Tantárgy adatlapja
A tárgy célja: Azoknak a egyéni különbségeknek, sajátosságoknak a megismertetése, amelyek meghatározóak egy idegen nyelv elsajátításában és tanulásában (a nyelvtanuló életkora, érdeklődése, műveltsége, nyelvérzéke, az idegennyelvek tanulásában szerzett korábbi tapasztalatai, tanulási stílusa, stratégiája, motivációja vagy annak hiánya, személyisége, stb.). A szeminárium foglalkozik az iskolai demotivációval, azzal, hogy mitől, hogyan lesz valaki sikeres nyelvtanuló, és mi lehet a sikertelenség oka. A szeminárium kiemelt célja, hogy a hallgató képes legyen felismerni és figyelembe venni adott tanulócsoport, ezen belül az egyes nyelvtanuló sajátosságait (motiváltság, előzetes prekoncepció, illetve tudás, képességek stb.). A szeminárium alapvető ismereteket ad a különböző motiváció-elméletekről, a nyelvtanulási motiváció fejlesztésének módszereiről. A szeminárium elemzi a hallgatóknak a Társas és egyéni gyakorlaton (TGY3) szerzett ezirányú tapasztalatait. Főbb témakörök: A nyelvtanár szerepe, személyisége, sikerek és sikertelenségek a nyelvtanulásban, az első és a második nyelv elsajátítása közötti különbségek, életkori, egyéni és csoport-sajátosságok, egyéni különbségek a nyelvtanulásban (a nyelvérzék összetevői, nyelvtani érzékenység, induktív nyelvtanulási képesség, asszociatív memória, nyelvi szorongás, a köztes nyelv), intrinzik és extrinzik motiváció a nyelvtanulásban, differenciálást segítő tanítási-tanulási stratégiák, módszerek, megismerése és alkalmazása. |
A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom Luise, M.C.; Tardi, G. Tra comunicazione e grammatica: focus on form nell’insegnamento di italiano a stranieri, 30-37. ISBN 978-88-6969-523-0 [ebook] Paolo E.Balboni: Le sfide di Babele. Insegnare delle lingue nelle societá complesse. UTET Universitá, 2019. ISBN 978-8860084538 Michele Daloiso: Introduzione alla didattica delle lingue moderne, ARACNE, 2011. ISBN 978-88-548-3891-8 Kontráné Hegybíró E. – Kormos J. (szerk.): A nyelvtanuló. Sikerek – módszerek – stratégiák. Budapest: OKKER Kiadó.2004, ISBN 963 9228 88 5 MEZZADRI, Marco: I ferri del mestiere, Perugia, Guerra, 2003. Ajánlott irodalom BÁRDOS Jenő: Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2000. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
a) tudása Fontosnak tartja a tanulókkal való együttműködést, a társas-megértés megvalósítását a tanulási folyamat eredményessége érdekében. Ismeri az egyéni különbségek szerepét a nyelvtanításban. Ismeri az életkori, egyéni és csoportsajátosságoknak megfelelő aktívitást, interaktivitást, differenciálást elősegítő tanulási stratégiákat, módszereket. Ismeri a különböző tanítási technikákat, módszereket, differenciált munkaformákat. Ismeri az osztálytermi kommunikáció sajátosságait. b) képességei Képes a szóbeli és írásbeli kifejezőképesség jellegzetességeinek, hibáinak felismerésére, diagnosztizálására és javítására. Képes az egyéni bánásmódot igénylő tanulókat felismerni, hatékonyan fejleszteni. Képes a differenciális pedagógia alkalmazására. Képessé válik az adaptív tanulás szervezésre, a megfelelő módszerek kiválasztására. |