Tantárgy adatlapja
A kurzus célja, hogy a hallgatók általános
tájékozottságot szerezzenek a mai magyar családok helyzetéről,
szociodemográfiai jellemzőiről. Ismerjék meg a család funkcióit,
rendszerjellegét, a kóros családi működések okait, következményeit. Legyenek
tájékozottak napjaink különböző családtípusait, valamint a speciális helyzetű
családokat illetően. Ismerjék meg az SNI gyermekek családi hátterének,
nevelésüknek sajátos problémáit. Főbb tematikai csomópontok: 1.
Családszociológiai, demográfiai
alapismeretek. A mai magyar családok demográfiai jellemzői, családtípusok a
XXI. században. 2.
A család funkciói és
rendszerjellege. Egészséges és kóros családi működések és ezek hatásai a
gyermekekre. 3.
Speciális helyzetű családok, a
gyermekek helye ezekben a családokban. 4.
Sajátos nevelési igényű
gyermekek a családban – nevelésükkel kapcsolatos speciális problémák,
kihívások. 5.
SNI-s gyermekek szülei és a
pedagógusok közötti kapcsolat problémái |
A 2–5 legfontosabb kötelező,
illetve ajánlott irodalom (jegyzet,
tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai,
(esetleg oldalak), ISBN) |
Kötelező irodalom: -
Andorka Rudolf: Bevezetés a
szociológiába Osiris Kiadó, Budapest 2006. 273-296. -
Christine Ettrich – Monika
Murphy-Witt: A hiperaktív, figyelemhiányos gyermek Segítség az ADHD
megértéséhez és kezeléséhez Móra Könyvkiadó, Budapest 2014 -
Teleki Béla: Kézikönyv a
családról I. Korda Könyvkiadó, Kecskemét 2004. 8-57. Ajánlott irodalom: -
Tót Éva: A hátrányos helyzetű
tanulók családi körülményei Educatio 1997. 1. 1-17. http://epa.oszk.hu/01500/01551/00011/pdf/210.pdf -
Horváth-Szabó Katalin: A
házasság és a család belső világa Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézet,
Budapest, 2007. -
Educatio, Szociálpolitikai Szemle, Embertárs, Esély vonatkozó tanulmányai. |
Azoknak az
előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7.
pont) a felsorolása, amelyek
kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása: -
A
hallgató ismeri a család, mint rendszer működésének alapjait, a családi
diszfunkciók gyermekekre gyakorolt hatásait. Tisztában van a mai magyar
családtípusokkal. Ismeretei vannak a sajátos nevelési igényű gyerekek családi
hátteréről, a családban történő neveléssel kapcsolatos nehézségekről. Képességei: -
A
hallgató képes arra, hogy napi gyakorlatában felismerje a nevelési-oktatási
problémák összefüggését a gyermekek családi hátterének zavaraival. Képes az
SNI-s gyermekek szüleivel való kommunikáció során a szülők problémáinak
megértésére, a velük való konstruktív együttműködésre Attitűdje: -
A hallgató törekszik a rendszerszintű gondolkodásra. Elkötelezett a
diszfunkcionálisan működő családban élő gyermekek védelme, támogatása iránt.
Empátiás és elkötelezett a sajátos nevelési igényű gyermekek és szüleik
problémáinak megértése, és maximális támogatásuk iránt. |