Tantárgy adatlapja

Tárgy neve: Tanulásmódszertan
Tárgy kódja: BT-PSZ-5170
Óraszám: N: 0/0/0, L: 0/3/0
Kreditérték: 2
Az oktatás nyelve: magyar
Követelmény típus: Gyakorlati jegy
Felelős kar: BTK
Felelős szervezeti egység: Vitéz János Tanárképző Központ
Tárgyfelelős oktató: Karainé dr. Gombocz Orsolya
Tárgyleírás:

A kurzus célja, hogy a hallgatók általános tájékozottságot szerezzenek a mai magyar családok helyzetéről, szociodemográfiai jellemzőiről. Ismerjék meg a család funkcióit, rendszerjellegét, a kóros családi működések okait, következményeit. Legyenek tájékozottak napjaink különböző családtípusait, valamint a speciális helyzetű családokat illetően. Ismerjék meg az SNI gyermekek családi hátterének, nevelésüknek sajátos problémáit.

Főbb tematikai csomópontok:

1.       Családszociológiai, demográfiai alapismeretek. A mai magyar családok demográfiai jellemzői, családtípusok a XXI. században.

2.       A család funkciói és rendszerjellege. Egészséges és kóros családi működések és ezek hatásai a gyermekekre.

3.       Speciális helyzetű családok, a gyermekek helye ezekben a családokban.

4.       Sajátos nevelési igényű gyermekek a családban – nevelésükkel kapcsolatos speciális problémák, kihívások.

5.       SNI-s gyermekek szülei és a pedagógusok közötti kapcsolat problémái

A 2–5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Kötelező irodalom:

-        Andorka Rudolf: Bevezetés a szociológiába Osiris Kiadó, Budapest 2006. 273-296.

-        Christine Ettrich – Monika Murphy-Witt: A hiperaktív, figyelemhiányos gyermek Segítség az ADHD megértéséhez és kezeléséhez Móra Könyvkiadó, Budapest 2014

-        Teleki Béla: Kézikönyv a családról I. Korda Könyvkiadó, Kecskemét 2004. 8-57.

Ajánlott irodalom:

-        Tót Éva: A hátrányos helyzetű tanulók családi körülményei Educatio 1997. 1. 1-17. http://epa.oszk.hu/01500/01551/00011/pdf/210.pdf

-        Horváth-Szabó Katalin: A házasság és a család belső világa Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézet, Budapest, 2007.

-        Educatio, Szociálpolitikai Szemle, Embertárs, Esély vonatkozó tanulmányai.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetenciaelemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása:

-        A hallgató ismeri a család, mint rendszer működésének alapjait, a családi diszfunkciók gyermekekre gyakorolt hatásait. Tisztában van a mai magyar családtípusokkal. Ismeretei vannak a sajátos nevelési igényű gyerekek családi hátteréről, a családban történő neveléssel kapcsolatos nehézségekről.

Képességei:

-        A hallgató képes arra, hogy napi gyakorlatában felismerje a nevelési-oktatási problémák összefüggését a gyermekek családi hátterének zavaraival. Képes az SNI-s gyermekek szüleivel való kommunikáció során a szülők problémáinak megértésére, a velük való konstruktív együttműködésre

Attitűdje:

-        A hallgató törekszik a rendszerszintű gondolkodásra. Elkötelezett a diszfunkcionálisan működő családban élő gyermekek védelme, támogatása iránt. Empátiás és elkötelezett a sajátos nevelési igényű gyermekek és szüleik problémáinak megértése, és maximális támogatásuk iránt.

 

A tárgy az alábbi képzéseken vehető fel

gyermek- és ifjúságvédelem szakterületen pedagógus-szakvizsgára felkészítő BSLP-PSZGYI szakirányú továbbképzés Levelező magyar 4 félév BTK
szechenyi-img-alt