevelés támogatásának eljárásait, érti a tanulás különböző tereinek és környezeteinek szerepét az élethosszig tartó és az élet és kultúra minden területére kiterjedő tanulásban.

Érti a kommunikáció általános elméleteit, alkalmazásának formáit vertikális és horizontális irányban.

Érti az online kommunikáció fontosságát, ismeri a modern kommunikáció tereit, lehetőségeit.

Ismeri a neveléstudomány szaknyelvét anyanyelvén és legalább egy idegen nyelven.

Ismeri a tevékenységét meghatározó jogi és szakmai dokumentumok strukturális és tartalmi követelményeit.

Tájékozott szakmájához kapcsolódó kompetenciákról, s egy munkavállalóval szembeni elvárások lehetőségeiről.

b)    képességei

Képes önálló szempontok szerint szakmai anyagok elkészítésére, kutatásai eredményeinek objektív bemutatására, elemzésére, és rövidebb szakmai tanulmányok önálló megírására.

Képes értelmezni a szaktudományos vitákat, össze tudja hasonlítani a különböző álláspontok argumentumait, képes azokat interpretálni.

Képes szakmáját meghatározó dokumentumokat véleményezni, értékelni, intézményi szintű dokumentumokat összeállítani.

A lehetőségek és korlátok figyelembe vételével képes az intézmény szervezeti működésének kritikai elemzésére.

Magas szintű szakmai kommunikációra képes szóban és írásban, ehhez alkotó módon alkalmazza a web-es információszerzési technikákat.

Képes egy idegen nyelven magas szintű szakmai szövegértelmezésre és alapszintű szakmai kommunikációra.

Differenciáltan és adaptívan kommunikál szakmai közegben, és pedagógiai szituációkban, szakmai kommunikációs helyzeteket képes irányítani, moderálni.

Képes pályázatokat önállóan kezdeményezni, tervezni, lebonyolítani, értékelni.

Képes szakmai közösséget építeni.

c)    attitűdje

Kreatív megoldásokat keres adott témakörök mély megismerésére, a releváns kutatási módszerek alkalmazására, nyitott a kutatási kooperációra, felismeri a közös munka jelentőségét.

Motivált, kezdeményező innovatív fejlesztésekben, kezdeményező szerepet vállal munkahelyi szervezetében.

Szakmai identitásában fontosnak tartja a társadalomtudományi nézőpontot, nyitott a neveléstudomány interdiszciplináris megközelítésére.

Folyamatosan átértékeli saját viszonyulásait a társadalmi és kulturális különbségekhez, a kisebbségek helyzete iránti érzékenység és az emberi jogok tisztelete jellemzi.

Fontosnak tartja szakmai munkájában a társadalmi egyenlőtlenségekből fakadó problémák figyelembe vételét, és magáévá teszi a méltányosság szemléletét.

Törekszik a széleskörű szakmai együttműködésre, a problémahelyzetekre nyitott és megfontolt, képes azok professzionális megítélésére.

Szakmailag megalapozott kritikai szemlélettel rendelkezik, és elkötelezett az érték- és tudásalapú szakmai elemzések iránt.

Értékelő, értelmező reflektivitással közelít a gyakorlat és elmélet kapcsolatához.

Megalapozott szakmai kritikát fogalmaz meg, saját véleményét meggyőzően és szabatosan fejti ki, szakmai vitákban érvelni tud.

Képviseli a kommunikáció jelentőségét a pedagógiai és szakmai munkában, fontosnak tartja az informatikai eszközök adta lehetőségek kihasználását, elkötelezett idegen nyelvi képességeinek folyamatos fejlesztése mellett.

Elkötelezett a folyamatos szakmai fejlődés terén, törekszik a szakmáját, szak

területét érintő kérdések folyamatos követésére, ezért különösen nyitott az új szakmai eredmények megismerésére, munkájában való hasznosítására és azok értékelésére.

Szakmaközi kapcsolatokban szakmai értékeit-elveit képviseli, érvel mellette.

d)    autonómiája és felelőssége

Megbízható szakmai partner a különböző együttműködésekben, a kooperációban vezető és vezetett szerepeket is hatékonyan betölt.

Erősíti saját szakmai magabiztosságát, reálisan méri fel saját szakmai lehetőségeit és hiányosságait.

Tudatos önfejlesztés révén felelős önálló munkavégzésre képes, mely során a személyes és szakmai céljait össze tudja egyeztetni.

Kezdeményező szerepet vállal a jelenségek megértetésében, a felelős gondolkodásra ösztönzésben, saját tevékenységeiben, döntéseiben a tudományos-szakmai szempontokat juttatja érvényre.

Szakmai meggyőződésen alapuló önálló döntéseket hoz, prioritásként kezeli a kutatásalapú véleménynyilvánítást és tevékenységet.

Felelősséget vállal saját kommunikációjáért és annak folyamatos fejlesztéséért.

Felelősséget vállal munkatársai, szakmai közössége fejlődésének támogatásáért, a neveléstudomány elismertsége növeléséért, fejlődéséért, fejlesztéséért.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

Nincs megjeleníthető adat
szechenyi-img-alt